Semiconductor van Mercedes command module

Ik heb hier een printplaat met een semiconductor die stuk is. (beide kanten daat die stroom door). Nu wil ik hem vervangen. In be bijlage zie je een foto. En ook een data sheet. Nu vroeg ik me af of ik het niet met een andere component kan vervangen. Mijn kennis is vrij nieuw nog en dit lijkt me een simpele diode met twee ingangen.

Gaat om een 10lc48

Enige idee of tips?

RAAF12

Golden Member

Beetje apart ding, de twee aansluitingen van de TO-220 behuizing zijn doorverbonden (anode) en het koeloppervlak op de achterkant is de kathode. Iets om te checken bij het doormeten.

Mms is die als flyback gebruikt of staan de diodes parallel geschakeld en meet je gewoon de rest vh circuit? Of meet je een ander defect onderdeel dat er over staat? ? Ik zou de 2 pootjes even los sokderen en omhoog halen zodat je off circuit kunt meten. De derde (kathode/achterkant) mag blijven hangen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De kans is aanwezig dat dit deel uit maakt van een schakelende voeding. Dan zou het kunnen dat de diode is uitgekozen op "snel schakelen". Bovendien ziet ie er nog een beetje lomp uit ook. Dus ook de "toegestane stroom" kan iets zijn waar men precies deze voor heeft uitgezocht. En als laatste belangrijke parameter: De doorlaatspanning kan ook nog een rol spelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Dat zal de reden zijn dat die anode twee draden heeft dan kan de gespecte 10A er makkelijker doorheen. Het is de eerste keer dat ik een T0-220 diode zie waarbij de 2 aansluitdraden intern zijn doorgelust. Waarschijnlijk mankeert de diode niets en is er voor de meting niet naar de aansluitingen in de sheet gekeken.

Is het dan ook zo dat stroom vanuit pin 3 naar pin 1 en 2 gaat. Ik ga de poten wel los solderen en kijken watt er gebeurd.

RAAF12

Golden Member

Yep, pin drie is het lipje bovenop de diode en zit op de print gesoldeerd. Dat is de kathode van de 10A 800V diode en de twee anode draden zitten parallel zodat de stroom verdeeld wordt over die draden.

Maar nu zijn alle pinnen kort gesloten ofwel welke richting en pin je ook kiest stroom gaat er doorheen

[Bericht gewijzigd door Kbella op donderdag 24 juni 2021 18:56:00 (75%)

RAAF12

Golden Member

Zoiets kan je eigenlijk alleen goed meten als de diode los is en omliggende onderdelen geen roet in het eten gooien. Het volstaat om even de twee draden van de diode los van de print te wippen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 24 juni 2021 18:58:21 (25%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 juni 2021 18:54:33 schreef Kbella:
Maar nu zijn alle pinnen kort gesloten ofwel welke richting en pin je ook kiest stroom gaat er doorheen

Dit is typisch voor een "kapotte diode".

Een kortsluiting hier in het circuit kan gevolgschade hebben: De schakeltor krijgt nogal wat te verduren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/