Schaallampjes Pioneer SX 434

Weet iemand waar ik aan schaallampjes kan geraken voor een Pioneer Sx434 receiver?
Heb een toestel waarvan alle schaallampjes stuk zijn. Voeding is wel ok : 8VAC.
Er zijn er een zestal van het fuse type ( blijkbaar 50 mA) en twee met draadjes.
Alle tips zijn welkom

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In een poging om de storm vóór te blijven: warmwitte leds in de plaats? Of moet het historisch correct blijven?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 juni 2021 21:13:27 schreef big_fat_mama:
In een poging om de storm vóór te blijven: warmwitte leds in de plaats? Of moet het historisch correct blijven?

Neen, mag eventueel met leds, maar dan moet ik wel nog gelijkrichter inbouwen?

Neen, mag eventueel met leds, maar dan moet ik wel nog gelijkrichter inbouwen?

Twee warmwitteleds antiparallel en een weerstand in serie kan ook prima voldoen. Met een beetje handigheid zou dit met smd componenten in het buislampje ingebouwd kunnen worden.

Een ledje is immers een diode en dus al een gelijkrichter. Je moet er alleen wel twee gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 25 juni 2021 22:13:17 (15%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad. Misschien flikkeren de leds ietwat, dan kan het een oplossing zijn om ze elk een eigen serieweerstand te geven en een parallelcondensator. Dan wordt het wel groot, misschien, om in 5x20 mm te proppen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 25 juni 2021 20:59:12 schreef roebas:
Er zijn er een zestal van het fuse type ( blijkbaar 50 mA) en twee met draadjes.

Die fuse types zijn 300mA. Ik zou hem in oude glorie herstellen met het originele gloeilicht.

Schema staat oa. op de hifiengine site.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 25 juni 2021 22:38:32 (10%)

Op 25 juni 2021 20:59:12 schreef roebas:
Weet iemand waar ik aan schaallampjes kan geraken voor een Pioneer Sx434 receiver?
Heb een toestel waarvan alle schaallampjes stuk zijn. Voeding is wel ok : 8VAC.
Er zijn er een zestal van het fuse type ( blijkbaar 50 mA) en twee met draadjes.
Alle tips zijn welkom

Licht eraan wat voor spanning er opstaat lampjes bedoel ik ? maar anders gewone ouderwetse fietslampjes zou je toch ook kunnen gebruiken ? of kijk eens op een webshop waar ze elektronica componenten verkopen je dan het daar ook vaak vinden.

Arco

Special Member

Lijkt me een heel gepruts om een fietslampje passend te maken i.p.v. gewoon een vervangend fuse lampje (zie link(s)) te nemen.
Fietslampje is veel te groot en passen niet, de stroom klopt niet, en de spanning is te laag...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 juni 2021 22:24:14 schreef big_fat_mama:
Inderdaad. Misschien flikkeren de leds ietwat, dan kan het een oplossing zijn om ze elk een eigen serieweerstand te geven en een parallelcondensator. Dan wordt het wel groot, misschien, om in 5x20 mm te proppen...

Ik ken dit toestel en er zitten fuse type lampjes in van het grotere type: 6 x 30 mm.

Arco

Special Member

Waarom zou je zelf gaan knoeien als ze compleet te koop zijn??
(gloeilampjes 1 euro per stuk, ledvervanger 6 voor 10 euro, zie links)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom zou je zelf gaan knoeien als ze compleet te koop zijn??
(gloeilampjes 1 euro per stuk, ledvervanger 6 voor 10 euro, zie links)

Mensen vinden ledjes nu eenmaal beter. In auto's wordt ook alles vervangen door ledjes omdat het beter en zuiniger zou zijn. Schiet ook lekker op als je overal ballastweerstanden bij moet gaan hangen.

Schaalverlichtingslampjes vervangen door fietslampjes is ook zo'n leuke. Zelfs als die fietslampjes mechanisch passen zul je brandvlekken in de lichtverdeler gaan vinden omdat het vermogen te groot is.

Als het enigszins kan is het toch het mooiste om originele lampjes terug te plaatsen. Desnoods met een klein serieweerstandje erbij zodat de brandspanning een beetje lager wordt. Dit om de tegenwoordig wat hogere net-voedingspanning te compenseren. De lampjes gaan dan langer mee en worden minder heet. Wijzerschalen van metertjes verkleuren dan ook minder.

Arco

Special Member

Die lampjes zijn wel 50mA minder als de originele, dat zal (samen met de gestegen netspanning) een wat hogere spanning geven.
Je kunt eventueel 2 diodes (bijv. 1N5407) antiparallel in serie met de 8v zetten, dan zakt de spanning ongeveer 0.8v.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juni 2021 16:16:04 schreef Ex-fietser:
[...]

Mensen vinden ledjes nu eenmaal beter. In auto's wordt ook alles vervangen door ledjes omdat het beter en zuiniger zou zijn. Schiet ook lekker op als je overal ballastweerstanden bij moet gaan hangen.

Schaalverlichtingslampjes vervangen door fietslampjes is ook zo'n leuke. Zelfs als die fietslampjes mechanisch passen zul je brandvlekken in de lichtverdeler gaan vinden omdat het vermogen te groot is.

Als het enigszins kan is het toch het mooiste om originele lampjes terug te plaatsen. Desnoods met een klein serieweerstandje erbij zodat de brandspanning een beetje lager wordt. Dit om de tegenwoordig wat hogere net-voedingspanning te compenseren. De lampjes gaan dan langer mee en worden minder heet. Wijzerschalen van metertjes verkleuren dan ook minder.

Dan moet je wel éérst een auto hebben he haha (kan ik nie betalen jij wel dan ?) :D dan pas ben, je rijk

Op 26 juni 2021 16:16:04 schreef Ex-fietser:
[...]

Mensen vinden ledjes nu eenmaal beter.

Als het enigszins kan is het toch het mooiste om originele lampjes terug te plaatsen.

bij een receiver/tuner/versterker met lampjes die regelmatig gebruikt wordt raak je van het "lampjes vervangen" maar niet vanaf . Tevens zijn de huidig aangeboden lampjes inferieur aan de originele, kortom, je blijft ermee bezig.

Bij de juiste keuze van warmwitte leds zie je het verschil met lampjes echt niet en je bent er voorgoed vanaf. ook van die 50mA MPX lampjes...