Akai AT-52L tuner scant niet (maar ontvangt wel)

WillemV2

Special Member

Ik kon via marktplaats bovenstaande tuner krijgen, defect, maar zou een leuke aanvulling zijn op de AM-52 versterker die ik nog heb staan.

Ik ben nu zo ver, dat eigenlijk alles het weer doet (er zat een breuk in de display printplaat), maar scannen van FM (en AM) zenders doet hij niet.
Als je hem met de hand afstemt, ontvangt en speelt hij goed, maar automatisch zoeken lijkt wel of je handmatig zoekt, met stapjes van 0.05Mhz.
Met of zonder antenne, FM Auto aan of uit, blijft hetzelfde.

Heeft iemand enig idee/ervaring in welke hoek ik dat zo moeten zoeken voor dit soort tuner? Helaas heb ik (nog) geen service manual van deze tuner kunnen vinden...

klinkt als de bekende verlopen C in een trimspoel. dat is een bekend probleem bij 80's en 90's tuners..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
WillemV2

Special Member

Goed om te weten, dankjewel!
Aangehecht een paar foto's van de betreffende tuner.

Ik hoopte dat het de zilveren trimspoelen in de buurt van LA1266 (tuner ic?) zouden zijn, maar halve slag links, halve slag rechts maakt hier helaas geen verschil.

Of zoek ik het op de verkeerde plek?

je regelt de ontvangst opnieuw af, midden op de fm band zetten en na een half uur opwarmen. meer als een halve slag is het echt niet doorgaans.

t101 en 102 maken de meeste kans, vaak een klein schroefje welke versteld moet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

moet je ook wat naast de juiste frequentie afstemmen voor het beste resultaat? das een belangrijke indicator om te weten of de spoeltjes al dan niet nog juist staan.

WillemV2

Special Member

Op 28 juni 2021 23:52:12 schreef kris van damme:
moet je ook wat naast de juiste frequentie afstemmen voor het beste resultaat? das een belangrijke indicator om te weten of de spoeltjes al dan niet nog juist staan.

Nope, hij stemt (met de hand) af op de exacte frequentie!

WillemV2

Special Member

Op 28 juni 2021 22:57:43 schreef testman:
je regelt de ontvangst opnieuw af, midden op de fm band zetten en na een half uur opwarmen. meer als een halve slag is het echt niet doorgaans.

t101 en 102 maken de meeste kans, vaak een klein schroefje welke versteld moet worden.

Afgestemd op 96.80Mhz (ietsje onder het midden), ontvangst is goed (stereo & volle signaal sterkte), maar automatisch afstemmen ho maar... ik snap er niets van :-)

WillemV2

Special Member

Ik dacht nog even te melden dat het probleem verholpen is. De CR2032 batterij die erin zat voor de voorkeuzezenders bleek roet in het eten te gooien; niet automatisch afstemmen en bij eerste keer koude start niet goed aangaan; bij tweede keer wel. Voltage was erg laag (~0.7V).

Tijdelijk vervangen door 2 AA batterijen en hij draait weer als een zonnetje...