Unisolder 5.2

Hi,

Is er iemand die ervaring heeft met de Unisolder 5.2 (Sparkybg, eevblog, dangerous prototypes, e.d.)?

Er zijn printplaten te koop en er is in het verleden (2017 - nu) veel over geschreven en gepubliceerd.

Ik zoek een complete levering van de essentiële elementen zonder later tegen onverkrijgbare onderdelen op te lopen.

Frans

Inmiddels het volgende gevonden:

Unisolder5.2c

unisolder 5.2c 25-minute long-term full load test - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=2HD7Y5m0QxA&ab_channel=angrycnc

Ready for self-assembly:
https://www.tindie.com/products/gitdiy/unisolder-52c-finished-circuit-…

En hier kan ik mee verder.

Frans

Op dit forum worden zo’n beetje alle vragen beantwoord:

http://dangerousprototypes.com/forum/index.php?PHPSESSID=hu3dao1f2a0de…

Dit forum loopt van May 14, 2015, 06:18:08 pm tot/met Reply #5381 – June 07 at 06:44:00 am.

Met de juiste ringkern trafo is dit station geschikt te maken voor zo’n beetje alle JBC handles:, C470 cartridges (JBC-tips, 48V) as well as C245/C210/C105 cartridges (24V).

Voor de JBC PA120-A Micro Tweezer let op de connector pin-out:
https://www.hirose.com/product/en/products/RP/RPC1%2D12RB%2D6P%2871%29…
https://www.arrow.com/en/products/rpc1-12rb-6p-71/hirose-electric

Zie plaatje.

Frans

Henk H.

Golden Member

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar wilde eigenlijk een soldeerstation dat out-of-the-box meteen werkt zodat ik het kan gebruiken om aan andere dingen te prutsen ipv dat ik aan mijn soldeerstation moet prutsen.

Hi Henk,

Ik zal dit topic regelmatig aanvullen met "nieuwe" informatie.
Marco Reps heeft mij eigenlijk over de streep gehaald.
Zijn eerste extreem eenvoudige oplossing (Youtube) was zeer overtuigend: thermokoppel, verwarming element en wat regel elektronika gaf het geheel een `proven concept" basis.

M.b.t. de handles en cartridge klonen is weinig betrouwbaars te vinden. Wel krankzinnig veel meningen. Maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend m.b.v. diverse TV programma's.

Ik heb het spul bij Tindie besteld. Nog even afwachten, resterend spul bestellen, geheel samenstellen en testen.

Met vriendelijke groeten,

Frans

fred101

Golden Member

Op 7 juli 2021 11:16:42 schreef Lupus:

M.b.t. de handles en cartridge klonen is weinig betrouwbaars te vinden. Wel krankzinnig veel meningen.

Dat komt omdat het vaak relatief is. Als jij alleen makkelijke dingen soldeert waarvan je denkt dat ze moeilijk zijn omdat je aliexpres van 5 euro er moeite mee had dan is een ding van 15 euro die het wel kan, in de ogen van de eigenaar, ineens geschikt voor het zware werk. Koop je dan een knockoff van 50 euro met cartridge dan prijs je het ding de hemel in als super station,

Heb jij altijd gewerkt met de topstations van JBC of Pace etc en echt moeilijke dingen soldeert, en dan die zelfde goedkope klonen probeert, dan is er een grote kans dat je mening over dat goedkope superstation heel anders is. Ik heb hier COers gehad die met hun eigen station iets niet los kregen, die keken heel vreemd op dat mijn Pace er compleet geen moeite mee had.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Van EEVBLOG

Hi Fred,

Zie: Next soldering station: Unisolder or Pace ADS200,
https://www.youtube.com/watch?v=erKCA71q7cg&ab_channel=MarcoReps

Dat ondersteund jouw post en geeft tegelijkertijd gedetailleerde informatie.

Mijn uitgangspunt is weg van de nooit meer stoppende type detaillering en uitvoeringen van JBC stations, gebrek aan uitwisselbaarheid en dan de prijzen.
Deze worden door die Chinese klonen aardig onder druk gezet.
Of je het daarmee eens bent is niet zo belangrijk.
De Unisolder veegt een flink aantal bezwaren aardig van tafel.

Zelf gebruik ik op dit moment een JBC (CD-2BQF, 80W) en een Weller station (WTCP).

Frans

Hoi,

Ik zag dit topic voorbijkomen dus heb ik me maar even geregistreerd, dit is namelijk een van mijn favoriete projecten, erg leuk om te maken :-)

Ik heb een aantal Unisolders gebouwd, eerst de 5.2, later een drietal 5.2C's

De afbeelding is de versie die ik als eerste af had, later heb ik hier een rotary controller aan toegevoegd. Moet ik nog eens een custom front voor laten maken bij Schaeffer.

Inmiddels gebruik ik ook een andere holder, die in de foto werkte met een optical sensor om de "instant setback" functie te activeren, nu gebruik ik een "touch"sensor zoals JBC dat ook doet (gemodificeerde aliexpress JBC stand).

Top apparaat, met een actieve community erachter. Helemaal goed. Als er vragen zijn hoor ik wet wel :-)
Groet,
Foppe

maartenbakker

Golden Member

Ik zou op het eerste gezicht geneigd zijn om een Unisolder te vergelijken met een KSGER, hoe verhouden die zich ten opzichte van elkaar?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In een notendop:

KSGER is een 70 watt T12 clone, Unisolder is een 2 kanaals 130 watt universele controller, die vrijwel alle tc soldeersystemen kan bedienen.

De twee zijn echt compleet andere apparaten. De KSGER is echt prima, ik heb er een gebruikt om mijn eerste unisolder te solderen. Maar nu ik de unisolder heb kan ik met alle JBC instrumenten werken, ook de tweezers (omdat het een 2 kanaals controller is), of met Hakko T12 instrumenten, of Pace instrumenten, of Weller etc.

Verder is de manier waarop temperatuurbeheersing van de soldeerbout als deze in de houder zit veel robuuster en "on demand" in plaats van met vaste vertraging dmv software

Nu is unisolder ook veel duurder dan een KSGER, maar dat is dus ook niet de competitie. Als je het afzet tegen de kosten van een JBC station met dezelfde mogelijkheden dan is Unisolder echt een goed alternatief.

Plus het is natuurlijk supergaaf om zon apparaat inelkaar te knutselen :-)

maartenbakker

Golden Member

Klinkt goed! Misschien dan toch de volgende voor mij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."