Op 25 juni 2021 13:11:42 schreef SparkyGSX:
Met de koppel karakteristiek wordt doorgaans het maximaal haalbare koppel over een toerentalbereik bedoeld.
Ja, dus aangezien de synchrone motor maar op één toerental kan draaien heb je dus geen koppelkarakteristiek in functie van het toerental ( of je moet één punt als een karakteristiek aanzien).
Het lijkt me een beetje een strikvraag, maar B is "juister" dan A
deze dus:
Op 24 juni 2021 23:12:12 schreef Mete:
Heeft het geen koppelkarakteristiek omdat het geen slip heeft.
................................................................
Op 25 juni 2021 12:59:15 schreef SparkyGSX:
De vraag is fundamenteel fout, want een asynchrone motor heeft ook een vlakke koppel karakteristiek met de juiste aansturing; daarom kan Tesla ze ook gebruiken voor sommige van hun auto's.
.
dat maakt toch allemaal geen deel uit van de basis van de asynchrone motor? er staat niet asynchroon+ FO.
Op 25 juni 2021 12:59:15 schreef SparkyGSX:
Het heeft weinig zin om te vragen wat het verschil is bij een directe koppeling met het net, omdat je een grote synchrone motor op die manier helemaal niet kunt starten.
bij de synchrone motor maakt een opstartinrichting altijd deel uit van het geheel (ook 100 jaar geleden), anders kan die niet werken.
er is wel een onduidelijkheid in de vraag of het koppel tijdens het starten al dan niet meetelt, maar ik ga uit van het koppel eens de motor in regime is.