Houdbaarheid soldeer

Dit topic is gesloten

Ik vond net in mijn voorraadkast een rol met soldeer,
ik was een beetje verbaasd dat er een houdbaarheid datum van juni 2021 op staat. Hoe serieus moet ik dit nemen ?

de EU wil dat er op alles een houdbaarheidsdatum staat. (was een van de vele excuus redenen voor de Britten om te brexitten)

Je moet het dus serieus nemen, maar niet ernstig. zelfs soldeer uit de jaren 60 doet het nog prima, alhoewel het waarschijnlijk middelen bevat die nu niet meer mogen. Das net één van de redenen voor het invoeren van de vervaldatum...

Geen zorgen. Ik heb lang geleden een grote rol soldeer gekocht. 20 jaar mee gedaan en bleef tot het einde goed.

Sine

Moderator

Nee, dat moet je echt niet meer gebruiken, als je er vanaf wilt kan ik het wel veilig voor je afvoeren :+

No worries inderdaad, het lood/tin gebeurt niets mee, en het hars is chemisch stabiel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toen ik in 1998 mijn voor-vorige baan opzegde, kreeg ik o.a. als grapje een rol tinsoldeer mee - die toén al niet nieuw was, natuurlijk.
Ik soldeer maar zo af en toe, en gebruik er nog steeds van; het is mooi dun en vloeit prettig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mooi mannen, dan ga ik het gewoon gebruiken aankomende jaren,
bedankt voor de reacties...

bprosman

Golden Member

Beetje topickaap maar op soldeerpasta is dit wel het geval volgens mij (houdbaarheidsdatum).
Ik had 2 potjes soldeerpasta, 2..3 jaar oud en bij gebruik laatst , verwarmen met hete lucht leek het mee op "verbrande zilververf" , neem aan dat dat echt aan de datum lag ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zo lang het soldeer nog glimt dan kun je het probleemloos gebruiken.
Soms wil de buitenste laag op de rol wel een dof grijs worden.
Dat vloeit dan wat slechter maar is de laag er onder nog mooi glanzend.

Op 21 juni 2021 21:18:06 schreef bprosman:

Ik had 2 potjes soldeerpasta, 2..3 jaar oud en bij gebruik laatst , verwarmen met hete lucht leek het mee op "verbrande zilververf" , neem aan dat dat echt aan de datum lag ?

Ja, soldeer is zowat overal hetzelfde, maar soldeerpasta's, daar zijn duizenden varianten op qua samenstelling en toepassing. Niet mengbare delen zitten in suspensie of collodium, en net zoals melk of mayonaise gaat dat schiften na X tijd . Uitdrogen van het oplosmiddel kan ook.
Er zijn pasta's die 100 jaar goed blijven , maar er zijn er ook die na zes maanden onbruikbaar worden. Kwestie van de goede keuze te maken, zowel naar toepassing als naar houdbaarheid.

Tidak Ada

Golden Member

Zou het misschien wél kunnen gelden voor loodvrij soldeer? Per slot ontstaan hier ook tin whiskers op de gesoldeerde plekken op printen en andere gesoldeerde plekken. Zo maar een ‘brain fart’.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met loodhoudend soldeer heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Ik heb een paar kilo liggen, genoeg om de rest van m'n leven in oude buizenapparatuur te kunnen solderen en inmiddels verdriedubbeld in nieuwprijs :)
Dat spul is ook al decennia oud.

Ik verwacht dat loodhoudend ook niet zo snel zal verouderen. De flux zit immers helemaal ingesloten in het metaal. Een betere opslagplek kan ik mij niet voorstellen.

Misschien zijn er een paar industriële processen waar het uitmaakt, wie weet... Maar ik zou lekker blijven doorsolderen, en eigenlijk zelfs een stuk in een opbergkastje gooien zodat je dat over 15 jaar weer tegen komt, en dan kan beoordelen hoeveel het uitmaakt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 22 juni 2021 08:23:57 (24%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Op 21 juni 2021 17:25:57 schreef kris van damme:
de EU wil dat er op alles een houdbaarheidsdatum staat. (was een van de vele excuus redenen voor de Britten om te brexitten)

Dan mag jij mij vertellen waar je dit vandaan hebt.
Dit is alleen op voorverpakte voedingsmiddelen, en niet eens op alles.

Dat het een excuus voor de brexit was is geen bron: de brexeteers zijn niet in hun eerste leugen gestikt.

Op 21 juni 2021 17:25:57 schreef kris van damme:
de EU wil dat er op alles een houdbaarheidsdatum staat. (was een van de vele excuus redenen voor de Britten om te brexitten)

Dan mag jij mij vertellen waar je dit vandaan hebt.
Dit is alleen op voorverpakte voedingsmiddelen, en niet eens op alles.

Ik kan het wel met REW eens zijn. Hoewel ik wel erg vaag vind dat er ook op bijvoorbeeld een pak zout een houdbaarheids datum staat. Terwijl het al een paar duizend jaar in een zoutwoestijnvlakte gelegen heeft. Het is alleen in een pakketje gestopt en opgestuurd naar de klanten. Wij dus.

Het zal wel iets te maken gehad hebben met de algemeenheid van de regel voor alle voedingsmiddelen. Er is dus niet uitgespecificeerd per voedingsmiddel.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 22 juni 2021 17:32:55 (12%)

GJ_

Moderator

Op 22 juni 2021 17:31:15 schreef Ex-fietser:
Ik kan het wel met REW eens zijn. Hoewel ik wel erg vaag vind dat er ook op bijvoorbeeld een pak zout een houdbaarheids datum staat.

Het is geen kwestie van het er mee eens zijn, we hebben het over het onderscheid tussen feiten en bedenksels.
In Verordening (EU) nr. 1169/2011, bijlage X, artikel 1, punt d staat duidelijk dat er op keukenzout geen datum hoeft.
Dus als het er op staat is dat de keuze van de fabrikant, en niet van de EC.

Er is zo het een en ander op de EU aan te merken, maar flauwekul en bedenksels die een eigen leven gaan leiden hou ik niet van. De UK is een brexit in gelogen op grond van onder andere dit soort onzin.

Anoniem

Zo heftig GJ?

Ik meen dat de verplichting om op sommige waren een datum, te kleven :
'Te gebruiken tot' of 'tenminste houdbaar tot' in verband staat met de veiligheid van het het gebruik van het product. Een gekend voorbeeld is uiteraard voeding.

Maar dat betekent niet dat voor andere producten die niet aan dei regel onderhevig zijn verboden wordt om er een houdbaarheidsdatum op te kleven.

Als ene fabrikant weet dat zijn product degradeert in de tijd: staat het hem vrij te vermelden 'bij voorkeur te gebruiken voor...' .

Verder is mijn ervaring dat niet-loodvrij soldeertin weinig veroudert.
De gevreesde tinpest treedt enkel op bij relatief zuiver tin en niet bij soldeer.
Het enige is oppervlakkige oxidatie die het smelten en uitvloeien wat hindert.
Even met een doekje stevig over een metertje soldeer gaan en die blinkt weer als voorheen en de ocxidelaag blijft acher op het doekje als een zwarte streep.
Omdat bij een cylindervormig voorwerp zoals draad het volume tot de oppervlakte sterk toeneemt met de diameter is de oxidatie bij heel dunne soldeer in verhouding erger en moeilijker te verwijderen omdat de draad bij stevig wrijven makkelijk breekt.
Das ongeveer alles.

GJ_

Moderator

Ik zeg toch nergens dat het verboden is?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Houdbaarheidsdatum is voor het overgrote deel marketing. Hoeveel wordt er jaarlijks onterecht in de kliko gesmeten?

Hoeveel mensen kennen niet het verschil tussen THT (ten minste houdbaar tot) en TVT (te verbruiken tot)?

Een vriend van me werkte jarenlang aan de productielijnen van Danone. Nu nog product draaien met als datum THT 1/7/2021 en 5 minuten later THT 8/7/2021. Hij heeft dat ooit eens gevraagd en wat was het antwoord? Er zijn x potjes besteld en die hebben standaard y dagen houdbaarheid. De rest kappen we niet weg.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Ah, dan is het misschien geen toeval dat ik al jaren geleden geconstateerd heb dat veel toetjes (vooral ook andere merken) nog in prima staat zijn als ze een weekje over de datum zijn en de koelkast niet uitgeweest.

Op 22 juni 2021 22:50:59 schreef grotedikken:
Ik meen dat de verplichting om op sommige waren een datum, te kleven :
'Te gebruiken tot' of 'tenminste houdbaar tot' in verband staat met de veiligheid van het het gebruik van het product. Een gekend voorbeeld is uiteraard voeding.

Te gebruiken tot heeft te maken met voedselveiligheid, Tenminste houdbaar tot heeft te maken met kwaliteit (en uiteindelijk ook met veiligheid, maar dat duurt dan nog even).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 juni 2021 23:23:36 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Inderdaad,zo staat er op een flesje bier ook een T.H.T.datum,tot die datum is de smaak gegarandeerd zoals de brouwer/fabriek het bedoeld heeft.Ook na een jaar over de datum(mits koel en donker bewaard) is dat prima te drinken.

Tidak Ada

Golden Member

De kans is dan wel dat het bier dan dood slaat :r
Soms staat er alleen een datum. Dat kan ook nog eens de productie datum zijn, tenzij het een datum in de toekomst is :+ O-)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 23 juni 2021 00:44:01 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 23 juni 2021 00:15:09 schreef Hubie:
Ook na een jaar over de datum(mits koel en donker bewaard) is dat prima te drinken.

Herfstbok wordt er zelfs lekkerder van, een jaartje over tijd!
Dat heeft de fabrikant ook ontdekt en die maakt er dan "gerijpt" van met een nieuwe datum en een naar boven aangepaste prijs. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 23 juni 2021 00:59:02 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 22 juni 2021 23:09:56 schreef buckfast_beekeeper:
Een vriend van me werkte jarenlang aan de productielijnen van Danone. Nu nog product draaien met als datum THT 1/7/2021 en 5 minuten later THT 8/7/2021. Hij heeft dat ooit eens gevraagd en wat was het antwoord?

De houdbaarheidsdatum word bij Danone in het laboratorium bepaald en nergens anders. Je vriend is verkeerd geinformeerd.

EricP

mét CE

Dat het een excuus voor de brexit was is geen bron: de brexeteers zijn niet in hun eerste leugen gestikt.

In dat opzicht passen ze dan weer goed bij de EUSSR: dat is niks anders dan leugens.

De UK is een brexit in gelogen op grond van onder andere dit soort onzin.

Net zoals wij de € in gelogen zijn...

Houdbaarheidsdatum is voor het overgrote deel marketing. Hoeveel wordt er jaarlijks onterecht in de kliko gesmeten?

Hoeveel mensen kennen niet het verschil tussen THT (ten minste houdbaar tot) en TVT (te verbruiken tot)?

Ik ben dat niet met je eens. Het is kl*ten klaren: je hebt het na 'de datum' (welke dat ook moge zijn) gebruikt, niet zeuren als het resultaat niet is zoals gehoopt.
Daarnaast heeft die fabrikant ook een commercieel belang: de ISO9001 wordt je in diverse bedrijfstakken door de strot gedrukt. Daarmee ontkom je er feitelijk niet aan om producten die 'over datum' zijn niet meer te gebruiken, ook als ze nog prima bruikbaar zijn. Dus koop je nieuw. Kassa voor de fabrikant!

Zo ken ik het verhaal van medische applicatoren. Dat spul moet steriel zijn (wat op zich niet raar is). Wil je het 3 jaar 'garanderen' dan kan dat op papier ('gecertificeerde' manier van verpakken / steriliseren). Wil je het langer, dan kan dat ook. Maar dan moet je praktijktests gaan doen. De fabrikant speelt daar handig op in: 10 jaar is technisch geen enkel probleem, maar ze hebben er geen belang bij. Dus staat er 3 jaar op. En worden ze per 10 verpakt. Waar een ziekenhuis er misschien 1 of 2 per jaar gebruikt. Da's toch zomaar een verdubbeling van de verkopen door er een datum op te zetten...

Dat kan ook nog eens de productie datum zijn, tenzij het een datum in de toekomst is :+ O-)

Hmz... Bij de blauwe enveloppen brigade... moet het dan een vorm van houdbaarheidsdatum zijn. Immers, de datun op hun epistels ligt vrijwel altijd in de toekomst.

De houdbaarheidsdatum word bij Danone in het laboratorium bepaald en nergens anders. Je vriend is verkeerd geïnformeerd.

Toch gaat die vlieger niet helemaal op. Voor pyro-zooi aan boord geld een 'houdbaarheid' van 1 jaar. Nou heb ik wel eens een partij van die meuk opgehaald (verzenden is razend duur want brandgevaarlijk enzo), toevallig op de eerste van de maand. Zit een mooie sticker op... Expiry date: zelfde maand, 3 jaar later. Ik geloof er geen moer van dat die zooi die ochtend 5000km verderop geproduceerd is en speciaal voor mij ff snel naar Nederland gebracht is zodat ik ze op kan halen. Ofwel: dat spul staat al een half jaar in het magazijn te wachten tot iemand het koopt. En DAN wordt er een sticker op geplakt. Maar oh wee, oh wee als het bij 'controle' een dag over expiry date is... Want dan is het gevaarlijk!

Dit topic is gesloten