Audio uit een arduino

Op 27 mei 2021 09:42:08 schreef bprosman:
Misschien is dit iets ?

https://link.marktplaats.nl/m1710455740

Ik zoek liever wat compacters.
Staat weer even stil. Binnenkort even rondkijken en dan tips vragen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 20 mei 2021 12:35:45 schreef Frederick E. Terman

code:

o--R--+--R--+--R--+--o
      |     |     |
      C     C     C          R en C: experiment. Begin met 3k3 en 10n
      |     |     |
o-----+-----+-----+--o

Hallo Mensen,

Ik ben inmiddels een stuk verder. Ik heb het bovenstaande schema op een breadboard aangesloten gehad op de uitgang van de Arduino en op de ingang van de versterker.
Van wat ik hier ergens in het topic had gelezen, zou een versterkertrap niet nodig zijn.
Toch, nu ik de zaken op een banenprint heb overgezet, krijg ik geen geluid, rechtstreeks op de bovengetekende uitgang.
Het lijkt me dat ik minimaal IETS moet horen en dat gaat ook al niet op.

Ik meet structureel ca 250mV met wat fluctuaties, maar weet niet of dat nou signaal is of niet.
Ik heb alle verbindingen gemeten op een ohmse verbinding en gecheckt op sluiting oid. Alles lijkt in orde te zijn.

Het enige waar ik nog over twijfel (iets te snel uit het breadboard getrokken :-)) of dat ik wel of niet de 1K weerstand met de Elco in serie had moeten laten zitten tov bovenstaand schema. Volgens mij wel. Al is het alleen maar om de ontkoppeling, lijkt me.

Kan het anders ook zijn dat mijn oordopjes met volumeregeling het niet trekt zonder versterker?
Als er dan tóch een versterker in moet, kan dat dan een simpel trapje zijn? Ik ben wat beperkt met mijn ruimte op de print. Kwaliteit hoeft niet optimaal te zijn. Het gaat per slot van rekening om "telefoongeluid" kwaliteit.

[update]
Het lijkt in de communicatie tussen Arduino en SD kaart te liggen.
Voor alsnog niet gevonden.
Hij lijkt de SD kaart niet te herkennen of te lezen. Sinds ik dus de print heb gemaakt ipv het Breadboard. Dus zal het een soldering of een bruggetje zijn oid.

Vraag tav of het signaal sterk genoeg is of een schema van een simpel versterkertje blijft nog wel staan. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Achter dat filter moet eerst wel een versterker komen, je kan er geen koptelefoon rechtstreeks op aansluiten.

benleentje

Golden Member

Ik meet structureel ca 250mV met wat fluctuaties, maar weet niet of dat nou signaal is of niet.

Hoe heb je dat gemten met een scope of multimeter?

of dat ik wel of niet de 1K weerstand met de Elco in serie had moeten laten zitten tov bovenstaand schema. Volgens mij wel. Al is het alleen maar om de ontkoppeling, lijkt me.

Schema van fet is geen ontkoppeling maar een filter. Een elco lijkt me veel te veel aan capaciteit dan hou je geen signaal meer over en enkel nog DC.

Kan het anders ook zijn dat mijn oordopjes met volumeregeling het niet trekt zonder versterker?

Een passief filter als het schema van fet kan bijna nooit zonder versterker. De spanning kan dan wel hoog genoeg zijn maar de stroom die het filter kan leveren is te klein. En als de koptelefoon teveel stroom gaat trekken dan zak de spanning in elkaar.

Als je zonder versterker wilt gebruiken dan zal je het filter precies moeten berekenen op de eigenschappen (impedantie) van de koptelefoon. Een goed filter moet je altijd berekenen op de uitgangs-impedantie van in dit geval de arduino en de ingangs-impedantie van de volgende trap. In het schema van fet zitten 3 filters achter elkaar 3x een RC combinatie. En elke van die combinaties moet aansluiten op de uitgangs-impedantie van de vooraf gaande sectie en de achter liggende sectie goed kunnen aansturen met zijn uitgangs-impedantie.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 28 juni 2021 12:24:23 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik had nog een aanpassing gemaakt in mijn post.
Nog vóór het filter van FET zit een 1K weerstand met een Elco van 10uF, Zie voor het hele schema mijn startpost. (daar staan dat filter van FET natuurlijk nog niet tussen.)

Het heeft gewerkt op deze manier, ook met die 1k en 10uF ervoor.
Ik twijfelde daar even over.

Anyway...
Inmiddels was ik wat wijzer geworden.
Ik had de versterkertrap er weer achter gezet maar ook dan geen succes.
Met dat ik verder keek, zag ik in de SerialMonitor de melding dat de SD kaart niet werd gezien.
Eerder wel, dus moet dat aan mijn banenprintje liggen. Daar ben ik nu in aan het pluizen, maar gisteravond laat afgehaakt.

Resten mij nog een aantal vragen:
-Heeft iemand alsnog voor mij een simpel versterkerschema voor audio, mono?
(mijn versterkertje, een velleman dingetje, is te lomp voor mijn behuizing.)
-Even voor de duidelijkheid... MOSI van de Arduino hoort toch verbonden te zijn met de MOSI van de "client"? Als ik mijn bedrading op de breadboard mag geloven, had ik dat eerder ook zo aangesloten.
Maar toch...
-Is z'n SD card reader gewoon een 1 op 1 overzetting van de contacten van een SD kaart? Of zit daar nog een en ander aan elektronica in?
Ik wil weten of ik mogelijk de reader heb gesloopt. Een Kaartje heb ik wel, maar een reader niet.

Tot zover...
Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

-Is z'n SD card reader gewoon een 1 op 1 overzetting van de contacten van een SD kaart? Of zit daar nog een en ander aan elektronica in?

In de SD kaart zelf zit alle elektronica en is een controller + flash geheugen. JE stuurt dus direct de controller op de SD kaart aan. Echter werkt deze op 3,3V. Je hebt voor een arduino op 5V een SD-kaart module nodig die op 5V werkt, op de module zit dan iets wat de 5V signalen omzet naar 3,3V.

miso gaat op miso = master in slave out
mosi gaat op mosi = maser out slave in.

De master is in dit geval altijd de arduino omdat hij nu eenmaal de baas is over de communicatie verloopt. Master heeft niets met de richting van de data te maken maar wie bepaalt of de communicatie gestart of gestopt word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2021 13:41:15 schreef Fantomaz:
Resten mij nog een aantal vragen:
-Heeft iemand alsnog voor mij een simpel versterkerschema voor audio, mono?

Kun je hier iets mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 juni 2021 15:57:43 schreef Lambiek:
[...]

Kun je hier iets mee.

[bijlage]

Top! Zoiets inderdaad...
Moet ik dan van de uitgang van het schema van mijn startpost nog wel die 1K + 10uF gebruiken?
Of vangt die 4,7uF + 10K dat op?
Daarbij... Het filter van FET heeft ook al een reeks serieweerstanden die samen op 10K uitkomen.

Zijn er dan nog zaken die ik in het schema van Lambiek kan laten vervallen?

Op 28 juni 2021 14:39:51 schreef benleentje:
[...]In de SD kaart zelf zit alle elektronica en is een controller + flash geheugen. JE stuurt dus direct de controller op de SD kaart aan. Echter werkt deze op 3,3V. Je hebt voor een arduino op 5V een SD-kaart module nodig die op 5V werkt, op de module zit dan iets wat de 5V signalen omzet naar 3,3V.

Ah... Duidelijk!

miso gaat op miso = master in slave out
mosi gaat op mosi = maser out slave in.

De master is in dit geval altijd de arduino omdat hij nu eenmaal de baas is over de communicatie verloopt. Master heeft niets met de richting van de data te maken maar wie bepaalt of de communicatie gestart of gestopt word.

Vreemd dat mijn SD kaart niet wordt herkend...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2021 16:59:14 schreef Fantomaz:
Top! Zoiets inderdaad...
Moet ik dan van de uitgang van het schema van mijn startpost nog wel die 1K + 10uF gebruiken?
Of vangt die 4,7uF + 10K dat op?
Daarbij... Het filter van FET heeft ook al een reeks serieweerstanden die samen op 10K uitkomen.

Het filter van FET komt hiervoor, meer niet.

Zet het even op een bread-board om uit te proberen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 juni 2021 17:03:06 schreef Lambiek:
[...]
Het filter van FET komt hiervoor, meer niet.

Dat het filter ervoor komt, snap ik...
Maar nog vóór dat filter zit (afgaande op het schema in mijn startpost) óók een 1K weerstand met daarachter nog een Elco van 10uF.

Het wordt wel een heel pakket zo.
Volgens mij hoeft dat niet zo groot te zijn, toch?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lambiek

Special Member

Is een kwestie van uit proberen. Kijk wat het doet als je de versterker direct aansluit op je Arduino.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

De condensator van 4,7uF is om de versterker enkel voor wisselspanning te koppelen, gelijkspanning eruit. Dit is dus is eigenlijk een hoog doorlaat filter en zal bv alles boven de 40Hz doorlaten, dat zou je ook uit kunnen rekenen maar dat kan ik ook niet.
Dit is nodig omdat dit versterker IC zijn eigen instelpunt heeft voor het signaal. Vaak zit audio signaal in rust op 0V en slingert dus van positief naar negatief. Deze versterker kan geen negatieve spanningen aan en kan dan ook allen via een condensator aangestuurd worden.

In het schema van de startpost kan de 1k en 10uF condensator vervallen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 28 juni 2021 20:49:45 (33%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zou die 390 ohm ook weglaten, dan houd je heel wat meer signaal over. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

OK het is een ontkoppelcondensator.
Maar die zit ook al vóór het filter van FET's schema.
En omdat er nergens gelijkspanning bij kan komen, lijkt die 2e ontkoppelcondendator me wat onlogisch.

Then again... Leek aan het woord hierzo.

En áls ik er 1 kan weglaten, waar kan ik dat dan het beste doen?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
blackdog

Golden Member

Hi Fantomaz, :-)

Ik heb het een en ander voor je bij elkaar geplakt in een schema met een vrij vlak filter, dit zoals eerder door mij aangegeven.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Fantomaz-05.png

Er zijn wat kleine aanpassingen gemaakt zoals R1 en C1 zodat in de flanken de uitgang van de processor wat minder belast wordt.
Verder heb ik er voor gezorgt dat de uitgang van het filter niet te zwaar belast word.
Vandaar R4 die samen met de volume potmeter ongeveer 10x verzwakt.

De LM386 versterkt voldoende en dit kan eventueel nog worden terug gebracht als het te veel is, dit kan je doen door C5 te verwijderen.
Het regelbereik/versterking is goed, als je volumepotmeter zo rond kwart over staat en je kan horen dat het geluid begint te vervormen.
Als je kan horen dat het geluid al veranderd zo rond 12 uur van je potmeterknop, dan heb je meestal te veel versterking!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

En omdat er nergens gelijkspanning bij kan komen, lijkt die 2e ontkoppelcondendator me wat onlogisch.

Daarom dat ik zei die eerste kan weg. Bedenk ook dat het schema wat lambiek gaf een algemeen schema is waar normale audio signalen verwacht worden.

Het is een inkoppel condensator, voor het inkoppelen of hoog doorlaat filter van versterker trappen/ signalen met elke hun eigen gelijkstroom instelling.

Van het schema van Blackdog word je dan wel weer blij toch :). Ik in ieder geval wel. Hij heeft er denk meer als een uur ingestoken voor het schema te maken. _/-\o_

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

De pinning klopt volgens mij niet Bram. Heb je dat uit een datasheet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Pinning van Blackdog klopt. Van het schema van jouw, of wat jij gevonden hebt, klopt de pinning niet

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Kijk de datasheet maar eens na dan. Of ik moet verkeerd gekeken hebben.

Ik heb dus fout gekeken, ga het morgen aanpassen. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi,

Altijd goed om even afstand te nemen, was vergeten een DC blok condensator op te nemen, staat er nu in, ververs de pagina maar.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2021 23:38:31 schreef blackdog:
Altijd goed om even afstand te nemen,......

Ja, inderdaad. Ik had het getekend en dacht plaatsen maar, bleek dat ik de datasheet had van de LM380 in plaats van de LM386. Maar is ook aangepast.

Haastige spoed is zelden goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

Dat klopt, door de haast en vermoeidheid was ik de DC blok condensator vergeten, ik vermoed dat het ons vergeven wordt. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 29 juni 2021 09:38:48 schreef blackdog:
..., ik vermoed dat het ons vergeven wordt. ;)

Zal toch wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja hoor! het is jullie vergeven.
Ik ben niet (altijd) zo moeilijk.

Ik heb net diverste componenten opgehaald bij de Eboer.
(off topic: "lokale Eboer" gaat niet meer op... Mensen wat zitten die lui steeds verder uit de richting. Ik zat in Emmen voor mijn werk, maar moest alsnog naar Heerenveen voor mijn onderdelen.)

Anyway... Als ik de fout uit mijn sporenprint heb weten te halen zodat ik niet steeds die SD fail krijg, ga ik met de versterker bezig.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

Mensen wat zitten die lui steeds verder uit de richting.

Ze gaan niet verder weg maar het worden er helaas steeds minder, hoeveel zijn er nog over in Nederland een stuk of 10?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.