Wat zijn de reden of zijn er die er niet ivm 5 G ?

@Grotedikken,
ook de WHO heeft hier uitvoerig research over gedaan.
Er is op hun website een wereld aan informatie te vinden over de invloed van veldsterkte.
Maar ik zeg nog steeds, blijf bij gedegen bronnen van informatie, met dit onderwerp ga je anders in de boot.

Zoals mijn leraar vroeger zei, meten is weten, als je niet meet weet je niks.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 24 juni 2021 10:10:01 schreef rew:
een van de bekende wetenschap-youtubers (die met die vervelende stem) heeft pas een video gemaakt dat sommige mensen gepolariseerd licht kunnen waarnemen. Vergelijkbaar effect.

Eind jaren 90's zo iets toen ik voor het eerst een GSM had jullie noemen dat een mobieltje , en als ik te hoogte van men borst hield aan de kant waar je hart zit. Dan kon ik een verschil merken in men, hartslag.

En een vriend van mij (een radio amateur legaal) die heeft vroeger zitten testen met FM zenders en die kloeg steeds over hoofdpijn. En samen zijn we eens op bezoek geweest bij een MG Piraat in Gelderland en die had een 0,5 KW Mg zender staan. Daar stond ik dan zowat boven op te kijken naar de binnenkant van de zender.

En hij zette die aan uitzenden op antenne , en ik kreeg meteen een gevoel alsof al men haar van binnen in men lijf hart en maag etc recht kwam dat was een raar gevoel. De afstand was amper 40 cm (schat ik ?)

Later was ik op bezoek bij een lokaal MG radio station in het VK , en toen ik foto's maakte (moest de zender eerst uit alléén tijdens de muziek mocht dat) en dan snel en gauw foto's anders zou die gaan verlopen. En dat was een vermogen van 0,1 kw en dat was ook al voelbaar.

Later stonden we bij de zendantenne zelf en dan voelde ik niks raar (bij de open zender deur wel) en dat zend vermogen was kleiner dan dat van die zender in Gelderland

Dus de vraag ben ik er gevoelig aan ? het antwoord is JA

Op 24 juni 2021 11:10:48 schreef Tidak Ada:
@GD
Je hebt een verkeerd verband gelegd, waardoor er bij jou een verkeerde neuro-psychische reactie is opgetreden >:)

Hier links naar het NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/23/roodborst-ziet-aardmagnetisch-vel…

https://www.nrc.nl/nieuws/2008/05/03/chemici-ontwerpen-chemisch-kompas…

er wordt o.a. verwezen naar Nature.

Edit
YouTube is niet bepaald een betrouwbare bron; meer voor antivaxers en andere wappies.

Het gaat niet zozeer om de genoemde 5G, maar het toont aan dat onze biochemie beïnvloedbaarder is dan algemeen gedacht wordt. Daarmee wil ik alleen benadrukken dat alle geblaat dat er geen invloed kán zijn nu eens moet ophouden.
Nee, ik geloof zeker niet in spritisme en aanverwante onzin!

Youtube is dat niet alléén maar sociale media is des te erger , ik heb al vaak van die youtube filmpjes gezien maar ik ga daar zeer omzichtig mee om net zoals wat ik lees op internet. Ik heb door de jaren heen geleerd om altijd meer dan één enkele bron te raadplegen desnoods drie bronnen als het moet en dan nog ?

Die mobielen telefoon bedrijven bestellen ook een hele hoop studies om ons wat wijs te maken en als we dat niet geloven dan maken ze ons wel wat anders wijs. Ik heb géén mobiel en wil er ook géén wegens te duur zoals ik eerder melde.

Maar ik hoorde ooit eens een verhaal in het radio programma " Hobbyscoop " op HIL 1 in de jaren 80 als ik het goed heb ?

Het verhaal ging over een dame die klaagde over hoofdpijn toen ze thuis was van oa werken , boodschappen doen enz. Als ze op haar werk was had ze daar geen last van.

Nu om het verhaal heel kort te maken , ze woonde naast een Politie Kantoor en toen TNO onderzoek ging doen bleek het de straling van de zend antennes te zijn die bij de Politie stonden , toen die dame naar een ander huis verhuisde was haar hoofdpijn weg

Toen waren er nog géén mobiele telefoons of WiFi en internet. Zegt genoeg dacht ik ? das mijn mening.

Op 24 juni 2021 12:09:23 schreef Frederick E. Terman:
Een leuk onderwerp, voor mij wel een beetje oud nieuws (zie pdf hieronder). Probeer het zelf; de meesten lukt het!

(5G-discussie doe ik niet aan mee. Het zijn toch alleen maar variaties op:
'Als we de uitzending een beetje bundelen, hebben we veel minder vermogen nodig en gaat er in de andere richtingen dus nóg veel minder.'
'Aaaahhh!!! Geconcentreerde straling!!')

Omdat wij (jij en ik) er niet aan mee doen of niet willen mee doen , wil dat nog niet zeggen dat het best wel eens boeiend kan zijn om er toch iets over te weten ook al is dat voor jou misschien oud nieuws , voor mij is het dat niet echt maar mij kan het ook niet zoveel boeien maar ik wil er wel graag meer over weten.

Je weet nooit genoeg maar altijd te weinig en soms is het aardig om andere meningen ook te horen als die steek houden wel te verstaan.

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 juni 2021 17:01:15 schreef grotedikken:
Tidak,
Herman wilde als leek wat meer inzicht over mogelijke gevaren van radiogolven. We kunnen enkel helpen aanbrengen wat er over geweten is.
Filosoferen over wat niet geweten is, is puur speculatie en tijdverlies.

Je onderstreept hiermee wat ik in mijn vorige post stelde.

Bovendien baseer ik me op wat er in Nature is beschreven.
Nature is het meest relevante tijdschrift voor natuurwetenschappen, waar je niet zomaar een artikeltje aan kan bieden. Als het je eindelijk lukt ben je een hele Piet.
De wijziging di in het cryptochroom molecuul plaatsvindt is bewezen en realiseerbaar (een criterium voor gedegen onderzoek).
Tenslotte is het fenomeen niet pas in de laatste tijd bekend. De eerste on stammen al vanaf 1993!

Een goede raad, denk en lees eens buiten je kader :)

Edit:
Lees ook dit artikel eens.
Misschien is het en eyeopener, die je laat zien dat er eigenlijk niet veel echt vaststaat in de natuurkunde.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/11/de-elegantie-verdwijnt-uit-het-st…

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 juni 2021 13:57:27 schreef grotedikken:
We leven al 500+MJ in een steeds veranderende wereld. het leven past zich daar aan aan.
Dominante diersoorten zoals tegenwoordig de mens hebben zeker een invloed op die veranderingen.
Als er teveel vissen in je kleine vijvertje zitten gaat die om zeep en de enige duurzame oplossing is minder vissen. Maar dat willen we voor ons zelf natuurlijk niet.
Net zoals alle activiteiten zal het gebruik van radiogolven een kleine invloed hebben op onze omgeving.

Momenteel wordt enorm ingezet op windmolen energie. Maar mogelijk zal het massaal onttrekken van energie en dus afremmen van de wind een nefaste invloed op het klimaat hebben. Maar dat is een discussie voor binnen 10 jaar.
Maar wat Herman hier interesseert is of de blootstelling aan radiogolven schadelijk is voor onze gezondheid. En in tegenstelling met asbest, kwik, lood, radioactiviteit is daar momenteel geen bewijs voor.
Men weet wel van CBers dat het gemiddelde IQ ondermaats was, maar is dat oorzaak of gevolg? :-)

Nu ik dit lees wordt ik toch wel heel even wat boos. 1)Het is hier in Vlaanderen ofwel Belgie 100 % bewezen dat " asbest " kanker verwekend is en dus zéér schadelijk er zijn daar mensen aan overleden.

2) Je schrijft ook iets over CB's , dat de meeste een nogal laag IQ hebben zal ik niet helemaal ontkennen als je vroeger (nu soms ook nog) hoort wat ze vertellen , maar heel erg veel mensen zijn ooit wel daar op die band begonnen met de radio hobby en zijn daar toen ook snel weg gegaan en een stap hoger gegaan.

Naar het legale Radio Zend Amateur gebeuren. Van mijn silent key (in 2002 ON 4 KX)buurman die is als piraat begonnen in CW toen nog en dat was in de jaren 30 hij heeft examen gedaan in 1938) want men wist op het examen aan hem mede te delen dat de CW fout die hij maakte dat hij die ex piraten call had.

Ik ben de mening echter toegedaan dat je niet zomaar iedereen over één en de zelfde kam kam scheren , hou eens reken ing met de achtergrond en de bagage van de persoon dat zal je al veel verder helpen. Want vaal wordt er een oordeel gegeven over de persoon en die ken je niet eens maw via forma.

Sorry , maar dat moest ik toch wel heel even kwijt , want dan mag je wel een, legale radio amateur zijn op zich niks verkeerd mee of mis aan maar , de andere mens in zijn waarde laten is even goed een deel ervan , ik ben al min 25 j of meer niet meet actief geweest op 27 mhz , en enkele dagen geleden heb ik zitten luisteren op 14 mhz (20 m) en het leek er net een 27 mhe band de manier waarom men zat in te breken in een qso iets wat je niet doet en de naam noemen van een drank uit Scotland dat hoort toch ook daar niet echt thuis.

Ik weet dat je me al vaak op de korrel genomen hebt en nee ? leuk is anders ' laat een mens toch eens in zijn eigen waarde ' begin bij je zelf.

73 Herman

Op 24 juni 2021 23:05:55 schreef Tidak Ada:
[...] Je onderstreept hiermee wat ik in mijn vorige post stelde.

Bovendien baseer ik me op wat er in Nature is beschreven.
Nature is het meest relevante tijdschrift voor natuurwetenschappen, waar je niet zomaar een artikeltje aan kan bieden. Als het je eindelijk lukt ben je een hele Piet.
De wijziging di in het cryptochroom molecuul plaatsvindt is bewezen en realiseerbaar (een criterium voor gedegen onderzoek).
Tenslotte is het fenomeen niet pas in de laatste tijd bekend. De eerste on stammen al vanaf 1993!

Een goede raad, denk en lees eens buiten je kader :)

Edit:
Lees ook dit artikel eens.
Misschien is het en eyeopener, die je laat zien dat er eigenlijk niet veel echt vaststaat in de natuurkunde.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/11/de-elegantie-verdwijnt-uit-het-st…

wie zegt er dat ik een leek ben ? jij wel maar ik niet , man hou toch eens op met dat gezeur van je trouwens ik wilde alléén eens maar eens een topic opzetten om andere meningen te lezen en geen gezeur.

Op 24 juni 2021 11:13:32 schreef Sine:
[...]

Daar zijn er een aantal van ....

Als men gaat door zeuren kan hier wel een slot op ? want een mening vragen aan mede gebruikers lijkt een zeer moeilijke opdracht te zijn vrees ik ?

PS Men laat sommige mensen niet eens in hun waarde , waar gaat dit naartoe ?

Sine

Moderator

Easy Herman niets aan de hand.

Eerst even (GOED!) lezen over wie en vooral tegen wie men het heeft, ondertussen ook even filteren op sarcasme en dan pas antwoorden / uit je slof schieten.

Het topic is nog open omdat het er allemaal nog redelijk civiel en ontopic aan toe gaat, hou dat zo.

Op 24 juni 2021 23:25:49 schreef Herman - Belgie:

Nu ik dit lees wordt ik toch wel heel even wat boos. 1)Het is hier in Vlaanderen ofwel Belgie 100 % bewezen dat " asbest " kanker verwekend is en dus zéér schadelijk er zijn daar mensen aan overleden.

lees nog eens goed wat GD schreef over dat asbest. Er staat nogal duidelijk dat het schadelijk is. Overigens hadden ze in het Oude Rome (ja, ik heb het over de tijd van het Romeinse rijk) al bewezen dat asbest echt niet gezond was. Vlaanderen kwam daar dus rijkelijk laat achter..

bprosman

Golden Member

Eind jaren 90's zo iets toen ik voor het eerst een GSM had jullie noemen dat een mobieltje , en als ik te hoogte van men borst hield aan de kant waar je hart zit. Dan kon ik een verschil merken in men, hartslag.

Dus de vraag ben ik er gevoelig aan ? het antwoord is JA

Zo iets (net als alle audiofiele claims) kun je pas aantonen met een dubbel-blinde test. Wat dit duidelijk niet is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 juni 2021 23:25:49 schreef Herman - Belgie:
enkele dagen geleden heb ik zitten luisteren op 14 mhz (20 m) en het leek er net een 27 mhe band de manier waarom men zat in te breken in een qso iets wat je niet doet en de naam noemen van een drank uit Scotland dat hoort toch ook daar niet echt thuis.

Je zat dat weekeinde te luisteren naar het IARU World Championship. Dat is een wedstrijd. Het kan druk zijn.

En overdag op 20m hoor je nu eenmaal nogal veel USA-stations. Hun roepletters beginnen vaak met W, en de 'W' wordt in het internationale spellingsalfabet gespeld als 'Whisky'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Een polaroid zonnebril polariseert het licht en als ik daar doorheen kijk zie ik gewoon de dingen die ik normaal ook zou zien.

Behalve LCD schermen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Voor degenen die eens een "relativerend" artikel willen lezen over het topic at hand:
https://hackaday.com/2020/04/08/on-5g-and-the-fear-of-radiation/

Hier heeft men geprobeerd om objectief een en ander tegen mekaar uit te zetten. Ik vond het een interessant artikel.

Meningen blijven allicht wel nog verdeeld, maar het kan de initiële vraag naar argumenten misschien toch eens vanuit een ander daglicht laten bekijken.

Anoniem

Herman toch, wat beter lezen.
Ik schreef net dat het bewezen is dat asbest, roken en zo aantoonbaar schadelijk zijn en dat dit van radiogolven nog nooit is aangetoond. Behalve warmte effecten bij sterke velden. De overheid ziet er strikt op toe dat daarmee rekening gehouden wordt.
En dat is wel een aandachtspuntje. Als er megaveel 5G antennes komen wordt dit vaak in onderaanneming gedaan en daar zitten cowboys tussen die misschien wel handig en netjes werken maar de nodige kennis missen wat dat betreft en misschien gemakshalve zo'n stationnetje installeren te dicht bij een woning of zo.

Maar dat is nog geen ramp. Er wordt bij de vastlegging van de stralingsnorm een enorme veiligheidsmarge genomen en hoe meer antennes hoe lager het niveau per antenne kan zijn.
En uiteindelijk is het slechts een voorzorgmaatregel, want echte gezondheidsschade is nog nooit bewezen.

En dat fruitvliegjes er scheel van kijken en het onderscheid tussen een appel en een mandarijn niet meer kunnen maken is leuk om weten, maar is hier niet relevant.

Wat mijn opmerking over CB betreft, ik heb er 40 jaar geleden zoveel ellende mee meegemaakt dat ik er nu graag eens de draak mee steek, als een soort uitgestelde wraak. Grapje dus, niet op jou bedoeld..

Er waren wel degelijk ook heel wat CBers met een IQ boven de 30. Velen daarvan zijn later zendamateur geworden :-)

Wat mij zelf interesseert is het volgende: een aantal jaar geleden werde alle stralingsnormen bij niet-ioniserende straling, dus het hele radiogamma, bepaald door mogelijke gevolgen van thermische effecten.

Je moet daarbij niet enkel denken aan brandwonden.
Zo zijn er studies gedaan naar de opwarming van de hypofyse en de gevolgen daarvan. De hypofyse is een orgaantje in de hersenen dat een groot aantal lichaamsfuncties regelt door afscheiding van tropische hormonen. Hiermee bedoelt men geen warm vakantieland maar hormonen die andere hormonenklieren aansturen. Een soort chemische tweetrapsversterker dus.

De bewering dat door GSM gebruikhet aantal hersentumoren exponentieel zou toegenomen zijn werd door ICNIRP en andere instanties als een fabeltje afgedaan. Dan gooiden de actievoerders het over een andere boeg en spraken van een doofpotoperatie door de telecomoperatoren.

Zou er nu jaren later iets fundamenteel veranderd zijn en legt men de stralingsniveaus voor publieke blootstelling op basis van nieuwe inzichten? Bijvoorbeeld als we het niveau onderde 1V/m houden is de kans op een hersentumor zoveel procent kleiner? Ik betwijfel het.

maartenbakker

Golden Member

En dat fruitvliegjes er scheel van kijken en het onderscheid tussen een appel en een mandarijn niet meer kunnen maken is leuk om weten, maar is hier niet relevant.

Het punt dat TA hiermee denk ik wilde maken, is dat dit ook pas recente kennis is. Er kunnen dus best op niet voordehandliggende plaatsen, zintuigen waarvan we de werking niet kennen, in de war worden gebracht. Het fabeltje dat we maar 5 zintuigen hebben, veroorzaakt nog steeds de nodige verwarring.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Interessant. Als ik zoek naar zesde zintuig dan vertelt wikipedia dat het bestaan daarvan niet wetenschappelijk is aangetoond.
Dus leg eens uit wat er meer is dan de 5 bekende zintuigen.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 juni 2021 14:48:55 schreef KlaasZ:
Interessant. Als ik zoek naar zesde zintuig dan vertelt wikipedia dat het bestaan daarvan niet wetenschappelijk is aangetoond.
Dus leg eens uit wat er meer is dan de 5 bekende zintuigen.

Ik weet niet op welke wikipagna je hebt gekeken, maar die over zintuigen begint letterlijk met de melding dat het aantal erkende zintuigen afhangt van de definitie. Het artikel vervolgt onmiddelijk met een tabel waarin er al 10 genoemd worden, die nog weer uitgesplitst kunnen worden. Om het op z'n electromechanisch uit te drukken: de machine zit van top tot teen volgepropt met allerlei sensoren. De kans dat er nog ergens eentje in een hoekje zit die alle monteurs over het hoofd hebben gezien, ooit aangebracht of deels losgekoppeld naar aanleiding van een fabriekswijziging, lijkt relatief groot.

Aanvulling: als je bijna helemaal onderaan kijkt dan staat er inderdaad een stukje over 'het zesde zintuig' maar dan ben je alle relevante informatie al voorbijgescrolld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 juni 2021 22:27:09 schreef Herman - Belgie:
Eind jaren 90's zo iets toen ik voor het eerst een GSM had jullie noemen dat een mobieltje , en als ik te hoogte van men borst hield aan de kant waar je hart zit. Dan kon ik een verschil merken in men, hartslag.

Dat kan alleen als je toen op dat moment ook aan het bellen was. Een mobiel is n.l. nooit continue aan het zenden. Dat zou immers wel heel veel van de batterij vergen. Een 2G toestel maakt hooguit eens in het half uur of zoiets een keer contact met het basestation en alleen als je handovers maakt is dat vaker. Je verhaal klinkt mij als suggestie in de oren.
Verder: Als je 40cm van een flinke zender af staat, dan is het niet heel raar dat je iets voelt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Op 25 juni 2021 13:12:00 schreef grotedikken:
Ik schreef net dat het bewezen is dat asbest, roken en zo aantoonbaar schadelijk zijn en dat dit van radiogolven nog nooit is aangetoond. Behalve warmte effecten bij sterke velden. De overheid ziet er strikt op toe dat daarmee rekening gehouden wordt.

En dat fruitvliegjes er scheel van kijken en het onderscheid tussen een appel en een mandarijn niet meer kunnen maken is leuk om weten, maar is hier niet relevant.

Ik geloof en weet ook wel dat de straling van de antennes geen schadelijke effecten hebben. En toch overlijden er jaarlijks vele mensen als gevolg van de straling omdat ze als automobilisten tijdens het besturen van een auto een ongeluk veroorzaken :). Maar naast schadelijk effecten zijn er verstorende effecten. En dat van de fruit vliegjes vind ik dan erg interessant maar ook relevant. Een fruitvliegje heeft ook zijn functie in de voedselketen en een verstoring daarin kan soms verstrekkende gevolgen hebben. Het is niet dat ik er bang voor bent en het hoort ook gewoon een deel bij de evolutie. Maar het zou wel ironisch zijn dat er over 10.000 jaar bij een volk op andere bewoonde planeet er in de geschiedenis boeken staat dat de mensheid is uitgestorven door het verdwijnen van de fruitvliesjes :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 juni 2021 02:56:45 schreef maartenbakker:
...Zo rond 400nm heb je een gebiedje waar je makkelijk beschadigingen zoals huidkanker kunt krijgen van de energie die in je huid gepompt wordt. Ga je iets korter dan wordt het weer minder gevaarlijk.

Heb je een bron van die 400 nm risicos? Dan bedoel ik de langere golflengtes, korter gaat UV worden. Toevallig ben ik daar mee bezig, iets met extreem blauw, gebieden tussen 400 en 430 nm. Het is zover ik weet niet ioniserend.

Op 25 juni 2021 08:55:13 schreef Frederick E. Terman:
[...]Je zat dat weekeinde te luisteren naar het IARU World Championship. Dat is een wedstrijd. Het kan druk zijn.

En overdag op 20m hoor je nu eenmaal nogal veel USA-stations. Hun roepletters beginnen vaak met W, en de 'W' wordt in het internationale spellingsalfabet gespeld als 'Whisky'.

Frederick ,

Nee hoor ik zat gewoon naar G stations te luisteren (uit het VK) want er was een wat uitzonderlijke opening en dus konden G stations onderling met elkaar werken wat niet zo veel voorkomt op 14 mhz.

Ik ken heus net NATO spelling alfabet wel hoor (soms oefen ik het nog wel eens om het zeker niet kwijt te raken). Maar wat ik eigenlijk doelde was met het woord " Whiskey " (de Schotse nationale drank zeg maar haha) is het woord wat men vaak gebruikt op de 27 mhz voor het zendvermogen en dat hoorde ik nu ook steeds vaker gebruikt worden door oa Italianen (misschien ex 27 mhz gebruikers wie weet ?)

En ook het woord " break " nog zo een woord die gehanteerd wordt op 27 mhz om een qso wat gaande is te onderbreken (die fout heb ik destijds ook gemaakt maar zou die nu niet meer maken op bv de HAM banden) want je moet gewoon netjes wachten to het qso afgesloten is en pas dan kan je het station aanroepen die je wenst te werken of beide ?

Dat was het punt wat ik wilde maken en ik ken het radio amateur gebeuren als sinds eind jaren 1970 en zelfs vroeger dus veel nieuwe dingen hoef ik niet echt te leren zoals bv een contest. En daar zou ik nooit aan willen mee doen want das een vorm vals spelen. Ze horen bv géén enkele station en dan hoor je plots " 5 - 9 " cq contest enz. Maar ah om je radio vrienden op de band te steunen geef je ze dan een puntje , dat doen een hele goeie vriend van mij die ik al ruim 40 j kent en hij doet ook nooit mee aan een contest en geeft een puntje aan een deelnemer uit vriendschap snap je.

Ik denk dat er hier op dit forum heel wat leden zijn die me niet eens kennen en toch laten vermoeden , dat ze weten wie ik al dan niet zou zijn (je kan moeilijk oordelen over iemand die je niet eens kent ook als schrijf je al jaren mee , dan heb je wel een indruk wie het is maar meer niet. Als mensen nu eens de andere mensen wat meer in waarde zouden laten dan zou de wereld er al heel wat anders gaan uitzien ipv * elkaar steeds vliegen af te gaan vangen.

* Dit verdiend een woordje uitleg omdat het een Vlaamse gezegde is. " Met elkaars vliegen afvangen " bedoelen wij , dat de een denkt dat hij het beter doet dan de andere. Soms is het niet echt makkelijk om Vlaamse gezegdes uit te leggen aan niet Vlamingen omdat ze eigen zijn aan ons dialect taal gebruik. Wat toch best heel wat verschild met het Nederlands die jullie in Nederland gebruiken.

Maar dit wijk af van het onderwerp wat eigenlijk niet de bedoeling is. " Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is " maw niet iedereen is het zelfde gelukkig want anders was het saaie boel op deze aardbol niet waar ?

Hier een enkele prfixen uit men duim ivm landen en call letters

PH en PA = Nederland
ON = Belgie
D = Duitsland
F = Frankrijk
W enz = VS
VK = Canada (als ik het goed heb ?)

Op 24 juni 2021 23:50:12 schreef Sine:
Easy Herman niets aan de hand.

Eerst even (GOED!) lezen over wie en vooral tegen wie men het heeft, ondertussen ook even filteren op sarcasme en dan pas antwoorden / uit je slof schieten.

Het topic is nog open omdat het er allemaal nog redelijk civiel en ontopic aan toe gaat, hou dat zo.

Soms denk jij dat ik uit men sloeg schiet , terwijl dat niet eens het geval is. Elke persoon heeft zijn eigen stijl van schrijven zoals ik ook , maar dan wordt vaak anders opgenomen.

Op 25 juni 2021 08:36:42 schreef bprosman:
[...]
Zo iets (net als alle audiofiele claims) kun je pas aantonen met een dubbel-blinde test. Wat dit duidelijk niet is.

Alsof ik dus niets kan voelen wat ik zelf heb vast gesteld en sorry je vergelijk met een audiofiele gaat in deze niet op. Omdat jou hart misschien niks raars doet als je daar een mobieltje tegen houd (ter hoogte van je hart) dan zijn er andere mensen zoals ik die daar wel iets raars voelen. Omdat ik bv géén hoofdpijn krijg als ik boven een FM Booster hang met men hoofd en die een goeie vriend van mij wel , wil dat zeggen dat hij ook aan audiofiele is of zo heus niet ?

Bij wordt bv kotsmisselijk als hij op een ferryboot zit en naar buiten kijkt en dat water gewoon maar ziet zwalpen dan moet hij al naar de WC rennen of hij is te laat. Want hij lijd vermoedelijke (ik heb geen arts) een een storing in zijn evenwicht maw hij is dan volgens jou nogmaals een audiofiele ? kom op ... ben jij het zelf niet ?

En wat, om er even een knuppel bij te werpen, als de de gezondheid het voordeel van de twijfel gunnen?
Dan zullen we veel voorzichtiger moeten zijn en kan er ineens een heleboel (nog) niet. Wordt de kwaliteit van ons bestaan daar nu werkelijk minder door? Worden we gemiddeld juist niet steeds neurotischer door alle nieuwe ontwikkelingen? Is et wel gezond om het brein steeds maar op volle toeren te laten draaien, wat we vanzelf doen met de telefoon achter het stuur een broodje etend en tegelijk ook nog de verkeersleider (echtgenote) door de muziek op de radio aan te horen? Wer fährt? staat op de betreffende reclameborden in Duitsland.http://www.jungefahrer.de/medien/img/werfaehrt1.jpg.scaled/575x475.pm1.bgFFFFFF.jpg

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.