Synchrone motor

Anoniem

Ik zit in mijn laatste jaar industriele elektriciteit.
Ik heb een vraag dat ik nergens kon terugvinden.

Ik had een vraag op mijn examen : wat is het verschil tussen het koppelkarakteristiek van een asynchronemotor en een synchrone motor.

Dus mijn vraag is heeft de synchrone motor een constante koppelkarakteristiek omdat het geen slip heeft
Of
Heeft het geen koppelkarakteristiek omdat het geen slip heeft.

Dank jullie bij voorbaat.

Op 24 juni 2021 23:12:12 schreef Mete:
Dus mijn vraag is heeft de synchrone motor een constante koppelkarakteristiek omdat het geen slip heeft
Of
Heeft het geen koppelkarakteristiek omdat het geen slip heeft.

Bij synchrone snelheid is er geen slip en is het koppel afhankelijk van de aantrekkingskracht van de magneten tussen rotor en stator.

Bij een asynchrone motor is het koppel wel afhankelijk van de slip en dus van de stroom in de rotorgeleiders die de Lorenzkracht opwekt.

LDmicro user.
Anoniem

Dankuwel dus ik begrijp ervan dat de synchrone motor een constante koppelkarakteristiek heeft

De vraag is fundamenteel fout, want een asynchrone motor heeft ook een vlakke koppel karakteristiek met de juiste aansturing; daarom kan Tesla ze ook gebruiken voor sommige van hun auto's.

Het heeft weinig zin om te vragen wat het verschil is bij een directe koppeling met het net, omdat je een grote synchrone motor op die manier helemaal niet kunt starten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Dus op de vraag wat is het verschil tussen het koppelkarakteristiek van de 2 is de antwoord dan bij een synchrone motor is het afhankelijk van de aantrekkingskracht omdat er geen slip is.
En bij de asynchrone motor afhankelijk van de slip zoals mgp het zei.

Op 25 juni 2021 12:38:58 schreef Mete:
Dankuwel dus ik begrijp ervan dat de synchrone motor een constante koppelkarakteristiek heeft

Ja bij een stabiele aangelegde spanning, want als de spanning verandert wijzigt ook de flux in de motor.
Hoe meer flux (spanning) hoe meer koppel bij een synchrone constante snelheid.

Ow, ben al enkele berichten achter..ben ook het nieuws aan het bekijken

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 25 juni 2021 13:38:46 (27%)

LDmicro user.

Met de koppel karakteristiek wordt doorgaans het maximaal haalbare koppel over een toerentalbereik bedoeld.

Het koppel van een synchrone motor is recht evenredig met de stroom, en aangezien de maximale stroom doorgaans constant is over het toerental bereik, is het koppel dat ook.

Bij een asynchrone motor ligt het iets ingewikkelder, maar het een regelaar die de slipfrequentie en daarmee de rotorstroom constant houdt is het koppel ook constant.

Dus: met een goede regelaar zijn ze het zelfde, zonder regelaar slaat de vraag nergens op, want een synchrone motor kan dan naar één toerental draaien en niet opstarten zonder hulp.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 25 juni 2021 13:11:42 schreef SparkyGSX:
Met de koppel karakteristiek wordt doorgaans het maximaal haalbare koppel over een toerentalbereik bedoeld.

Ja, dus aangezien de synchrone motor maar op één toerental kan draaien heb je dus geen koppelkarakteristiek in functie van het toerental ( of je moet één punt als een karakteristiek aanzien).

Het lijkt me een beetje een strikvraag, maar B is "juister" dan A

deze dus:

Op 24 juni 2021 23:12:12 schreef Mete:

Heeft het geen koppelkarakteristiek omdat het geen slip heeft.

................................................................

Op 25 juni 2021 12:59:15 schreef SparkyGSX:
De vraag is fundamenteel fout, want een asynchrone motor heeft ook een vlakke koppel karakteristiek met de juiste aansturing; daarom kan Tesla ze ook gebruiken voor sommige van hun auto's.
.

dat maakt toch allemaal geen deel uit van de basis van de asynchrone motor? er staat niet asynchroon+ FO.

Op 25 juni 2021 12:59:15 schreef SparkyGSX:

Het heeft weinig zin om te vragen wat het verschil is bij een directe koppeling met het net, omdat je een grote synchrone motor op die manier helemaal niet kunt starten.

bij de synchrone motor maakt een opstartinrichting altijd deel uit van het geheel (ook 100 jaar geleden), anders kan die niet werken.

er is wel een onduidelijkheid in de vraag of het koppel tijdens het starten al dan niet meetelt, maar ik ga uit van het koppel eens de motor in regime is.