BMS lifepo4 accu vervangen

Ik ben in bezit van een lifepo4 accu waarvan ik de BMS wil laten vervangen voor een bluetooth bms.

De accu is 100Ah en er zit een bms in van 80Ah, nu heb ik me laten vertellen dat je er ook een bms in kan plaatsen van 150Ah.

Mijn vraag is dit wel zo??

Op 22 juni 2021 10:57:19 schreef Waynesworld:
Ik ben in bezit van een lifepo4 accu waarvan ik de BMS wil laten vervangen voor een bluetooth bms.

De accu is 100Ah en er zit een bms in van 80Ah, nu heb ik me laten vertellen dat je er ook een bms in kan plaatsen van 150Ah.

Mijn vraag is dit wel zo??

Een accu heeft een capaciteit. Dat wordt uitgedrukt in Ah: Het product van het aantal uren en de amperes is relatief constant: De accu kan je leeg trekken door 100 uur 1A te trekken, 50 uur 2A, 25 uur 4A enz enz.

Een BMS (zonder accu) is over het algemeen direct leeg: je kan nog geen 1000e van een uur 1A trekken of er komt geen spanning meer uit. Het heeft dus geen zin om de capaciteit van een BMS in Ah uit te drukken.

Als ik mag gokken, dan denk ik dat op een BMS wel eens opgegeven staat voor welke STROOM hij geschikt is. Een 80A BMS kan het hebben als de belasting 80A gebruikt. Verder wil een BMS nog wel eens een stroom-begrenzing-circuit bevatten. Dat zal dan op ongeveer 80A (met wat marge) afgesteld staan.

Voor wat betreft de toelaatbare verliezen is een 150A BMS dan beter dan een 80A BMS. Maar kwa bescherming voor de accu (slijt de accu niet te snel? Gaat ie in de fik?) is een lagere rating weer beter.

Als je accu zonder problemen 150A aankan (liefst met ruime marge!) dan is een 150A BMS prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zoals gezegd, een BMS heeft een bepaalde stroom. De cellen hebben een capaciteit.

Je kan een zwaardere BMS plaatsen, mits de cellen het aankunnen, en de bekabeling. Bij de kleinere prismatic cellen is dat meestal 1-3C, bij de grotere 1C.
Bij cylindische cellen moet je kijken hoe ze zijn opgebouwd om de maximale stroom te bepalen. (hoeveel cellen staan er parallel)

Het is raadzaam om een BMS te overdimensioneren. Je wilt een BMS niet langdurig maximaal gebruiken.

Ik gebruik zelf meestal de JDB BMSsen voor LFP accu's. Die hebben bluetooth en kun je ook goed configureren naar eigen wens.

Let wel op de maximale stroom: Er zijn ook BMSsen die bv 100A ontladen kunnen, maar slechts 50A aan laadstroom.

150A is wel zo'n beetje de max bij de meeste BMSsen, daarboven (op uitzonderingen na) zit je vaak aan de relais-gebaseerde dingen.

Tenslotte: Niet elke BMS heeft voldoende balancing vermogen. Met 50mA een 300Ah accupack balanceren is gewoon een onmogelijke opgave. Het kan dus raadzaam zijn om een losse actieve balancer te nemen.

Als de huidige BMS stuk is kan het ook verstandig zijn om eerst de cellen te balanceren voordat je de nieuwe BMS erop schroeft.

Overigens: Bij een dergelijke kleine accu (100Ah) zou ik geen 150A aanraden. Dan is ie zo leeg.
Zolang je binnen de ontlaadcapaciteit van de cellen blijft kan het wel. (LFP heeft, itt lood, geen peukert effect)

Bedankt voor de reacties,

Ik heb een foto van de bms geplaatst er zitten er 2 in van 40Ah, en een foto van de ontlaad capaciteit volgens mij is dat 100%.

Wat is wijsheid wel of geen grotere BMS.

Je zou beter kunnen kijken of er specificaties op de accucellen zelf staat. Hierdoor kun je beter bepalen wat er maximaal met een BMS mogelijk is.
Is er een mogelijkheid dat je de BMS loshaalt en bij de accucellen kunt komen, of is het een dichtgekit blok?

En ongeacht wat je doet de verbindingen fatsoeneren. Die kabelverbinding ziet er meer gebakken uit dan gesoldeerd.

Overigens: Als er 2 sets van 40Ah in zitten, dan is het 80Ah. Hoe kan dat ding dan 100Ah zijn?

Even los van de maximale ontlaadstroom wat die cellen mogen zou mijn eerste voorkeur dan een 2P4S configuratie zijn op 1 BMS, mits de beide sets nog vergelijkbaar in capaciteit zijn.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 22 juni 2021 14:53:58 (30%)

Op 22 juni 2021 14:52:38 schreef DJSmiley:
En ongeacht wat je doet de verbindingen fatsoeneren. Die kabelverbinding ziet er meer gebakken uit dan gesoldeerd.

Overigens: Als er 2 sets van 40Ah in zitten, dan is het 80Ah. Hoe kan dat ding dan 100Ah zijn?

Even los van de maximale ontlaadstroom wat die cellen mogen zou mijn eerste voorkeur dan een 2P4S configuratie zijn op 1 BMS, mits de beide sets nog vergelijkbaar in capaciteit zijn.

Dat viel mij ook op, 2x 40A BMS parallel en 100A op de specs vermelden.
Dan heeft de BSM een flinke marge, of is de algehele levensduur van deze accu discutabel. Vandaar ook misschien dat de BMS het (al) begeven heeft.
Ik begin steeds meer te twijfelen of het geen volgekitte Chinese accu is...

Ik heb de bovenkant van de accu afgehaald en het is geen vol gekitte accu, er zitten 4 cellen in, de bms is niet stuk deze wil ik alleen vervangen voor een andere. ik wil hier een accu van maken met een Victron SmartSolar MPPT 75/15 oplaadregelaar er tussen en deze dan gaan laden met mijn zonnepaneel. Omdat ik alleen de cellen wilde gaan gebruiken was mijn vraag kan ik hier een bms tussen zetten van 150Ah want die kan ik overnemen of is het verstandig de oude bms te gebruiken.

Het zal best wel uit china komen, volgens mij is het merk topband.

Ziet er niet slecht uit

Ik zou er idd 1 bms op aansluiten T lijken nu 16 25Ah prismatic cellen te zijn in een 4P4S config. Dat is ook mooier dan een 2-tal separate strings, dan houden ze elkaar beter in balans ongeacht de 2 aparte BMSsen.

Als die andere BMS wel LFP geschikt is lijkt me dat prima. Wel zorgen dat je 'm goed configureerd.

Als je niet zeker weet of ze goed gebalanceerd zijn kun je de balanskabels van de 2e BMS mooi gebruiken om een actieve balancer aan te sluiten. Ik heb zelf goede ervaringen met de Heltec balancers.

Of opnieuw topbalanceren maar misschien is dat niet heel handig als je de cellen niet goed kunt demonteren, dan is een actieve balancer een makkelijkere optie (en met 100Ah nog prima te doen)

Bedankt voor de info, dus dat de BMS 150Ah maakt dan niet uit begrijp ik of is kleiner beter?

Ja en nee.

Je hebt nog altijd niet aangegeven wat die cellen mogen.

Als die 1C kunnen, en het is 16x 25Ah in een 4P4S config, dan mag je maximale ontlaadstroom niet >100A zijn.

Die 150A BMS moet je dan instellen op maximaal 100A (Dat is bij de BMSsen die ik gebruik - de JDB / LTT / xiaoxiang te configureren), of afzekeren op 100A, zodat je iig binnen de specs van je cellen blijft.

Als je cellen wel meer kunnen dan is die 150A geen probleem. Maar 150A is wel een hoop stroom. Dat betekend dat je de handel wel goed moet monteren (juiste kabeldiameters, en vooral goede verbindingen maken!)

Oke duidelijk, mooiste is dat denk ik om de kijken naar een 80/100Ah smart bms, nog tips waar deze tekoop zijn.

Misschien kun je proberen om de accubehuizing voorzichtig ondersteboven te kiepen en kijken of het accupakket er uit komt. Dan kun je vervolgens onderzoeken of er op de losse accucellen stickers met gegevens staan. Hiermee kun je perfect bepalen of jouw idee haalbaar is.

Lukt dit niet dat is DJSmiley z'n idee ook prima; BMS via BT app op 100A max zetten en de [+] van de accu voorzien van een geschikte 100A zekering.

Ps.
Als je de Victron SmartSolar 75/15 gaat gebruiken welke ook een BT app heeft dan kun je nog een Smart Battery Sense toevoegen en deze in je accu bouwen.
Deze monitored de accurate spanning op de accupolen, houdt de temperatuur van de accucellen tijdens laden in de gaten en communcieert dit terug naar de SmartSolar.
Misschien een beetje dubbelop met de BMS maar het kost niet veel meer en geeft extra inzicht in de Victron app.

Op 22 juni 2021 16:16:10 schreef Waynesworld:
Oke duidelijk, mooiste is dat denk ik om de kijken naar een 80/100Ah smart bms, nog tips waar deze tekoop zijn.

Overkill Solar verkoopt een 120A BMS die veel wordt gebruikt en goede specs heeft. De JBD BMS-en zijn er in verschillende uitvoeringen en komen vaak bij de bekende Chinees voorbij.

De Overkill is idd dezelfde OEM, alleen dan met support en voorraad in US.

Hebben we hier in NL niet zoveel aan. Dan kun je 'm net zo goed (goedkoper) rechtstreeks bestellen. Duurt alleen een weekje of 2 gemiddeld.

Alleen begint de verkrijgbaarheid een dingetje te worden (net zoals zoveel dingen.....)

Oke ga eens kijken, heb het accu pakket er uit, dit staat op een cel.

weet niet of je er erg veel wijzer van wordt.

Heb zitten kijken bij Overkill solar, wat moet je dan kiezen bij opties

[Bericht gewijzigd door Waynesworld op dinsdag 22 juni 2021 16:57:55 (24%)

Topband lijkt terug te vinden als een bedrijf wat o.a. LiFePO4 cellen en accu's maakt.

Via het artikelnummer kom je op deze cell uit waar de specs te vinden zijn. (Klik op TB-N2770145E-Fe-20Ah(LiFePO4) versie)
Volgens specs is de maximale ontlading 1C, ofwel 20A, de kortstondige piekontlading 3C, ofwel 60A en de laadstroom zal maximaal 1C zijn.

Op de cell staat 3.2V en 64.0Wh dus via I=P/U kom je inderdaad op 20Ah per cell uit. De cellen zijn per 5 parallel geschakeld wat 14V/100A geeft dus in die zin kloppen de specs van de sticker op de accu.

Jouw BMS moet dus beperkt zijn- of worden tot 100A ontlading max. Of je neemt een iets zwaardere BMS en plaatst hierachter een geschikte zekering van 100A.
Je zal misschien niet van plan zijn om zulke grote stromen te gaan trekken dus het is misschien meer voor de levensduur van de accu zelf.

Welke BMS je kunt kiezen? Wat DJSmiley al adviseerde; de JBD is een veel gebruikt en volgens zeggen best goed merk onder de BMSen. Compleet met BT app, waarbij je voor de iPhone app dacht ik een paar Euro kunt betalen om een meer volledige versie te krijgen. Vollediger dan de Android variant.
JBD BMSen zijn via veel kanalen te koop zoals Ali, Amazon en Ebay. Hiertussen zitten ook jouw geschikte 4S 12V 80A of 100A versies.

5 cellen, ik had verkeerd geteld.

Maar goed, 5x20 of 4x25, bij 1C parallel maakt het allemaal niet uit: Die 100A is dus de maximale stroom.

Dus een 100A BMS, of een zwaarder BMS die je instelt op 100A maximaal. (Tenzij je echt de piek nodig zou hebben)

Allemaal bedankt voor jullie inbreng en uitleg, is me weer een hoop duidelijk geworden.

Als ik bij overkill solar kijk kan je bij option nog kiezen zie foto, alleen dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Dat is net wat je wilt. Overkill bied aan om er kabels aan te solderen, t is net wat je voorkeur is.

Maar heel eerlijk: Voor in europa voegt de overkill versie niets toe, behalve euro's. Komen ook nog eens verzendkosten bij.

Als je in de US woont kan het een optie zijn: Lokale support, snel leverbaar, garantie enz. Maar voor de kosten die je kwijt bent om m vanaf daar in NL te krijgen kun je ook gewoon zelf 2 stuks bij de Chinees kopen...

Ik zou deze BMS in LFP4 100A en met BT module kopen.

Optioneel met LCD display zodat je niet altijd je smartphone hoeft te pakken om via de bijbehorende app de cellen te controleren, etc.

Prima keuze. Dat is dezelfde BMS als de JDB/OverkillSolar versies. Alleen dan de 100A versie.

Display kan een handige optie zijn, zelf geen ervaring mee.

Op 23 juni 2021 15:38:16 schreef T-sec:
Ik zou deze BMS in LFP4 100A en met BT module kopen.

Optioneel met LCD display zodat je niet altijd je smartphone hoeft te pakken om via de bijbehorende app de cellen te controleren, etc.

Inderdaad een leuke set, denk dat ik hem maar besteld.
in ieder geval bedacht voor alle info.

Succes er mee en laat nog even weten of het allemaal gelukt is.