Haswing buitenboordmotor

Goedendag,

ben in bezit van deze aandrijving

https://cdn.webshopapp.com/shops/308374/files/347113018/haswing-haswing-protuar-40-rs.jpg

Nu was de mainboard defect en heb ik een nieuwe besteld. Helaas niet aan de gang gekregen. Wederom een nieuwe besteld, maar helaas ook die werkt niet. De vorige eigenaar heeft de bedrading los getrokken en zich niet gehouden aan de draadkleuren... top... heeft iemand een idee hoe het werkt?

https://www.123fluistermotoren.nl/images/stories/virtuemart/product/557244954__1550484590_300.jpg

De printplaat heeft 24v voeding en 3 draden voor aansluiting naar motor. Daarnaast 4 draden voor sturingen, op rood en zwart staat 5v. (van de sturingen)

Afstandsbediening heeft 3 draden die weerstand regelt. Vooruit en achteruit.

Nu 5v zetten op groen of wit gebeurt er niks. wat doe ik fout? iemand een idee wat de schakeling zou moeten zijn?

begrijp ik dat de 4 draden ook naar de motor gaan?

waarschijnlijk is het dan een hal sensor. die meet de stand van de motor om de 3 draden aan te sturen.
dus als de geel/wit/blauw in een andere volgorde zitten als de sensor-draden klopt de aansturing niet..

of moeten die 4 draden naar de afstandsbediening? dan kan het zijn dat deze niet van 0..5 gaat, maar bijv van 1..4v om kortsluiting / draadbreuk te detecteren. ook kan het zijn dat de andere draad 4..1 is als extra controle..

GMT+1

of de motor zelf is stuk, asdichting kapot en water in de motor gekomen bijv..

ik ben ook niet zo zeker dat de voeding wel goedzit, geel kan ook de + zijn..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 19 juni 2021 19:49:12 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

rood/zwart (dikke draden) = accuspanning 24v
geel/wit/blauw gaan naar de motor (dikke draden)
zwart/rood/groen/wit zijn stuurstroomdraden (dunne draden)

Ik meet netjes 24v op de voeding en 5v op rood/zwart van stuurstroom.

Echter dikke draden geel/wit/blauw geven nooit spanning. (dus zal motor niet draaien)

als ik dunne draad rood (5v+) verbind met één van de andere dunne draden (groen of wit) gebeurd er niks.

zo iets duidelijker?

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2021 17:06:33 schreef GilbertW:
Nu was de mainboard defect en heb ik een nieuwe besteld. Helaas niet aan de gang gekregen. Wederom een nieuwe besteld, maar helaas ook die werkt niet. De vorige eigenaar heeft de bedrading los getrokken en zich niet gehouden aan de draadkleuren... top... heeft iemand een idee hoe het werkt?

Zit je motorregelaar ook op dat board? Of zit er een aparte motorregelaar bij?

Kun je nog een paar goede foto's maken die we kunnen vergroten?

Wat is het type van je buitenboordmotor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is een haswing protruar 4.0 rs 24v

https://i.imgur.com/3CV3IJH.jpg

https://i.imgur.com/9qGod6z.jpg

https://i.imgur.com/Whn0Iyv.jpg

https://i.imgur.com/Y9umS6B.jpg

https://i.imgur.com/UzxRUV0.jpg

https://i.imgur.com/XH2YE6t.jpg

Ik meet netjes 24v op de voeding en 5v op rood/zwart van stuurstroom.

Echter dikke draden geel/wit/blauw geven nooit spanning. (dus zal motor niet draaien)

als ik dunne draad rood (5v+) verbind met één van de andere dunne draden (groen of wit) gebeurd er niks.

de bediening heeft drie aansluitingen, deze regelt de weerstand.

die potmeter meet nog wel goed? niet dat er een rot stuk inzit.

de motor werkt nog wel? als er water ingekomen is kan het deel met de hall sensoren gaar zijn onder andere. meet je ohms wel lage weerstand tussen de 3 dikke draden naar de motor? als je aan het propellortje draait krijg je dan spanning op die dikke draden?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Het spul is ingegoten, dus daar kun je niet veel mee.

Maar als ik je bediening zo zie, die ziet er niet fris uit.

Wat voor weerstand meet je tussen de witte en gele draad van je bediening als deze niet aangesloten is op je regelaar.

En wat meer je als je tussen één van de buitenste draden en de midelste draad meer en je de hendel bediend. Dan moet de weerstand netjes veranderen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 juni 2021 09:58:54 schreef Lambiek:
Het spul is ingegoten, dus daar kun je niet veel mee.

Maar als ik je bediening zo zie, die ziet er niet fris uit.

Wat voor weerstand meet je tussen de witte en gele draad van je bediening als deze niet aangesloten is op je regelaar.

En wat meer je als je tussen één van de buitenste draden en de midelste draad meer en je de hendel bediend. Dan moet de weerstand netjes veranderen.

Bediening losgekoppeld:
neutraal
groen-wit = 1,8 kOhm
groen-bruin = 5,5 kOhm
wit-bruin = 5,15 kOhm

vooruit
groen-wit = 4,8 kOhm
groen-bruin = 4 kOhm
wit-bruin = 3,9 kOhm

achteruit
groen-wit = 1,4 Ohm (geen kilo)
groen-bruin = 3,9 kOhm
wit-bruin = 3,9 kOhm

Op 22 juni 2021 09:56:01 schreef testman:
die potmeter meet nog wel goed? niet dat er een rot stuk inzit.

de motor werkt nog wel? als er water ingekomen is kan het deel met de hall sensoren gaar zijn onder andere. meet je ohms wel lage weerstand tussen de 3 dikke draden naar de motor? als je aan het propellortje draait krijg je dan spanning op die dikke draden?

Motor gedeelte:
meet 2 ohm tussen de draden willekeurig. Als ik er aan draai met een normale slag gaat hij naar 2 volt, meer mn best richting 3v.

Lambiek

Special Member

Ik vind het vreemde waardes. Dan ga ik er wel vanuit dat de midelste draad de loper is.

Hoeveel Ohm meet je tussen de buitenste aansluitingen van de potmeter. Die waarde moet overeen komen met de waarde die op de potmeter staat.

Hoeveel draden komen er uit de motor?
Drie dikke en vier dunne? Of alleen drie dikke?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 juni 2021 12:11:29 schreef Lambiek:
Ik vind het vreemde waardes. Dan ga ik er wel vanuit dat de midelste draad de loper is.

Hoeveel Ohm meet je tussen de buitenste aansluitingen van de potmeter. Die waarde moet overeen komen met de waarde die op de potmeter staat.

Hoeveel draden komen er uit de motor?
Drie dikke en vier dunne? Of alleen drie dikke?

motor 3 dikke draden, de dunne zijn stuurstroom en gaan niet naar de motor maar naar de printplaat/controlboard

de potmeter buitenste draden zijn bruin en wit, de waarden zie hierboven

Thevel

Golden Member

de potmeter buitenste draden zijn bruin en wit, de waarden zie hierboven

Zit tijdens de meting de potmeter nog aan de print?
Als hij niet aan de print zit is de potmeter volgens de gemeten waarden kapot.

Lambiek

Special Member

Op 22 juni 2021 13:32:27 schreef GilbertW:
motor 3 dikke draden,......

Dat vraag ik om te controleren of er hall-sensoren in de motor zitten.
Als er alleen drie dikke draden naar de motor gaan zitten die er dus niet in.

de dunne zijn stuurstroom en gaan niet naar de motor maar naar de printplaat/controlboard

Dat begrijp ik, maar was even ter controle. :)

de potmeter buitenste draden zijn bruin en wit, de waarden zie hierboven

Tussen de twee buitenste draden moet je een vaste waarde meten, of je de handel nu naar voren of naar achteren beweegt mag niet uitmaken. Die waarde moet altijd gelijk zijn.

Als dat niet zo is, dan is de potmeter stuk.

Wat staat er op de potmeter voor waarde?, ik kan het niet zien op de foto.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 juni 2021 09:58:54 schreef Lambiek:
Het spul is ingegoten, dus daar kun je niet veel mee.

Maar als ik je bediening zo zie, die ziet er niet fris uit..

De bediening wàs zo te zien ooit ingegegoten en nu niet meer. Dat vind ik ook iets om naar te kijken, ja.

Precies dit dus:

Op 22 juni 2021 15:45:02 schreef Lambiek:
Tussen de twee buitenste draden moet je een vaste waarde meten, of je de handel nu naar voren of naar achteren beweegt mag niet uitmaken. Die waarde moet altijd gelijk zijn.

Als dat niet zo is, dan is de potmeter stuk.

Wat staat er op de potmeter voor waarde?, ik kan het niet zien op de foto.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fatbeard

Honourable Member

Hmmm...
Ik lees op de potmeter

BI
P160KNP6G

vanaf de foto's...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Die potmeter ziet eruit als een gewone potmeter. Dan zou het zo moeten zijn dat het optel sommetje van alle weerstanden die je meet ongeacht de stand van de potmeter gelijk moet zijn (en het dubbele van de gespecificeerde waarde!). Dat ziet er bij jou anders uit. Dus zijn er een paar mogelijkheden:

  • Het is geen normale potmeter. Die kans lijkt me niet zo groot, het ziet eruit al een normale potmeter en niks 'fancies'.
  • Je meetwaarden zijn onzin. Dat kun je alleen zelf beoordelen.
  • Die potmeter is stuk. Dat is dan wat over blijft.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat wanneer die potmeter raar gedrag vertoont, de electronica niks doet, wellicht een soort van 'veiligheid'.

Het concept wat ik daar zelf wel eens voor gezien heb is dat de loper op 1/2 voeding vast wordt gezet en de uiteinden via een weerstandje naar resp. voeding en de andere naar GND. Een controller meet met ADC beide uiteinden en die waarden moeten (binnen een marge) 'kloppen' met elkaar. Zo nee: rare input, we doen niks (gevalletje Stint voorkomen zeg maar).
Het zal wel een soort van beveiligd zijn (hoop ik), want 'zomaar' wat doorverbinden... zou een ADC input wel eens niet leuk kunnen vinden... Maar goed... eerste die potmeter. Die waarden zijn niet normaal. Kies welke van de 3 :) .

EricP

mét CE

--dubbel post--

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 23 juni 2021 08:18:18 (98%)

Shiptronic

Overleden

Op de stuurconnector zit :
1 rood (+ 5V)
2 zwart (GND)
3 Groen
4 Wit

op de potmeter zit:

1 wit
2 groen
3 bruin

Wat zit daar nog tussen? anders houd je een draad over waar gaat die naartoe?

ik mis bv nog de dodeman's knop?

Logies zou voor mij zijn dat Groen en Wit van de controller iets van RX,TX doet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Wil het lukken?

Of heb je hem al aan de praat?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zit het dodemanskoord erin? Anders doet ie ook niets.

Shiptronic

Overleden

Op 25 juni 2021 00:30:01 schreef maus0611:
Zit het dodemanskoord erin? Anders doet ie ook niets.

Ik denk dat dit hem was en TS met schaamrood op de kakan vertrokken is :o

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.