Sony PS3 herkent de disk niet

Aansturing is dus niet goed vanuit t moederbord of firmware. Lijkt mij toch een software issue of niet ? Wat kan ik op t moederbord checken qua aansturing ?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zaterdag 3 juli 2021 12:26:40 (11%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Je blijft maar volhouden dat het een firmware en/of moederbord kwestie is.. Ik vermoed eerder een stukje kennisgebrek en alles is niet in woorden overdraagbaar daar ik het apparaat niet op mn bank heb en het geen standaard probleem is. Ik heb zeker 20+ lasers vervangen waarvan 1x echt een defect... en dat was dit niet in ieder geval.

Ik heb een goede en complete drive op deze defecte getest van exact zelfde model en die loopt dus ook niet. De blauwe laser wordt niet aangestuurd bij de selfcheck, als er een disc wordt gelezen, het is dus echt een mb/firmware defect, en dan met name de aansturing van de blauwe laser. Ik weet dit omdat bij een goed loopwerk eerst de blauwe laser en dan de dvd/cd laser wordt aangestuurd en dit zelf heb waargenomen. DE motor gaat dan ook niet draaien, en het inrijgmechanisme klikt nog een keertje.

*hier heb ik geen app voor nodig

@ smd: ik heb van twee werkende slim versies 320 gb ook onderling de br drives verwisseld en dan krijg ik ook dezelfde storing dus: geen blueray laser die werkt. Het is dus denk ik een firmware service setting of geheugen adres, maar misschien dat ook de drives onderling van dezelfde serie toch anders zijn geconfigureerd, zoals met een forward of reverse flatcable naar de sensor met 3 drukcontactjes. Als die per drive model verschilt dan zou dit misschien de verklaring zijn. Als jij nog tips hebt over de aansturing van de lasers van het moederbord hoor ik dat graag!

*hier heb ik geen app voor nodig

Een PS3 optische drive kun je niet zomaar wisselen. Werkt alleen samen met de PCB die bij de PS hoort.

Laser uitwisselen werkt wel. Wil je een drive uit een andere PS3 er in dan PCB wisselen.

Hangt helemaal af van het model, de phat of de slim versies en binnen de slim zijn er ook nog verschillende modellen. HEt pairen moet bij de phat gebeuren met dezelde print, maar bij de nieuwere modellen is het nergens te vinden hierover .... van de ps3 slim 250, 3250 en 500 gb modellen. Met laser vervangen bedoel je dan de laserunit of de diode in de unit ? Die unit heb ik dus al vervangen als je goed had gelezen. Oh ja een ook de originele laserunit met nieuwe diode vervangen, maar ook dat helpt niet. Dus ?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 11 augustus 2021 16:22:04 (10%)

*hier heb ik geen app voor nodig