een betere 12 Volt spanningsregelaar

benleentje

Golden Member

Maar wellicht dat ik zelf iets kan maken met een opamp, of een paar transistoren, aan een kleine stroom heb ik genoeg.

Zelf iets beters maken dan een TL431 of andere spanningsreferentie is heel erg moeilijk en wellicht bijna onmogelijk. Opamps gebruik je dan ook enkel als je meer stroom nodig hebt dan je referentie kan leveren. Of als buffer om je referentie ontlasten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Op 21 juni 2021 21:57:19 schreef kris van damme:
even in het juiste tijdsperspectief en perspectief plaatsen hé,
de TAA550 is een stukje elektronica van lang voor er wat beter was.

Een LM317 of een TL431 zijn prima en meer dan genoeg voor varicap stabiele regelspanning . Wil je nog beter, schakel dan meteen naar het kanaal Bram (blackdog )of Henk (electron920) :-)

Het perspectief is oud, zeer oud spul nog ouder dan ik :-) En dacht nog een mooie aanvulling te kunnen maken namelijk dat het ding er in drie spanningen is. Dat is niet algemeen bekend, vermoed ik. De ZTK33 deed dat ook maar had drie verschillend gekleurde stippen op de behuizing om de spanning aan te geven.

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Allemaal goed en wel, maar ik heb nog steeds geen schema gezien, welke zener, referentie IC of stabilisator er gebruikt kan gaan worden, is niet goed bepaalbaar zonder goede informatie.

Ik kan hier ook wel gaan posten, dat hij beter een 1N829A moet gaan gebruiken of een APEX VRE310 of als jullie dat willen een TLV431, zegt allemaal weinig.

Dus topic starter >:), volgens mij is het schema geen staatsgeheim en dus laat eens wat zien als je goede hulp wilt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Het schema staat op het andere draadje van @Martin V, is de Vackar oscillator.
Het is voldoende om een transistor met filtertje te gebruiken geeft 40 dB ruis en rimpel onderdrukking BC547 of zo iets !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb het een en ander aangepast, zodat b.v. een 10V referentie IC gebruikt kan worden.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Martin-V-05.png

.
Martin V als je een 10V referentie IC wil hebben dan stuur je me maar een e-mail, doe ik er morgen een voor je in op de post.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

De voeding is totaal geen probleem, en dan een 10 V referentie op een pot-meter van 10 KΩ :S
Tenzij er meer dan 500 mV variatie is maar dan doe je iets niet goed met je voeding naar de oscillator !

Je moet eerst de gevoeligheid van de afstemspanning meten deze moet qua tolerantie binnen de delta van de voedingsspanning liggen.
Die gevoeligheid bepaal je zelf door de combinatie spoel en afstemcondensator........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

In deze toepassing is eigenlijk alleen de temperatuurcoefficient belangrijk, Die is voor de MIC29150 en TLV431 zo goed als gelijk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Henk, :-)

Je hebt gelijk, 5k is wat weinig dus ik heb de potmeter 10K gemaakt.
Doordat de spanning nu geen 12V meer is, zal zoals je al aangaf een beetje gespeeld moeten worden met de spoel en/of de capaciteiten voor het beste regelbereik.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Als je naar de kale tempco kijkt zou dat bast kunnen, maar als je een TLV431 gebruit schaal je wel de spanning bijna 10x omhoog,
dus ook je temperatuur coefficient!
Dat is dus niet zo mooi. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.