Audio uit een arduino

Op 29 juni 2021 21:24:05 schreef benleentje:
[...]Ze gaan niet verder weg maar het worden er helaas steeds minder...

joh... :+

hoeveel zijn er nog over in Nederland een stuk of 10?

Ik ken er best een paar goeie.
Eylander in Ede,
De Jong in Heerenveen,
Broekema in Leeuwarden.

Drachten heeft nog een redelijk zaakje.
Naast Broekema kent Leeuwarden iig nog 1 zaak.

Fakkert in Zwolle.

Maar OK, je moet er even voor rijden.

Terug ontopic:
Ik heb de fout in mijn print ontdekt.
Even voor de verheldering...
Ik had de communicatie tussen mijn Arduino en mijn SD kaarthouder op mijn breadboard lopen via leads.
Dat werkte goed.
Mijn sporenprint in elkaar geflanst met pin headers zodat ik deze zó op de Arduino kon drukken. Maar dan werkte het niet.
Wanneer ik de ene helft van de header (waar de spanning langs naar de print liep) inplugde, maar de Mosi/Miso/Clock en CS via leads liet lopen, werkte het wel goed. Maar wanneer ik dit geheel ook weer met leads verbond met de sporenprint, (om sluiting te tackelen) werkte het weer niet.
Maar op die manier kon ik lead voor lead uitsluiten.
Zodat ik dit verder gericht kon meten op de print.
Toch vond ik het niet op die manier. Pas toen ik het deel waar het audio signaal overheen liep, loshaalde van de sporenprint werkte het wel.

Gek genoeg kon ik geen sluiting of whatever vinden tussen de communicatielijnen op de sporenprint tov de lijn waar de audio overheen ging.

Maar nu komt het... Ik heb de eerste afgaande weerstand losgehaald (waarna het dus werkte) en vervolgens weer teruggezet. Daarna bleef het werken... Ik heb die lijnen uitvoerig nagemeten op sluiting etc.
Kan het zijn dat een te dikke soldering te dicht bij de naastliggende soldering ligt, wat een capacitieve werking veroorzaakt? Immers zijn condensatoren ook maar plaatjes met een dielectricum ertussen.
Want na het hersolderen had ik er minder tin zitten. Dit is het enige verschil met de setting waarbij ik een foutmelding kreeg.
En aangezien condensatoren bij hogere frequenties dingen kunnen gaan doorlaten die je ohms niet meet, zag ik dit als een mogelijke oorzaak...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2021 08:07:40 schreef Fantomaz:
Maar nu komt het... Ik heb de eerste afgaande weerstand losgehaald (waarna het dus werkte) en vervolgens weer teruggezet. Daarna bleef het werken...

Misschien toch contact gemaakt door iets, kan zomaar.

Maar nu werkt het begrijp ik?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 juni 2021 12:03:10 schreef Lambiek:
Maar nu werkt het begrijp ik?

Ja, het uitgangsniveau loopt nog wel via een externe versterker, wat uiteindelijk die LM386 met randcomponenten moet worden.

Ik heb alles nagemeten. Dus elke baan waar dit signaal overheen loopt, tov de MOSI/MISO/Clk en CS.
Maar ik meet op weerstand, sluiting etc.
Maar niet op enige capacitieve werking. En omdat een condensator van een geringe capaciteit al genoeg is om een bitje nét wat later van één naar nul te laten flanken, kan ik me voorstellen dat een mindere soldering, dichtbij een ándere soldering zich capacitief zou kunnen gaan gedragen.

Anyway... Back on track.
Vanavond die LM schakeling eens bouwen...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hi Guys,
Ik heb even het beste van meerdere werelden samengevoegd, met mijn beperkte kennis. En whatyaknow. Het werkt natuurlijk niet. :-)

Kunnen jullie zeggen waar ik fout ga?
Of het nu al fout gaat in de arduino (niet softwarematig want dat heb ik niet meer aangepast sinds het goed werkte) of in het audiodeel, wat ik gemaakt heb zoals hieronder staat:
[geupdate zoals hieronder]

Ik kan geen audio meten. Geen apparatuur voor in huis.

[update]
Ik heb op de print tussen het filter en de versterkertrap (dus links van de 4u7 elco) mijn oude, externe versterker weer even aangesloten en hier haal ik gewoon weer signaal uit.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in het schema de 1K met de 33u was vergeten in te tekenen.
Hier het juiste schema.

De audio zoals net omschreven heb ik dus inclusief die 2 extra componenten...

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 4 juli 2021 23:43:09 (34%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
blackdog

Golden Member

Hi Fantomaz,

Simpel, bouw mijn schema, niet zelf denken! :+

Dingen samenvoegen kan wel, ik doe niet anders, maar ik weet wel een beetje, waar ik mee bezig ben op audio gebied.
Mijn schema kan je testen met je telefoon of MP3 speler, sluit de hoofdtelefoon uitgang aan op het punt waar normaal je PWM uitgang van je processor op komt aangesloten.
1 kanaal aansluiten is voldoende voor het testen het andere kanaal gewoon los laten.

Als je de MP3 afspeeld, zal je opvallen dat een flink deel van de hoge tonen weg zijn(boven de 4Khz) en dat is ook de bedoeling.
Je wilt namelijk de PWM frequentie zelf niet horen of in je audio versterker sturen.

Laat eens zien hoe je het een en ander gebouwd hebt?
Dan wordt het wat makelijker om je te helpen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Blackdog,

Ik had je schema niet gemaakt om twee redenen...
1) Ik had reeds een aantal componenten in huis gehaald en verwerkt. (oa het filter van FET)
2) De ruimte op mijn print was erg beperkt en jouw oplossing vergt wat meer ruimte.

Audio van rechtsboven via niet op de foto zichtbare 1K weerstand. Door de 33u elco (de kleine van de 2 rechtsboven). Dan door de 3k3's en de 10nF condensatoren naar links, waar een gele draad zit. Die gele draad zit daar tijdelijk en loopt naar een externe audioversterker die gewoon geluid geeft.

Dan terug, 1 baantje lager via een elco linksonder en een 10K weerstand naar de potmeter. Bovenste pin zit aan een massa-lijn die over dwars over de hele print loopt. oa naar de bovenste van de 3voudige header, pin 2 en 7 van de LM386 en de audio uitgang.
Er loopt een jumper van de 12v lijn (let op! niet de rode 5v lijn) naar pin 6 van de LM386. Over 6-7 staat nog een tantaaltje en iets verder een Elco (de dikkere rechtsboven). Uitgang 5 loopt via een Elco van 220u naar de uitgang. Ook zit er een 10E + condensator naar massa op diezelfde uitgang. Oh ja... De runner van de pot zit op poortje 3.
Poort 1 en 8 zijn vrij voor een eventuele extra elco, conform jouw schema.
Die groene draad is de massa draad die op een extra massa lijn zit, die over de lengte loopt, van links totaan het tantaaltje.

Volgens mij heb ik het zo goed gedaan. Ik heb audio op de gele lijn...
Dus ergens in die LM met randappartuur gaat het fout... ;-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

Ik kan geen audio meten. Geen apparatuur voor in huis.

Heb je wel een PC of laptop dan kan je de audio ingang gebruiken. Op onderstaande link staat een simpele schakeling daarvoor. Je hoeft maar de helft de bouwen omdat je enkel mono signaal hebt.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126564

https://www.circuitsonline.net/forum/file/4727

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

OK... Maar als ik alleen maar Mono nodig heb, wat kan ik dan weglaten?
En wie zegt dat dat schema werkt, als een eerder gepost schema in dit lopende topic óók niet werkte? ;-)

Ik mis dus een referentie.
Ik heb dan wel geen meetapparatuur, maar deze componenten heb ik ook niet.
Kun je bevestigen dat het schema, zoals ik die postte met de bijbehorende foto met uitleg, klopt?

[UPDATE]

Even wat gestreept en vrij vertaald kom ik hier op uit:

Vooralsnog lijk ik daar genoeg aan te hebben. Die potmeter is handig bij het regelen, maar het gaat mij om de detectie. Daarom de halve waarde en de minimale waarde bij elkaar opgeteld.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

Het schema voor het meten is niet zo belangrijk. Het dient enkel om de gevoelige ingang zoveel mogelijk te bescheremen.

Ik zou de 2 weerstanden omdraaien en dan over de onderste weerstand 2 diodes parallel waarbij de diodes antiparallel staan dus 1 diode met met bovenkant plus en de andere onderkant plus. De geluidskaart mag maximaal 500mV op de lijningang hebben las ik net. Als de spanning hoger dan 0,7V gaan de diodes langzaam in geleiding.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijningang

Hier staat een beter schema

https://www.build-electronic-circuits.com/sound-card-oscilloscope/
https://www.build-electronic-circuits.com/wp-content/uploads/2014/08/sound-card-oscilloscope-probe-schematics.png

Het belangrijkste zijn de diodes en C1 om je geluidskaart te beschermen tegen te hoge spanningen en DC spanning. Je kan ook even opzoeken wel geluidskaart je precies hebt en wat de max spanningen zijn. Dat zal eerder hoger dan die 500mV zijn dan lager, maar goed beter zelf controleren.

Met 470k en 4k7 is je signaalspanning wel 100x kleiner ik denk dat dat voor jouw te veel is. De pwm uit je arduino is max 5V. En 5V/500mV is 10x. Met het verdraaien van de potmeter verandert die verhouding ook al en zou zelf voor ca 3x verzwakken gaan. En dan is eerste weerstand ca 10k en een 4k7 potmeter. Maar je mag ook gebruiken wat je heb liggen. Maar als je geen potmeter gebruikt zou ik wel 10x verzwakken.

Als je verder geen apparatuur hebt is het denk ik wel handig om dit mooi en goed op te bouwen, want je kan met de geluidskaart toch heel wat metingen doen. Moderne geluidkaarten kunnen tot ca 194kHz en een enkel tot 384kHz.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoe goed bedoeld ook, we dwalen daarmee af van de essentie van de kleine mono audioversterker uit het schema.

Dat ding moet draaien en daar ligt nu de focus even op.
Ik overweeg een digitale oscilloscoop te kopen die je kunt koppelen aan de PC.
Niet te extreem. Puur voor de hobby.
Leuk voor de toekomst, maar eerst dit...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

[update]
Volgens mij heb ik het gevonden...
Ik had een baan niet onderbroken waardoor er 5V op de runner van de Potmeter en daarmee op de ingang was komen te staan.
Dit baantje alsnog onderbroken.
Nog steeds geen audio uit. Ik vermoed een defecte LM386. Is dit aannemelijk?
Of kan dit apparaat een ongetemde spanning van 5V op z'n ingang overleven?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ondanks de vervangen LM386 nog steeds geen gewenst resultaat.
Ik heb zo nu en dan wel vlagen van audio op die uitgang, maar het blijft pet.
Totaan de ingang van het IC kan ik de audio horen met een andere versterker die ik op de verschillende punten van de print kan plaatsen.
De Potmeter hebik vervangen voor 2x een 4K7 weerstand. Een naar massa en een naar de ingang.
Dat omdat ik de magere audio die ik had, zo nu en dan harder leek te horen als ik de Potmeter manipuleerde. Alsof de runner sleepte.
Het vervangen heeft geen gewenst resultaat.
Ook las ik ergens dat de 220uF Elco op de uitgang te zwak zou zijn.
Daarom parallel een 470uF eroverheen gezet. Het geluid blijft vervormd en zelfs zwakker (Dat laatste kan ik volgen met een hogere capaciteit(?)).

Schiet mij maar lek...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

IK hoop niet dat je het schema van lambiek heb nagebouwd want daar zitten de aansluitingen naar de LM fout. In het schema van Blackdog staat het goed.
Het gaat om pin 7 die mag niet direct aan de gnd. Als je dat wel doet dan krijgt de hele ingangversterker van het IC geen spanning. Pin 7 is dan ook met een externe condensator een filter om een schone spanning op de ingangsversterker aan te bieden. Het goede nieuws is dat de chip daarvan niet kapot gaat als je de pin aan GND legt. Gewoon open laten mag eventueel ook hoewel dat uiteindelijk de kwaliteit van het geluid negatief kan beïnvloeden moet het zonder condensator daar gewoon werken.

Hoe goed bedoeld ook, we dwalen daarmee af van de essentie van de kleine mono audioversterker uit het schema.

Dat ding moet draaien en daar ligt nu de focus even op.

Dat begrijp ik maar het werkt niet en dan moet je toch een keer gaan meten wat er niet werkt. Maar ik zie dat je een andere versterker gebruikt om een soort van meting te doen. Dat is natuurlijk ook goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2021 12:23:01 schreef benleentje:
IK hoop niet dat je het schema van lambiek heb nagebouwd want daar zitten de aansluitingen naar de LM fout.

Die fout is er al uit. En bij mij werkt het prima.

Dus ik weet niet wat de TS verkeerd doet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 7 juli 2021 20:21:28 schreef Lambiek:
Dus ik weet niet wat de TS verkeerd doet.

In het schema van TS zit pin 7 aan masssa en dan werkt het niet, maar hij gaat er gelukkig ook niet van kapot.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank voor de feedback jongens...
Ik heb het schema van Lambiek nagebouwd, met het (bewezen) filter van FET ervoor. Tot op de ingang van de LM386 heb ik signaal.
Ik heb de ingang van mijn externe versterker (die net wat te groot was, waardoor ik dus heb gekozen voor een LM constructie) op meerdere punten aangesloten gehad, waarbij ik telkens goed signaal had.
Het moet ergens in LM386 schemaatje liggen.
As we speak, ben ik bezig met het losgooien van die poort 7.
Ik was net aan het uitvogelen langs welke condensatorwaarde ik hem naar massa kan leggen.

10uF gaat het worden, lees ik net.

Maarreeee... Even ter info, Ben...
Ik heb JUIST het schema van Lambiek gekozen, waar de 7 ook meteen aan massa ligt. Het staat er wat onbehouwen in het schema, maar 2, 4 en 7 liggen daar aan massa... Dat heb ik overgenomen.
En nu vis ik die pin 7 uit mijn massalijn op de print en zal ik dat nu met een elcootje doen.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op woensdag 7 juli 2021 22:31:44 (24%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Jongens!!!
Die elco op lijn 7 was de oplossing!!
Apparaat werkt!

Morgen de boel in elkaar schroeven en de juiste .WAV bestanden op het kaartje zetten!

Ik ben HELEMAAL gelukkig!!

_/-\o_

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Lambiek

Special Member

O, sorry. Ik zie nu dat ik vergeten ben om de elco er in te tekenen. :+

Maar goed om te horen dat het nu werkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ook dát is je vergeven, Lambiek! ;-)
Ik ben al lang blij dat ik met weinig componenten en een beperkte ruimte een goed werkende audioversterker heb kunnen realiseren.
Nog los van het leermoment tav deze analoge zaken.
Ik heb meer met digitaal.
Maar te zien op welke plekken er welke waardes aan (electrolitische) condensatoren worden gebruikt en met welk doel, is ook een sterk leermoment.
Waar ik later zeker meer mee ga doen.

Ik zal een filmpje posten, of de link ernaartoe, als de boel draait. :-D

@BenLeentje, jij ook bedankt voor je alertheid.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
benleentje

Golden Member

Mooi dat het werkt.

Ze zeggen van fouten leer je het beste, en je veel kunnen leren :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.