LM2576HV spike filter

Hi,
Ik heb een voeding welke een LM2576HV gebruikt. Deze word gevoed vanuit een 36V Li pakket. Voeding is max 41.4V.
Uitgang spanning heb ik op ~15V tav de gate driver IR2136.

Nu heb ik zo nu endan een defecte IR2136 en vermoed dat dit komt door spikes/transients op de 15V lijn.

De max41.4V wordt direct via een relais in geschakelt op de LM2576HV

Wat is de beste manier om eventuele spikes aan de in- en uitgang van de LM weg te filteren/elimineren?

TVS diode op ingang van 60V en TVS op de 15V lijn?

Alvast bedankt voor enige tips!

Arco

Special Member

TVS kan, ik zou wel een 48V unidirectionale versie kiezen (60v heeft geen nut, dan wordt de spanning nog te hoog)
Kan soms ook zijn dat je een omgekatte standaard 2576 versie hebt getroffen, die mag maar 40v hebben...

Ik zou de uitgangsspanning wat lager kiezen (12v i.p.v. 15v, dat werkt prima)
Ik ben trouwens gestopt met gebruiken van dat soort hi/lo side drivers van IR (ik gebruikte de IR2103), ze gingen mij veel te vaak kapot...
(ze geven wel op 'Transient immune' en 'Latchup tolerant', maar zonder veel protectiemaatregelen gaan ze erg gauw kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks voor je bericht!

Ik ga op zoek naar geschikte tvs diodes. Mmm gestopt met gebruiken... Wat ben je vervolgens gaan gebruiken als drivers?

Arco

Special Member

Ik gebruik nu de HCPL-0314...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aha.Thanks. ga eens op zoek naar een bestaand schema hiervoor in deze toepassing.Mocht je een suggestie hebben dan top:)

Ondertussen vind ik https://gaptec-electronic.com/datenblaetter/LMP78_1.0.pdf
Is een DC-DC convertor 17-42V naar 15V met ingebouwde tvs diode. Kost €6.60 wat volgens mij niet eens zo gek is.

Nu wil ik natuurlijk ook graag mn LM versie netjes hebben maar neem meteen wel zoiets in overweging.

[Bericht gewijzigd door basparky op dinsdag 22 juni 2021 17:47:37 (17%)

Op 22 juni 2021 16:18:47 schreef Arco:
TVS kan, ik zou wel een 48V unidirectionale versie kiezen (60v heeft geen nut, dan wordt de spanning nog te hoog)
Kan soms ook zijn dat je een omgekatte standaard 2576 versie hebt getroffen, die mag maar 40v hebben...

Ik zou de uitgangsspanning wat lager kiezen (12v i.p.v. 15v, dat werkt prima)
Ik ben trouwens gestopt met gebruiken van dat soort hi/lo side drivers van IR (ik gebruikte de IR2103), ze gingen mij veel te vaak kapot...
(ze geven wel op 'Transient immune' en 'Latchup tolerant', maar zonder veel protectiemaatregelen gaan ze erg gauw kapot)

(Misschien te off topic of de titel wijkt wat af van de discussie..)

Ondertussen een 48V uni tvs aan de ingang en 16V aan de uitgang. Tijdens testrun stopte de IR2136 er weer mee:( dit bij 38V voeding en kleine 1A motorstroom. Ik zou zeggen dat het dus niet aan de 15V lijn ligt, toch? of is dit te kort door de bocht?

@Arco. Je geeft aan om de 15V naar 12V te verlagen.is dit vanwege defecten welke je hebt ervaren? Wat voor defecten heb je ervaren?

Ik heb geen sluiting of doorslag tussen HO/LO oid en na vervangen werkt alles weer (even).

Mmm iemand nog suggesties?

Thanks!

Arco

Special Member

Ik gebruik 12v omdat dat verder van 20v (abs.max) af ligt. 12v is ruim voldoende voor een mosfet en een vrij gebruikelijke spanning.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vandaag de tvs binnen gekregen en geplaatst.

Het lijkt tot dusver verbetering te brengen...:) Ik zie wel een 20kHz ripple op alle voedingslijnen. Eerder was me dit niet zo opgevallen. Deze is gelijk aan de ingestelde fpwm in complementaire config.

Is dit gebruikelijk door het schakelen van de fets of heeft dit aandacht nodig?