Stroomverdeler / Stekkerblok ontstoren

Heeft iemand een tip hoe ik op eenvoudige manier een meervoudige stekkerblok kan ontstoren. Zit alleen audio apparatuur op aangesloten. Ringleidingversterker, PA versterker, mixer, en zo meer.
Bedoeling is per stekker aansluiting (12 st.) te ontstoren op eenvoudige manier, zonder massa aan componenten. Is voorlopige oplossing totdat prof. netfilters aangesloten zijn. Plan is om blok open te schroeven en wat componenten over aansluitingen te solderen, zonder dat ik bestaande verbindingen moet onderbreken. Zat te denken aan wat condensatoren. Kan dat, over welke contacten en welke waarde?
Wordt gebruikt in gebouw met verschillende gasontladings lampen (geen TL), startspanning rond de 3000V? Als SDW-T lamp kapot is, probeert de driver alsnog de lamp te starten. Met PL lampen hetzelfde probleem (hangen hoog, kan ze niet direct vervangen)
Al dagen hier mee bezig, begint me te duizelen van de vele info.

Het lijkt me het beste dat je onderzoekt wat er aan de audio apparatuur mankeert. Dat is effectiever als allerlei lapmiddelen.
Ik denk hier bij aan brakke verbindingskabels etc. Als het professionele geluidsapparatuur betreft, zou je moeten onderzoeken of de verbindingen wel correct zijn aangelegd, zoals symmetrische ingangen en dergelijke.

Met alleen een paar condensors ga je niets oplossen, je hebt ook spoelen en common mode chokes nodig, en daarvoor moet je verbindingen onderbreken.

Waarom wil je elk stopcontact apart doen, als de bron van de storing zich elders bevindt? Ik zou één goed filter in de aanvoer zetten, zodat alles daarachter geen last meer heeft van de storing die ergens anders door de lampen wordt veroorzaakt.

Misschien is het ook mogelijk de audio apparatuur te voeden vanuit een andere fase dan de lampen, maar als dat er zoveel zijn dat ze over alle fases verdeeld zijn gaat dat natuurlijk niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

audio apparatuur die aan aarde hangt, kan weleens de reden zijn. verlichting armaturen met sdw lampen zijn doorgaans ook geaard. wrs pikt je apparatuur de storing op mideels slecht afgeschermde kabels of een aardlus via de cai, of hdmi naar de tv of iets in die richting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Storing komt duidelijk niet van de audio zelf. Het gaat om een voorlopige oplossing totdat er een geschikte netfilter(s) gevonden is. Beter iets ontstoren dan niets, zodat het toch voorlopig kan draaien met minder storing.

Die kun je gewoon als tussenstekker kopen.

na een verbouwing weleens een aantal schaffner netfilters overgehouden die tussen cdm-t armaturen waren gezet. blijkbaar ook ivm storing op de audio bij optredens aldaar. na die renovatie was er ook brom op de speakers, bedrijf voor gekomen en die zeiden na metingen dat de aarde in de voedingskabel van een onderverdeler vervangen moest worden voor een losse aarddraad, zo gedaan en weg was de storing toen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Normale netfilters reflecteren HF, en dan nog enkel mits correct ingebouwd. Ze doen niets in het audio gebied en niets als ze niet goed ingebouwd zijn of signalen er omheen kunnen.
HF kan ellende geven in het audio als het (onbedoeld) gedemoduleerd wordt, maar dat lijkt hier onwaarschijnlijk.

Een correct opgebouwde audio installatie, denk aan een groot ouderwets podium vol lichtdimmers en microfoons met kilometers audio kabel, is behoorlijk stil.
Vermoedelijk zit daar hier het probleem en een eenvoudigere oplossing.

Als u daar hulp mee wilt kunnen een paar foto's, een beschijving van de apparatuur en audio stroomkingen helpen.

Het rare is dat er ook storing is op een kabel die dmv line signaal microfoons uitschakelt. Als die aan het uiteinde niet aangeloten is is het signaal / storing zo sterk dat de microfoons uit gaan. Gebeurt alleen als er een lamp kapot is.
Eerst maar eens extra aarde kabels leggen naar aardpen denk ik.

.

[Bericht gewijzigd door Dirk Inductie op zaterdag 3 juli 2021 20:06:57 (100%)

RAAF12

Golden Member

Misschien heb je hier iets aan, dat vond ik tussen wat jaargangen tijdschriften. En anders is het een leuk plaatje om in te lijsten!
Even klikken dat is het beter te lezen.

Aardkabels gaan niet zoveel doen tegen HF storing, aangezien zo'n verbinding vele meters relatief dunne kabel, .veel te veel inductie heeft voor hoge frequenties.

Kabels los laten hangen is sowieso onverstandig, dat zijn lange antennes. Blijkbaar heeft het apparaat waar die kabels in gaan geen fatsoenlijk ingangscircuit, als je daar een weerstandje en condensatortje parallel naar de ground zet (in dezelfde kabel), dicht bij de ingang van het apparaat, zal het wel over zijn. Ik zou 1k en 100nF of zo pakken, maar 4k7 is waarschijnlijk ook nog wel laag genoeg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank voor alle info.
Probleem na maanden zoeken eindelijk gevonden! Niet alleen de kapotte starters van de gasontladingslampen waren een probleem, maar ook de ringleiding.
Hoe meer stroom / signaal door de leiding, hoe meer storing. Apparatuur staat binnen de lus. De line ingang (waar we storing op hadden), signaal gebalanceerd uitvoeren en aanbieden gaf een kleine verbetering.
Met een wat zachter signaal op de ringleiding is het probleem opgelost.