Ruimtestation ISS

Het eerste beeldje van de doorgang daarnet is de mist ingegaan, in die richting hebben mijn antennes geen vrij zicht.
de 2 volgende waren wel goed:

Op 23 juni 2021 11:04:33 schreef harry64:
Mooi. :) Hoe werkt zo'n tracking bij jou?

Heel oud spul ... computer met dos-programma "instanttrack", interface IF100
en 2 oude Stolle-antennerotoren.
Momenteel een 9 elements yagi vertikaal voor 2 meter en 21 elements yagi voor 70 cm.

harry64

Golden Member

Gaaf! Hoe krijgt dat DOS programma z'n data?
De oogst:

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 23 juni 2021 12:28:46 (32%)

<<<Hoe krijgt dat DOS programma z'n data?>>>

Dat is een hele omweg !
Ik haal de keplergegevens bij 'celestrak.com' via mijn laptop.
Dan zet ik ze op een USB-stick.
Vervolgens gaat de stick in een oude pc waarop het programma CVITK staat, dit programma past de keplers aan, in de vorige eeuw hoefde dat niet maar sinds het jaar 2000 moet dat.
Dan zet ik de gegevens op een diskette en deze diskette gaat vervolgens in de pc waarop het programma 'instanttrack' staat.
De printerpoort van deze pc is verbonden met de interface IF-100 en deze stuurt mijn stolle-rotoren.

Hier mijn beeldjes van de voorbije doorgang:

@ Harry : heb je ook een 70 cm-antenne ?

Aanstaande vrijdag om 10u35 lokale tijd vind er een schoolcontact plaats met het ISS.
De astronaut Thomas Pesquet gaat vragen beantwoorden van leerlingen en die antwoorden kan je horen op 437.525 MHz (opgelet, de dopplershift is hier 3 maal zo groot als op 2 meter)
Het is dit keer wel in de Franse taal.

[Bericht gewijzigd door murphy op woensdag 23 juni 2021 13:30:27 (11%)

harry64

Golden Member

Als ik het goed heb zelfs 3. Een 16, 14 en 6 elements. Komen uit een oude mast waar vroeger de drie Duitse zenders en Ned 2 en 3 (Lopik) op UHF ontvangen werden.

Wel hoop gedoe i.d.d. Maar het werkt goed gezien je plaatjes.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 23 juni 2021 13:45:16 (17%)

Opgelet: het schoolcontact voor morgen,vrijdag 25 juni, is verplaatst naar zaterdag 26 juni om 11u25 lokale tijd.
Frequentie: 437.525 MHz

harry64

Golden Member

Is ISS gestopt met uitzenden op 145.8? Of zit er bewolking o.i.d. in de weg?

Frederick E. Terman

Honourable Member

verplaatst naar zaterdag

Een gelukje voor mij, want ik was het totaal vergeten... 8)7

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Ze zijn bezig met nieuwe zonnepanelen letterlijk uitrollen. Vandaar geen SSTV uitzendingen denk ik.

rob007

Yarr, Matey!

Een beetje off topic(sorry!) maar misschien wel leuk?
https://www.youtube.com/watch?v=uOo0XBoKCpg

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 25 juni 2021 14:23:55 schreef harry64:
Ze zijn bezig met nieuwe zonnepanelen letterlijk uitrollen. Vandaar geen SSTV uitzendingen denk ik.

Geen idee waarom de SSTV-uitzendingen gestopt zijn, enkele dagen geleden heb ik gezien dat ze ook aan die zonnepanelen aan het werk waren buiten op het ISS en toen gingen de SSTV-uitzendingen toch gewoon door.

harry64

Golden Member

Ik weet niet zeker of dit de juiste is maar:

Supporting ROS scheduled voice contacts and SSTV.
Radio will be turned OFF to support U.S. EVA on June 25, 2021 (Scheduled power OFF ~21:25 UTC June 24. Scheduled power ON ~19:35 UTC June 25).

Supporting ARISS SSTV continuously from June 21, ~09:40 UTC through June 27 ~18:30 UTC (Excluding OFF time for June 25 EVA).

Radio will be turned OFF to support Progress docking on July 02, 2021 (Scheduled power OFF ~08:15 UTC July 01. Scheduled power ON ~07:45 UTC July 02).

Op 25 juni 2021 21:12:40 schreef harry64:
Ik weet niet zeker of dit de juiste is maar:
[...]

Fijn, dan hebben we een dagje langer ter vervanging van de radiostilte van vandaag, vrijdag 25 juni.

Op 26 juni 2021 09:47:13 schreef harry64:
Vanochtend weer als vanouds. :P
[bijlage]
[bijlage]

Deze beeldjes zijn helemaal niet zo slecht, ontvang je nog steeds met een horizontale dipool ?

harry64

Golden Member

Twee eigenlijk. En dan ook nog laag bij de grond. De hoogste (3 meter) stond eerst verticaal. Maar eergistermiddag horizontaal en haaks op het andere (1,90 meter) horizontale dipooltje gezet en de duo dan in diversitymode. Verder de am/fm en dab filters aan ivm een dikke totale megawatt aan legale RF 250 meter verderop.

harry64

Golden Member

De diversety ontvangst op automaat werkt toch niet zo lekker. Met de hand de beste combi tussen amplitude en fase kiezen geeft soms net wel een beetje winst. I.i.g. kiest de ontvanger op een bepaald moment voor het opheffen van het ontvangstsignaal. Tevens staan m'n antennes dus te laag en moeten sowieso boven m'n (laagbouwdak) uit want nu zit dat in de weg als ISS net over de top is. Zie ieder laatste plaatje. Er zit ook nog een flat (drie/vier hoog) op het westen in de weg. Pal achter die flat staat echter weer een megawatt aan legale ethervervuiling. Sowieso wordt die flat ontwijken in de hoogte lastig want een mast van die hoogte in de achtertuin gaat waarschijnlijk een hoop gezeik geven met gemeente en verhuurder.

De oogst van deze ochtend:
05.50 uur

07.27 uur

Dag Harry,

Bedankt voor de beeldjes, je bent vroeg uit bed gestapt zo te zien !
Ik heb vandaag niet gekeken, ik was naar de rommelmarkt.
Nu nog verder knutselen aan de ontvanger voor volgende zondag: SAQ zendt dan uit op 17,2 KHz.

Hallo .... morgen en overmorgen, 1 en 2 december 2021, weer SSTV-beeldjes te ontvangen vanuit het ISS.

harry64

Golden Member

Dacht dat ISS weer in de ochtend over zou komen, maar dat lijkt nu s'avonds te zijn tussen 18 en 21 uur. Klopt dat?