Sony PS3 herkent de disk niet

Voordat ik een nieuwe laserunit bestel....even dit: IK denk nl dat de ps3 een defecte blueray drive laser heeft, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Na openmaken deksel draait de disc niet dus is het dan per definitie ook de laser of misschien de motor ? Ik hoor wel de laserunit heen en weer gaan maar geen rode laserlicht zover ik waarneem. Leest dus niks ook geen dvd of cd roms meer. In het menu is er ook geen titel meer van de drive.

*hier heb ik geen app voor nodig

Nope, laser defect. Zolang de laser geen disk (reflectie) ziet , dan geen motorsturing. Wat met een CD of DVD dan?? Meestal ook geen bundel ( blauw) meer uit de laser..

ik dacht dat er aparte lasers waren voor CD/DVD (infrarood) en blueray (blauw), gek dat ze allebei stuk zouden zijn.

probeert de laser wel te focussen? pas op met open drives, je kan de straal niet altijd zien..

GMT+1
maartenbakker

Golden Member

Bij mijn weten zelfs 3 lasers: infrarood, rood en blauw.

Mogelijk gebruikt hij er maar eentje om de schijf te detecteren en schakelt daarna pas over?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lees dat vaak de lasers kapot gaan, weet alleen niet welke unit er nu in zit. Model is de slim versie maar met 320 gb.

*hier heb ik geen app voor nodig

maakt niet uit, een Blu ray laser heeft ook een DVD/CD laserbundel in huis, dus... 3 in 1 laser!!IDD gek als alle 3 de bundels defect zijn.. weet wel dat sommige lenzen totaal smolten door veelvuldig gebruik..

Heb al een nieuwe besteld maar er zijn toch nog verschillende gebruikt... er zijn ws goeie en slechte series zijn binnen een type nr. Dit is een KES 450 eaa het loopwerk is soms dan weer een KEM 450eaa.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Ik denk zelfs dat het loopwerk altijd een KEM is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Laserunit vervangen maar probleem blijft! Ik heb van mijn eigen goede ps3 de blueraydrive overgezet ook die speelt dan NIET de disc, dwz, disc gaat niet draaien met een goede unit dus! DE fout lijkt dus software matig. Nadat ik de goede weer had teruggezet in mijn eigen deed mijn eigen ps3 het nog goed, maar toen ik de andere drive (dus de gerepareerde met nieuwe lens) daar in wilde testen, ging de drive toch niet draaien, maar erger toen ik mijn oude drive weer aansloot wilde die OOK niet de goedwerkende drive nog afspelen! Dus dit is heel vreemd , de oude drive heeft dus de goede ps3 verwoest middels een andere drive die gerepareerd was. Moet de blueraydrive misschien ook aangemeld worden in de firmware ofzo? DE harddisks uitwisselen kan niet want die zijn encrypted en aan elke unieke ps3 gekoppeld. Zijn ook de bluereaydrives beveiligd ofzo?

*hier heb ik geen app voor nodig

ben bang dat je Laser diode je electronica beschadigd heeft. In sommige gevallen gebeurt dat en dan is het einde oefening... Nee je hoeft niets aan te melden of te configureren... Yep, wel met Harddisks!!

Zonder het laaddeck erop blijkt dat de rode laser toch wel werkt en de motor ook als ik met de schuifrails (die disc detecteren) wat experimenteer. Maar dan is de lade gezakt en niet omhoog. Het is dus een verkeerde alignment van de lade met laserunit die dus werkt. Rare is dat de goede oude unit drive van mijn goede ps3 helemaal niet uitelkaar is geweest en dus toch de afstelling niet meer goed is. Ik zie ook bij testen van de lasers alleen maar de rode laser focussen, is dat normaal of moet ook de blauwe meedoen?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zaterdag 19 juni 2021 10:59:32 (17%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Klopt, gaat eerst met rood detecteren, daarna met blauwe laser verder.. Dus je eindschakelaar van de loopwerk word niet in juiste positie ingeschakeld.. Moet iets puur mechanisch wezen..

Denk toch dat de laser van de blueray defect is gegaan. Die zag ik nl ook in een filmpje na de rode laser opflitsen. Bij mij werkt alleen de rode bij de zelftest. OF een firmware iets. Baal er wel van dat nu ook mijn goede drive niet meer werkt na dit verwisselen. Las wel ergens dat sommige ps3 blueray drives ook een control board hebben dat niet werkt in andere ps3 zonder dit over te zetten... maar op de instructievideo's op youtube waar er vele van zijn zie je daar niks over. Ik vermoed toch dat de firmware controleert iets controleert ofzo e n nu niet meer 'goed' aanstuurt. OF maar 1x een wissel toestaat ofzo, want mijn goede drive werkt ook niet meer in de orignele ps3

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zondag 20 juni 2021 11:58:24 (35%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Nee, is bij mij niet bekend. Heb vaker de matte lasers uitgewisseld en geen problemen gehad... Ja 1 x sturing defect...

Nog 1 keer stuk gehad schiet me te binnen is de bandkabel tussen laser en electronica..

Ik heb vandaag een derde 2e hands ps3 gekocht en die had alleen laadproblemen met de tray maar die werkt verder wel goed. Ook die doet het niet in mijn oude voorheen goedwerkende ps3 (dus disc laadt en probeert nog een keer te laden maar nada! ). Deze laser test wel eerst met blauw en rood, en die van mijn oude alleen rood en geen blauw en ook de gerepareerde doet dit. Ik vermoed nu toch dat de mij opgestuurde laser defect was en daardoor mijn ps3 heeft beschadigd.DE aansturing is dus ergens niet goed meer opeens...maar omdat ik niet nog een ps3 wil verkloten heb ik de lasers van de andere niet werkende drives hier maar niet getest in de goede ps3. Kan je trouwens iets meten aan de lasers zelf of ze defect zijn?? Het zijn toch diodes >?

*hier heb ik geen app voor nodig

FF 1 ding: op de laser zat een ESD protectie stripje in de aansluiting gedrukt of heb je de (bij sommige lasers ) de soldeerdot verwijderd??

Nee die zat er niet in of bij. Waar zit die soldeerdot dan ? Ik denk dat ik gewoon een kapotte laser heb gekregen van iemand. Op de doos staat ook een nieuwere qr code dan op de lens. Bij een nieuwe moeten die hetzelfde zijn lijkt mij. Maar mijn oude laser doet t dus ook niet meer in zijn orginele behuizing, dat vind ik zo raar. Ik zag youtube iemand die met een full format en systeem herstel installatie een update wel een speler had hersteld die geenb blueray meer wilde lezen... Hier lijkt het ook zoiets..maar mijn oude goede drive leest ook geen cd dvd meer dus, misschien moet toch de drive serial nr ofzo in de sony ps systeemsoftware worden 'geactiveerd'of zo. Want ik heb nu al 2 ps die dit probleem hebben en wisselen met een goede drive lost t probleem dus niet op.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op dinsdag 22 juni 2021 20:19:32 (93%)

*hier heb ik geen app voor nodig

De laser voor de Wii heeft een anti-statisch soldeerpunt op de flexprint, die je voor gebruik moet verwijderen. https://www.consolereparatie.eu/contents/nl/p648_wii_lens_RAF_3350.htm… Onder de foto twee tabs, "beschrijving" en "meer". Op "meer" klikken en dan zie je hoe dat bij de Wii laser zit.
Maar ik heb geen idee of dat voor de PS3 ook geldt.

Ik vermoed ook dat je een " oude in het doosje" heb gekregen dan...

Ja maar vervelende is ook dat mijn goede drive ook kapot is gegaan, dus hoe dat dan kan is mij een raadsel. Deze drive was nl goed en leest nu ook niks meer. Is er een service menu instelling die iets bijhoudt van de blueraydrive? Je komt er niet zo eenvoudig in heb ik gelezen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Niet dat ik weet, is een normale Blu ray speler

Mijn oude drive krijg ik wel gelukkig weer werkend als ik het loopwerk uit het plastic chassis haal. Dan werkt alleen de rode laser voor de cd/dvd en die leest hij ook (alleen na beetje eperimenteren met schuifrails) De blauwe laser is echt niet meer werkend. Na loshalen van de laserdiode in het loopwerk heb ik met zo'n 5 volt de laser even werkend gehad, maar daarna is hij echt overleden. Ik denk dat een met een nieuwe laserdiode erin misschien het systeem wel weer goed werkt. De dvd werd ook in het ps3 zichtbaar en speelde vanzelf af. Let wel: het ander goede drive werk van eenzelfde slim 320gb unit deed het helemaal niet, dus misschien is de laserunit toch gekoppeld aan het systeem.

*hier heb ik geen app voor nodig

Direct 5V op de laser zetten is IDD snel einde oefening, zal je een serie weerstand tussen moeten zetten om de stroom te beperken, die is dus nu echt stuk IDD. Ik vermoed dat je loopwerk niet op tijd staat.

Hoe doe je dat dan > De stappenmotor wordt is toch zelfstellend > verder kan je niet zoveel instellen aan t deck of fout inelkaar zetten...itt tot de phat versie met ander deck

*hier heb ik geen app voor nodig

Zonder het laaddeck erop blijkt dat de rode laser toch wel werkt en de motor ook als ik met de schuifrails (die disc detecteren) wat experimenteer. Maar dan is de lade gezakt en niet omhoog. Het is dus een verkeerde alignment van de lade met laserunit die dus werkt.

Dit zei je zelf en ja, dat klopt niet als je loopwerk gezakt een laserbundel geeft