Op 29 juni 2021 21:24:05 schreef benleentje:
[...]Ze gaan niet verder weg maar het worden er helaas steeds minder...
joh...
hoeveel zijn er nog over in Nederland een stuk of 10?
Ik ken er best een paar goeie.
Eylander in Ede,
De Jong in Heerenveen,
Broekema in Leeuwarden.
Drachten heeft nog een redelijk zaakje.
Naast Broekema kent Leeuwarden iig nog 1 zaak.
Fakkert in Zwolle.
Maar OK, je moet er even voor rijden.
Terug ontopic:
Ik heb de fout in mijn print ontdekt.
Even voor de verheldering...
Ik had de communicatie tussen mijn Arduino en mijn SD kaarthouder op mijn breadboard lopen via leads.
Dat werkte goed.
Mijn sporenprint in elkaar geflanst met pin headers zodat ik deze zó op de Arduino kon drukken. Maar dan werkte het niet.
Wanneer ik de ene helft van de header (waar de spanning langs naar de print liep) inplugde, maar de Mosi/Miso/Clock en CS via leads liet lopen, werkte het wel goed. Maar wanneer ik dit geheel ook weer met leads verbond met de sporenprint, (om sluiting te tackelen) werkte het weer niet.
Maar op die manier kon ik lead voor lead uitsluiten.
Zodat ik dit verder gericht kon meten op de print.
Toch vond ik het niet op die manier. Pas toen ik het deel waar het audio signaal overheen liep, loshaalde van de sporenprint werkte het wel.
Gek genoeg kon ik geen sluiting of whatever vinden tussen de communicatielijnen op de sporenprint tov de lijn waar de audio overheen ging.
Maar nu komt het... Ik heb de eerste afgaande weerstand losgehaald (waarna het dus werkte) en vervolgens weer teruggezet. Daarna bleef het werken... Ik heb die lijnen uitvoerig nagemeten op sluiting etc.
Kan het zijn dat een te dikke soldering te dicht bij de naastliggende soldering ligt, wat een capacitieve werking veroorzaakt? Immers zijn condensatoren ook maar plaatjes met een dielectricum ertussen.
Want na het hersolderen had ik er minder tin zitten. Dit is het enige verschil met de setting waarbij ik een foutmelding kreeg.
En aangezien condensatoren bij hogere frequenties dingen kunnen gaan doorlaten die je ohms niet meet, zag ik dit als een mogelijke oorzaak...