een betere 12 Volt spanningsregelaar

Is er een betere regelaar als de standaard 7812?
En dan bedoel ik de afwijking van de spanning op de uitgang, een zo klein mogelijk percentage is van wat er eigenlijk uit moet komen.

Is een LM317 stabieler als een 7812?

Of wellicht een heel ander type, ik hoor het graag.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Misschien de LT1084CP12 die is naar het bejaarden huis de LT1085 of anders een stukje zelf ontwikkelen UA723 draadje van @blackdog met een torretje !

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op maandag 21 juni 2021 16:14:47 (15%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Is een LM317 stabieler als een 7812?

Ik heb wel eens gehoord dat de LM317 iets zuiniger is en en wat schoner qua spanning, stabiliteit is vergelijkbaar. Maar stabiliteit is niet wat jij zoekt jij zoekt. Dat is een regelaar met een grotere nauwkeurigheid. En die zullen er zeker zijn want deze 2 zijn al antiek, bejaard en uit de vorige eeuw. :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 21 juni 2021 16:01:58 schreef Martin V:
Is er een betere regelaar als de standaard 7812?
En dan bedoel ik de afwijking van de spanning op de uitgang, een zo klein mogelijk percentage is van wat er eigenlijk uit moet komen.

Is een LM317 stabieler als een 7812?

Of wellicht een heel ander type, ik hoor het graag.

Welke tolerantie wil je hebben tussen nul en vollast?
De vaste regelaars kunnen wel tot een halve volt afwijken van wat er op staat. Een instelbare LM317 kun je precies instellem. De loadregulation bedraagt tienden van procenten.

Arco

Special Member

MIC29150-12 (1.5A) of
MIC29300-12 (3A) of
MIC29500-12 (5A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Wil je een regelaar of een spanning referentie ? Als precies X volt de wens is kun je iets met een TL431 maken, bij meer stroom een 723 of een LM317. Een 723 heeft een redelijk goede interne Vref maar is een stuk omslachtiger in gebruik vergeleken met een 317 of 78XX

Wat wil je er mee gaan doen ? Als het zo precies komnt dan zul je er waarschijnlijk niet zomaar iets mee voeden. Voor de meeste schakelingen maakt het niet uit of er 12 of 12,5V staat. Als dat wel belangrijk is omdat je de voeding rail als referentie gebruikt (via bv spanningdelers) dan kun je beter een losse Vref gebruiken (bv iets simpels als een TL431) of desnoots een fatsoenlijke zener

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 21 juni 2021 16:01:58 schreef Martin V:
Is er een betere regelaar als de standaard 7812?

Waarom gebruik je geen swiching regulator, heeft de zelfde aansluiting als de 7812.

https://nl.rs-online.com/web/c/?sra=oss&r=t&searchTerm=switchi…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Moderne LDOs doen het vaak veel beter, maar daarvan mag de ingangsspanning meestal niet te hoog zijn als van een 7812 of LM317.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Als de ingangsspanning zo belangrijk is zou ik eerst naar het ontwerp van de schakeling kijken, bij mij moet het gewoon werken tussen 9V en 16V ;)
Maar het is maar net in welke context je de spanning nodig hebt, wat is de belasting, hoeveel stroom moet er geleverd kunnen worden, en is die statisch of dynamisch?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi Martin V,

Vertel eens wat je nodig hebt en waarvoor?

Wat is het vermogen wat je gaat opnemen bij die 12V enz, enz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Het staat en valt een beetje met je definitie van "beter"

TL1963A ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het staat en valt een beetje met je definitie van "beter"

Een klein beetje danig veel, eigenlijk :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat ik ermee wil gaan doen, is een stabiele spanning aanbieden aan de varicap dioden van een VFO.
De schakeling van de VFO wordt op een aparte manier gevoed, dus daar heb ik niet echt een heel stabiele spanning voor nodig.
Een stroom van slechts enkele milli Ampere is voor de varicap meer als voldoende.

MIC29150-12 (1.5A) of
MIC29300-12 (3A) of
MIC29500-12 (5A)

Hatelijk dank Arco, een 1% regelaar dat klinkt goed.
Dan zou het de MIC29150 worden.

Maar wellicht dat ik zelf iets kan maken met een opamp, of een paar transistoren, aan een kleine stroom heb ik genoeg.
Misschien heb ik het niet goed geformuleerd en zou ik een heel stabiele spanningsreferentie moeten gebruiken, ipv. een spanningsregelaar.

Telefunken Sender Systeme Berlin
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Was er niet heel lang geleden een TAA550, precies voor varicaps in de toenmalige fm-tuners? Die deed wel 33V of daaromtrent, staat me voor, een beetje overkill voor de huidige vraag, misschien.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi Martin V, :-)

Kan je dan geen 10V spannings referentie gaan gebruiken?
Als je trim mpgelijkheid hebt vo0r de frequentie dan is dat een optie.

Wat ook voor jou van belang is, is de 1/F ruis die veel voorkomt bij spannings regelaars.
Dat is sterke ruis onder de zeg 100Hz en dan heb ik het niet over brom spanning.

Dus meer info svp, b.v. een schema.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Mini-stroompjes?
Dan wordt een shuntregelaar opeens ook een goede optie.

Op 21 juni 2021 19:57:29 schreef big_fat_mama:
Was er niet heel lang geleden een TAA550, precies voor varicaps in de toenmalige fm-tuners? Die deed wel 33V of daaromtrent, staat me voor, een beetje overkill voor de huidige vraag, misschien.

Die werd dan weer gevoed uit een "stroombron" , meestal een weerstand vanuit de 300 Volt in een buizen tv.

RAAF12

Golden Member

Op 21 juni 2021 19:57:29 schreef big_fat_mama:
Was er niet heel lang geleden een TAA550, precies voor varicaps in de toenmalige fm-tuners? Die deed wel 33V of daaromtrent, staat me voor, een beetje overkill voor de huidige vraag, misschien.

Klopt was er in 3 soorten https://datasheetspdf.com/pdf-file/769628/ETC/TAA550/1

Maar inderdaad superstabiel om varicaps te voeden, niet alleen in FM tuners maar ook de toenmalige TV toestellen hadden ze. Er zit een echte chip in met meerdere transistors en geen kale zenerdiode. De ZTK33 werd ook veel gebruikt in die toepassing.
Buizen TV? Ook een transistor TV zoals een K9 hadden ze. Eigenlijk elke FM/TV tuner wat destijds met varicaps werd afgestemd.

even in het juiste tijdsperspectief en perspectief plaatsen hé,
de TAA550 is een stukje elektronica van lang voor er wat beter was.

Een LM317 of een TL431 zijn prima en meer dan genoeg voor varicap stabiele regelspanning . Wil je nog beter, schakel dan meteen naar het kanaal Bram (blackdog )of Henk (electron920) :-)

Arco

Special Member

Met varicaps is een exacte spanning meestal niet zo interessant. De line regulation wel. (load regulation ook niet, want de load is nagenoeg constant)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Martin V,

Weet je dan de tuning gevoeligheid deze kan je net zo gevoelig maken als je voeding kan leveren.

δC = |( 1 / 2π x ( fc - 0,5 fdiv ))2 x L - 1 / ( 2π x ( fc + 0,5 fdiv))2 x L ))|

Dit lijkt ingewikkeld maar de delta C geeft je verandering van de varicap aan de fdiv je frequentie verandering zeg maar het bereik en L de spoel.
Hoe groter de spoel hoe kleiner de delta C dit is de S zeg maar de gevoeligheid van je afstemspanning......
Het is dus belangrijk om een zo gunstig mogelijke combinatie te vinden tussen afstemspanning ( verandering van de capaciteit ) en de inductie om uiteindelijk op de gewenste resonantie frequentie uit te komen.....

Zo'n TAA550 heeft ook niet de nauwkeurigheid het was voor de kleine drift de A.F.C. die het werk deed :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

In hoeverre speelt temperatuur stabiliteit eer rol? Je kunt daarvoor een oventje in overweging nemen. Wel opletten dat je dan chips uit de industriële of militaire temperatuur klasse moet gaan gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Dat is zeker een factor van betekenis, maar dat weet @Martin V ook wel daar bouwt hij genoeg voor.
Ik gooide vaak een handdoek over mijn schakeling dempt de luchtstroom al behoorlijk :)

Een oven kan maar geeft veel stress op de componenten denk aan veroudering beter is het volgens mij..... isolatie en geen lucht verplaatsing tussen de componenten.
Dat betekend goed op letten welke componenten worden warm en waar plaats ik deze zodat de rest er geen of nauwelijks hinder van ondervind !
Maar een stabiele afstemspanning is uiteraard ook van belang, daarbij kan het dempen van de afstemgevoeligheid helpen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoelde dus de voeding, niet de afstemmig. Ik heb (PTC?) 'oventjes' in 14 pens DIL voetjes gehad, waar je het IC in kon steken (verwarming van onderaf).
Die heb ik Bram gegeven. Ze kwamen bij Rodelco vandaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †