Scheidingstrafo

Nee nog niet, ik moet dus maar gaan opschieten ....

Hier schiet je het doel van scheidingstransfo (in de optiek van veiligheid) lichtjes voorbij. Er kunnen twee defecte toestellen worden aangesloten waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat.

Stel:

toestel 1 heeft sluiting tussen Lijn 1 (neuter) en metalen behuizing.
toestel 2 heeft sluiting tussen Lijn 2 en metalen behuizing.
Bij het gelijktijdig aanraken van beide toestellen krijg je de volledige netspanning te verduren.

Of je gebruikt slechts 1 stopcontact zonder aarde zodat je maar 1 toestel gelijktijdig kan aansluiten of je zorgt ervoor dat de toestellen op hetzelfde potentiaal liggen door bijvoorbeeld een dubbel stopcontact met randaarde (aarde koppelen) te gebruiken, zodat in deze situatie de zekering eruit springt. Randaarde dient hier dan als potentiaalvereffening.

Tidak Ada

Golden Member

Dacht ik ook aan.....

M.b.t. die aaarding een potentiaal vereffening kan wel zinvol zijn, maar dan zit er een fikse weerstand tussen, net als bij je soldeerijzer en antistatische mat.

@Sine:
Ik neem aan dat dat ook zo is bij die medisch apparaten. Of zie ik iets niet ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dacht ik ook aan.....

M.b.t. die aaarding een potentiaal vereffening kan wel zinvol zijn, maar dan zit er een fikse weerstand tussen, net als bij je soldeerijzer en antistatische mat.

Ik ben niet geheel mee met je opmerking, ik heb het gewoon over het aspect veiligheid. Kan je wat meer duiding geven?

Arco

Special Member

RA op secundaire doos is (meestal) niks mis mee, het voorkomt schokkende ervaringen bij sluiting tussen behuizing en een spanningvoerende draad.
Een middenaarde op de secundaire wikkeling (onlangs in een ander topic) is wel wat mis mee: het maakt kans op schokken juist groter en doet de scheiding deels teniet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

@Arco,

Die mag je uitleggen? Het net is zwevend achter de traf, dus welke schok wil je met een aarde afvangen?

Die trafo in dat andere topic had een heel ander doel dan veiligheid, als je daar een aardlek achter zet dan is dat aanraakveiliger dan het lichtnet (want maar 115V tov aarde ipv 230)

Arco

Special Member

Je voorkomt dan dat de behuizing onder spanning komt te staan bij defecten.
Normaal zou contact tussen een metalen behuizing en de secundaire wikkeling geen kwaad kunnen, maar er zijn altijd uitzonderingen.
(bijv. ene pool tegen behuizing en andere pool raak je net aan. Beter voorkomen als genezen...)

Het lijkt me ook dat een apparaat met een RA snoer ook na een scheidingstransformator geaard moet zijn, maar dat weet ik niet zeker.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 22 juni 2021 12:55:05 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Als de aarding alleen aan de behuizing/chassis ligt, kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar toch hopelijk niet aan één zijde of midden aan van de voedingsspanning....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †