Mijn 2e print ooit

hallo,

Ik heb mijn 2e print ooit ontworpen. ik vroeg mij af of iemand zin had om er commentaar op te geven maar tips mogen ook.

de 4 en 15 pin vertical ffc connectors heb ik nog niet binnen dus de footprint klopt not niet helemaal dat ga ik nog aan passen.

bprosman

Golden Member

Op zich een leuke print maar ben zelf geen fan van "de korste weg tussen 2 punten is een rechte lijn" sporen, als in lange diagonale sporen. Liefst maak ik alleen hor en vert sporen met eventueel een schuin kantje aan de haakse hoek.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

bprosman: ik snal niet helemaal wat je bedoeld kan je een voorbeeld geven ?

bprosman

Golden Member

Op 23 juni 2021 16:57:55 schreef Precious roy:
bprosman: ik snal niet helemaal wat je bedoeld kan je een voorbeeld geven ?

Meer zo iets, even snel uit de losse pols.
Maar dat is puur mijn afwijking hoor, ik ben nogal van "Trace hugging".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik vind die diagonale sporen geen probleem, spaart ruimte en de sporen zijn korter.
Baantjes alleen H/V met afgeschuinde hoeken doe ik ook wel soms, als dat beter uitkomt op de print. (soms moet je ergens 'omheen')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben geen expert op het gebied van SMPS layout, maar weet wel een paar vuistregels IVM EMC.

Ik zou rond die buck nog eens met 1206/0805 ceramische C's gaan strooien, een zo dicht mogelijk op de power pin van de switching IC.

Houd ook de switching pad naar de inductor zo klein mogelijk(Maar wel een plane), en dan het liefst na de inductor ook gelijk met een 1206/0805 ontkoppelen. 10 of 100n X7R

1206 ferrite beads kan je gebruiken om de FM storing wat te verminderen.

expert in percussive maintenance

florick: de dc converter heb ik hier op gebaseerd

nu gebruiken zij de caps niet maar kan ook zijn omdat ze goedkoop zijn. ik moet wel toegeven ikheb niet veel ruimte dus het is wel meoilijk alles er in te passen :}

De datasheet geeft vaak een voorbeeld layout inclusief notes waar je op moet letten bij je design.

Diagonale sporen zou ik me niet te druk om maken, ik kan me niet bedenken waarom dat een probleem zou zijn. Kortere paden zijn vaak beter dan lange, hoe het eruit ziet komt voor mijzelf op plaats 2 t.o.v. de elektrische eigenschappen.

Wat me wel opvalt is dat je groundplane (ik ga er even vanuit dat blauw een groundplane is) onderbroken wordt door grote sporen. Dat is niet ideaal. Probeer je groundplane zo min mogelijk te doorbreken.

PE2BAS

iedereen thanks ik heb een aantal aan passingen gemaakt

[Bericht gewijzigd door Precious roy op woensdag 23 juni 2021 18:22:34 (13%)

Tip: Maak een jumper waardoor je de FLT pins van de stepsticks aan 5V kan hangen. (of 3.3V, als je die hebt).

De A4988 heeft daar de FLT, maar de andere chips willen daar 3.3 of 5V hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew sorry maar wat is FLT

Edit: ik zie het al. dan kan ik andere drivers gebruiken slim. thanks

[Bericht gewijzigd door Precious roy op woensdag 23 juni 2021 19:11:48 (34%)

Mischien een beetje afwijkend oogpunt, een hoop van de sporen aan de onderkant (Blauw) kunnen vrijwel de hele lengte op de bovenkant lopen, probeer je groundplane zo dicht mogelijk te houden.
Bij lage frequenties maakt het wat minder uit, maar bij digitale signalen of high speed signalen wil de return currrent onder je signaal blijven, gaten in je groundplane kan dan als strip antenne werken (Dat grote gat in het midden)
Breng die sporen naar de bovenkant van je PCB, sluit dat gat en ga alleen naar beneden als je sporen moet kruisen.
(En ook dan probeer dan aan de andere kant een eilandje GND te hebben)
Probeer de return current een ononderbroken weg aan te bieden

Op zich voor een tweede PCB vind ik het een mooi stukje werk, ik heb slechter gezien van "profesionals"

Je kan op Youtube presentaties vinden van Rick Hartley of Daniel Beeker (Of Altium live, nine dot connects, West PCB), hun leggen beter uit dan ik over hoe je een PCB kan ontwerpen (Al met al hun hebben samen dichter bij 90 jaar ervaring, en mijn ervaring is uh minder :P)

P.s. vertrouw nooit op de layout van Aliexpress of application notes, chip fabrikanten zijn goed in chips maken, maar layouts is niet hun specialiteit, ik heb application boards met 10+dBuV verbeterd door aanpassingen in de layout, terwijl ik de filtering verminderde.
Geloof ze als je het kan meten (En niet eerder)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

walkura: ik heb gegeken en heb nu zoveel mogelijk aan ve voorkand gezet.

mijn laatste vraag is heb ik de rx en tx op de juiste manier aangesloten?

Tis iets wat ik altijd verkeerd heb, is net een usb stekker de eerste keer heb je het altijd verkeerd.

[Bericht gewijzigd door Precious roy op woensdag 23 juni 2021 22:20:27 (42%)

Wow, zeer informatief die Rick Hartley.
Wel even een zit, maar zeer leerzaam (voor mij toch).

https://www.youtube.com/watch?v=ySuUZEjARPY

Let op; Een groot deel van de stroom van de buck loopt nu door een enkel via'tje:

Daarbij is de stroomkring van de ingangscondensator onnodig groot.
Ik zou het groundplane onder de converter, maar ook in het algemeen nog meer prioriteit geven bij het routen. Doe die 5V buitenom.
Verder een uitstekende poging :)

[edit] Excuses voor het "quoten" van de eerste layout, maar de via is hetzelfde.

De derde keer dat ik kijk....

Mijn advies is gewoon om ook aan de bovenzijde een ground plane te maken. Daar waar een draad aan de onderkant het groundplane doorsnijd doe je aan de bovenkant veel vias. En omgekeerd....

Stuur je de motoren met de 5V???? Dat is niet efficent. De stepper drivers werken vanzelf als DCDC converters om de stroom te controleren/sturen. Nu heb je extra verliezen in de (verouderde, inefficiente) LM2596.

Als je dat doet, zal je dat merken als: De steppers kunnen SNELLER niet meer kracht maar wel sneller.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Aart: ik heb een hoop aan gepast heb zo veel mogelijk aan de bovenkand gehouden, en heb ook een hoop vias er bij gestopt.

Rew: https://www.pololu.com/product/1205 dit zijn de motors en dit de drivers https://www.pololu.com/product/2134

ik heb de v5 nodig voor de raspberry pi dus dacht warom gebruik ik daar de 5v van en ik wil de motors niet re veel belasten (ze mogen niet warm worden) en de input kan van alles zijn tussen de 12 en 20v dus dat will ik niet derect de input voltage gebruiken

Bij mij wil het nog wel eens voorkomen dat ik wat metingen wil doen aan een nieuwe print. Dan is het handig als je de massa van de probe ergens vast kunt zetten.
Bij al mijn printen zitten er dus dicht bij de hoeken van de print 2 pads in het groundplane waar ik een brugje van koperdraad in vast kan zetten, van een enkele pad met pennetje wil het bekkie wel eens losschieten.
Jij hebt bij de hoeken nog redelijk grote vlakken beschikbaar.
idee?

reading can seriously damage your ignorance

Op 24 juni 2021 14:50:55 schreef Precious roy:
ik heb de v5 nodig voor de raspberry pi dus dacht warom gebruik ik daar de 5v van en ik wil de motors niet re veel belasten (ze mogen niet warm worden) en de input kan van alles zijn tussen de 12 en 20v dus dat will ik niet derect de input voltage gebruiken

De hitte van de motors hangt niet af van de voedingsspanning van de driver chips maar van de op de stepstick ingestelde stroom. Direct 5V is te veel en 12 of 20V ook....

@hennep: Ik zie een groot GND contactpunt vrijwel in het midden... :-)

Voor "2e print ooit" vind ik hem trouwens heel mooi!

Je hebt nog 1 airwire, trouwens. Ik denk dat je eagle gebruikt. Click op "ratsnest" (of tik het in) en dan zegt ie "nothing to do" als je klaar bent.

Ik zelf doe de micro-step-draden gewoon parallel. Zelden dat je de twee stepper drivers verschillend wil hebben staan. Verder dacht ik dat het er drie zijn, dus mogelijk heb je een iets andere versie dan wat ik in m'n hoofd had. Overweeg om even naar de A4988 versie van de stepstick te kijken en die derde ms select ook aan te sluiten.

En dan... Ik zou denk ik zelden de MS configuratie willen wijzigen na initieele testen (de hoogste stand is meestal prima, trouwens.). Dus is het nodig om die aan een pin van je CPU te hangen?

Overweeg om een paar GPIO pins op een "testpad" of gewoon op een connector te zetten. Ik heb een print waar ik 16 GPIO pinnen met 2xGND en 2x VCC op een 2x10 header heb gezet. In de praktijk handig gebleken om 16 debug leds op aan te sluiten. :-)

De lol van een test-pad is dat je veel makkelijker aan een 1.2 mm testpad kan solderen dan aan een SMD 0.5mm pitch pootje.... als je toevallig nog net 1 extra signaal nodig hebt.

Edit: Oh, zucht. Sorry! De DRV chip die jij wil gaan gebruiken is niet geschikt voor 12V laat staan 20. Dus dan moet het zo. Maar waarom heb je deze gekozen? De 4988 versie is in china voor minder dan 2 euro te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik had deze driver gekozen omdat ik dacht dat het een low voltage motor was.

en wat je hebt gezegd over de m0, m2 en m3 pins lost te kopelen van de cpu dat is op zigh wel een goed idee want ik heb het eigenlijk niet nodig als ik het idd eenmaal heb ingesteld.

edit:ik wist niet of ik naar + of - moest jumperen en of alle stepper boards een pull up al hebben dus heb het maar zo gedaan

[Bericht gewijzigd door Precious roy op donderdag 24 juni 2021 21:52:28 (22%)

hou ik heb nog meer banen weg gehaald door de tip van rew heb ik meer ruimte gekregen en kon ik somige pins onders routen en nu heb ik nog minder de ground plane gebroken. ik moet togeven het is soms wel moeilijk de puzzel op te lossen maar jullie sugesties helpen wel veel thanks!

Nu nog "EN" aansluiten want anders werkt het echt niet.

Vroeger (rond 1987, toen ik stage liep).... had je 12V stepper motors. Daar kon je dan continue 12V op zetten en daar kon ie dan tegen.

Met stepper drivers als de A4988, DRV8825 en vele anderen is de mogelijkheid gekomen om de STROOM te sturen. In de spec staat dan: Max stroom: 1.8A.

Dit is de belangrijke spec. De spanning doet er niet toe. Voor de ouderwetse mensen staat er nog bij dat deze stroom bereikt wordt bij 2.7V, maar dat is niet zo relevant.

Een motor (niet alleen stappenmotor) heeft een spanning nodig om te draaien en een spanning om de stroom te laten lopen. Deze worden opgeteld. Bij stappenmotoren worden de toerentallen niet gegeven..... Wacht die kunnen we uitrekenen. Ga ik zo voor je doen.

Stel ik heb een (gewone DC-) motor die onbelast bij 12V 3000 RPM draait en een DC weerstand heeft van 1 Ohm. Stel die motor is 24W, dus mag 2A bij 12V hebben. Deze motor levert dan ongeveer 0.04Nm per ampere. Dus als je 0.05Nm nodig hebt bij 1500 RPM heb je voor die 1500 RPM ongeveer 6V nodig, en voor 1.25A nog eens zeg 1.25V Samen 7.25V. (Dit is al een "moderne" motor, een ouderwetse motor had een DC weerstand van 6 ohm gehad, zodat ie bij 12V niet over de max stroom kan gaan!).

Jou stappenmotor is hetzelfde. Bij 3.8V gaat de max stroom lopen. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer dan 3.8V d'r op moet zetten. Bij bijvoorbeeld 12V kan je 3.8V investeren in "laat de juiste stroom lopen" en blijft er 8.2V over om "snel te draaien".

Voed je de boel met 5V en zijn er geen verliezen in de driver, dan blijft er maar 1.2V over om te draaien. Kortom, je kan maar 6.5x minder snel draaien! (mits er geen verliezen zijn!)

(De verliezen opgezocht, die zijn 0.1V per aansluiting, dus 0.2V totaal. Van 8.2V blijft dus 8V over, van de 1.2V blijft 1.0V over. Je kan 8x harder met een 12V voeding.).

600 gram-cm.

Gram is 0.01N, cm = 0.01m Dus dan zou dat 0.06Nm moeten zijn.

Dit bij 670mA oftewel 0.67A.

De koppelconstante is dan: 0.06Nm/.67A = 0.09 Nm/A

De motorconstante is dan: 1/koppelconstante = 11 rad/sec/V.

En in de RC motortjes wereld wordt RPM/V gebruikt, dus 106 RPM/V.

Dus op 1V kan je dan max 100RPM draaien. En op 8V kan je dus rond de 800 RPM halen....

Je kunt beter een A4988 stepstick kopen of 1 van de modernere varianten. Die moet dan tegen de voedingsspanning van "max 20V" kunnen en moet je op de "max 670mA" instellen die de motor kan heben.

De motor die ik link bij Reprapworld is degene waar ik er een zwik van gebruik. Toffe dingen. (alhoewel, ik dacht dat de mijne 2.5A aankonden... Hmm. die hebben ze niet meer.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew: die zijn een stuk goedkoper... ik den dat ik een solder jumper ga maken dan kan ik altijd nog andere drivers gebruiken, goed idee. ik heb nu al een aantal gekocht van de andere maar ik moet een stuk of 10 van deze prints maken dus kan de andere drivers dan later gebruiken

De layout ziet er goed uit.
Om er iets van te kunnen zeggen kijk ik als oud-layouter hoe lopen de stromen en waar liggen de vias in de gnd en de voedingen.
Een aparte view van top en bottom zou verhelderend werken.
In welke layout omgeving is het gemaakt.

Mans