Elektra aansluiting en nieuwe CNC machine

evelo

Golden Member

Ik heb een aantal jaar cnc-machines geïnstalleerd van een hele grote duitse machinebouwer, niet voor hout maar voor metaalbewerking.

Installatiehandleiding zo dik als een telefoonboek van welke soort beton voor de fundering tot het aandraaimoment van het kleinste boutje (2,5Nm).

Maar de aarding kwam gewoon mee via de voedingskabel. Alle metalen delen wel met elkaar verbonden.

Ik veronderstel dat je de machine niet zelf zal plaatsen en opstarten?
Ik zou vragen aan de techniekers die ter plaatse komen wat je best kan doen.

@evelo: goede tip, ik ga het ze vragen dinsdag.

Ik heb antwoord van de leverancier:

De weerstand moet onder de 5 ohm liggen.
De meeste klanten verbinden de aarde aan een spant van het pand.
Door een extra aardpen te slaan zit ik zeker goed qua aarde.
De vraag betreft de maximale lengte van de speciale kabel is niet beantwoord.

Op 21 juni 2021 09:43:59 schreef Tomas 50:
Ik heb antwoord van de leverancier:

De weerstand moet onder de 5 ohm liggen.
De meeste klanten verbinden de aarde aan een spant van het pand.
Door een extra aardpen te slaan zit ik zeker goed qua aarde.
De vraag betreft de maximale lengte van de speciale kabel is niet beantwoord.

Met veiligheid heeft het niet te maken. Als de stroom 35A kan zijn, dan staat over die 5 Ohm bij een fout 35x5=175 Volt. Dat is nergens toegestaan.
Moet het niet (veel) minder dan 0,5 Ohm zijn.
Zelfs voor EMC is 5 Ohm veel te hoog.

Het is niet dat ik niets te doen heb maar ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren.
Ik heb te veel zwaar overdreven elektra aansluitingen gezien in diverse hout en/of cnc werkplaatsen, met alle kosten van dien.
Sommige houtbewerkers kun je alles wijsmaken op elektra gebied :/

Er word dan een theoretische berekening gemaakt van de piek van de piek met nog wat extra en zo kom makkelijk veel te hoog uit, degene die het verzint hoeft het niet te betalen.

Een freesmotor gebruikt meestal maar een fractie van het max vermogen, zeker bij dunne freesje idd.
En de vacuümpomp kan met een softstarter op een veel lagere aansluiting.

En ja , ik ben ervaringsdeskundige, gebruiker van een "serieuze" freesmachine op een normale 3 fase aansluiting.
Ik vermoed 3 x 25 A hoofdzekering. Tot voor kort zat er geen zegeltje op dus ik kan niet even gaan kijken, wel opzoeken denk ik ?
En dan zit de huishouding er ook nog op, in al die jaren 1 keer gehad dat er te veel aanstond, maar toen was het ook niet de hoodfzekering die er uit ging.
En de fasebewaker deed z'n werk, bij 1 fase weg, alle 3 fase verbruikers afschakelen.

En evt een hoofdzekering met zelfbediening kan ook nog.
Geld uitgeven is makkelijk, dat kan altijd nog.

bprosman

Golden Member

op een normale 3 fase aansluiting.
Ik vermoed 3 x 25 A hoofdzekering

Standaard in NL is 1x35A of 3x25A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als de aarding/vereffening voor EMC is bedoeld, dan hoeft dit alleen maar uitgevoerd te worden tot en met de besturings/regelkast.
Stoorsignaal (EMC) zal altijd naar de bron terug willen en die zit niet in de meterkast.
Of ben ik nu te kort door de bocht ?

evelo

Golden Member

Op 22 juni 2021 14:42:03 schreef Kees frees:
Het is niet dat ik niets te doen heb maar ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren.
Ik heb te veel zwaar overdreven elektra aansluitingen gezien in diverse hout en/of cnc werkplaatsen, met alle kosten van dien.
Sommige houtbewerkers kun je alles wijsmaken op elektra gebied :/

Er word dan een theoretische berekening gemaakt van de piek van de piek met nog wat extra en zo kom makkelijk veel te hoog uit, degene die het verzint hoeft het niet te betalen.

Een freesmotor gebruikt meestal maar een fractie van het max vermogen, zeker bij dunne freesje idd.
En de vacuümpomp kan met een softstarter op een veel lagere aansluiting.

En ja , ik ben ervaringsdeskundige, gebruiker van een "serieuze" freesmachine op een normale 3 fase aansluiting.
Ik vermoed 3 x 25 A hoofdzekering. Tot voor kort zat er geen zegeltje op dus ik kan niet even gaan kijken, wel opzoeken denk ik ?
En dan zit de huishouding er ook nog op, in al die jaren 1 keer gehad dat er te veel aanstond, maar toen was het ook niet de hoodfzekering die er uit ging.
En de fasebewaker deed z'n werk, bij 1 fase weg, alle 3 fase verbruikers afschakelen.

En evt een hoofdzekering met zelfbediening kan ook nog.
Geld uitgeven is makkelijk, dat kan altijd nog.

Keuze van de aansluiting is steeds een afweging.

Niet elke machine is even gezapig qua stroomverbruik.

Als er kans is dat er bvb 3 stevige servo-motoren tegelijk accelereren en dit vele keren na elkaar dan is dat een groot verschil met bvb 1 freesmotor die al aan het draaien is voor er een stuk hout langskomt.

Ik heb een keer een klant gehad die nog niet klaar was met zijn vaste aansluiting en vroeg welke generator hij moest plaatsen om in de tussentijd te kunnen werken met de machine.
Ik keek op het typeplaatje van de machine en ronde af naar boven.
Werkte voor geen meter. Ze hebben een stroomgroep moeten plaatsen 3x nominaal vermogen van de machine.

mvdk

Golden Member

Ze hebben een stroomgroep moeten plaatsen 3x nominaal vermogen van de machine.

Das hier ook al meerdere malen aan de orde geweest.
Zo'n aggregaat heeft maar een klein vliegwiel. Het stroomnet is een reusachtig vliegwiel.
Ik vind een 3x50 wel een beetje dik. Zoals ik al eerder gezegd heb, kijk het eens aan, en als je met minder toe kan, laat de aansluiting dan verkleinen.
Wat DJSmiley zegt:

Op 17 juni 2021 11:19:08 schreef DJSmiley:
Je zou ook een 35A afzekering achter die 50A kunnen plaatsen. Dan kun je kijken hoe dat gaat, en na bv een jaar nog terug naar 3x35 als het wel genoeg blijkt te zijn.

Nu 3x50 is een goede keuze, dan ligt er iig een geschikte kabel.

Een nog aan te leggen kabel zo dik mogelijk zie te krijgen inderdaad en dan naderhand evt verlagen, dat is de meest logische weg natuurlijk. Hoe gaat dat bij een nieuwe aansluiting op de hoofdkabel, qua kosten dan met name ? Ik ben daar jaren geleden ook mee bezig geweest toen de machine leverancier mij een veeeeel te zware aansluiting wou aanpraten, wat ben ik blij dat ik toen ook heel eigenwijs was :-)

Wat betreft een generator, dat is inderdaad oppassen, maar in geval van een cnc machine kun je dan bv de vacuümpomp daar op zetten en de besturing op het net.
En over vacuümpompen voor cnc machines, die zijn naar mijn stellige mening vaak zwaar overgedimensioneerd, terwijl je echt niet onder de 0 kan komen qua luchtdruk, het vacuüm is een hulpmiddel tezamen met vele andere "trucken". Zonde van de energie al die joekels.
Op VS fora lees ik over meerdere grote pompen per machine, daar moet je oplossing echt niet in zoeken !
En dan doen ze dat in de VS ook nog op "1 leg" , 1 fase dus, met evt een (roterende) omvormer, rare jongens die . . .

Je zou bij de leverancier kunnen navragen of ze bij jou in de buurt soortgelijke machines hebben geleverd. Dan kun je daar eens gaan kijken hoe ze dat hebben gedaan met de zwaarte van de aansluiting en met de aarding.

Uit interesse maar niet onbelangrijk, is het een huur schuur of eigendom ?

@Kees Frees; een huur schuur.

@allen: kan ik qua wet en regelgeving een aardpen door de betonvloer slaan (...ik boor wel eerst een gat) en boven de vloer monteren?
Vandaag is de machine geleverd en er zit al zo een platte aardkabel van 50cm aan. Als ik daar direct de pen naast sla doe ik wat betreft de leverancier alles goed.

Ik las nog eens even wat terug.

Op 29 maart 2021 22:10:58 schreef Tomas 50:
Ik kan nog voor een lichtere variant machine gaan; deze heeft een 5kw freesmotor; Ik heb nog niets gekocht; nadeel is dat ik dan maar 1 freeskop heb en geen gereedschapswisselaar.

Ik kocht juist een "zware" 5kW freesmotor omdat dat de kleinste was met wisselaar, toentertijd, nu zijn ze er nog kleiner.
Ondertussen al weer vervangen omdat de lagers aan z'n eind waren.

Op 29 maart 2021 22:10:58 schreef Tomas 50:
Ik vermoed (of hoop eigenlijk) dat het wel mee zou vallen met het verbruik. Het zal als volgt gaan: Ik span een plaat in de machine, de frees haalt rondom 1-2mm van de plaat af en boort dan een aantal gaten in de plaat, misschien nog een keer een uitfrezing voor een spoelbak maar veel heftiger is het 99% van de tijd niet. Als ik met mijn 1400Watt bovenfrees een 1-2mm randje van een plaat frees dan gaat dat ook al moeiteloos. De CNC doet dat wellicht wat sneller maar 10Kw zal hij denk ik niet verbruiken dan? De arbeid die een 1,5kw, 5kw of 10Kw motor moet leveren voor dezelfde taak in dezelfde tijd is dan in principe hetzelfde? Ik denk dat het apparaat slechts 20% van de bedrijfstijd actief freest(en dan dus heel licht), de overige tijd is verplaatsen van de kop/werkstuk, boren en inspannen etc.
Vergroot dit mijn kansen op de 3x25A aansluiting?

Zeker !

Op 29 maart 2021 22:10:58 schreef Tomas 50:
@Evelo; ik heb een stapelaar maar laad deze 1x per maand.

Niet als je er niet bij ben hoop ik :/

Op 29 maart 2021 22:10:58 schreef Tomas 50:
De CNC zal ongeveer een dag per week draaien. Ik ben alleen dus kan geen twee machines tegelijk bedienen. Het is dus allemaal heel kleinschalig, de CNC is dus ook behoorlijk op de groei gekocht.

Juist, dat vroeg ik me ook nog af, niet meerdere machines tegelijkertijd, ik ken meerdere verhalen van een alleen werkende die het druk kreeg en iemand er bij vroeg en poef, alles donker :->

Ik ben heel benieuwd hoe het je verder zal vergaan met de cnc, heb je er al ervaring mee, en met cad tekenen ?

En dat van die extra aardpen vind ik een uitermate vreemd verhaal, dat zou niet nodig moeten zijn, als dat wel zo is dan klopt er iets niet.

@Kees Frees
Welke machine heb jij?
Ik heb nul ervaring met CNC frezen, maar dat had ik ook niet met al het andere gereedschap in mijn werkplaats/spuitcabine. Learning by doing. Heb je nog tips/waarschuwingen?
Met CAD heb ik wel veel ervaring, ik ben product ontwerper dus ik keer met de cnc weer een beetje terug op kantoor.

Ik heb een portaalfrees, samengesteld uit van alles.
1700 x 3010 mm platte tafel.

Dat je al wel kan tekenen is groot voordeel, daar verkijkt men zich ook nog al eens op.

Tips, ja veeeeel, maar ik kan hier geen uitgebreide handleiding gaan schrijven :-)

Je zit al lang op dit forum zie ik, langer dan ik, maar je gegevens zijn nog steeds zeer summier :-/
Ik wou je een berichtje sturen, maar ik zie geen email adres en dit forum kent geen persoonlijk bericht, of kijk ik niet goed ?

[Bericht gewijzigd door Kees frees op woensdag 23 juni 2021 00:04:35 (32%)

@Kees frees.
Ik kan ook geen persoonlijk bericht functie vinden inderdaad. Stuur gerust een mail naar info[at]designmeubelopmaat.nl.