EV laadpalen

Wie kan mij vertellen welke karakteristiek B of C ik moet gebruiken bij een laadpaal als ik deze op mijn 3Fase krachtgroep ga aansluiten dmv ALAmat

Alvast bedankt

Shiptronic

Overleden

welk merk/type is de laadpaal?

Heb je een link naar de manual van de laadpaal?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 9 juli 2021 08:11:34 (90%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Voor de aardlekfunctie zie:
https://www.laadpaal24.nl/aardlekschakelaar-type-b?gclid=Cj0KCQjwxJqHB…

Of de paal zelf moet al voorzien zijn van juiste type aardlekfunctie.

Sine

Moderator

@HD13,
En dan een Chint aardlek aanbieden :/

Het zou bijna grappig zijn als het niet zo treurig was.

Heren, bedankt alvast voor het meedenken.

Op dit moment ben ik mijn meterkast aan het bekijken hoe ik het beste 1 krachtgroep tbv een laadpunt/paal erbij kan maken.

Hierbij in het forum een prachtig voorbeeld gevonden wat ik ik nu wil gaan voorbereiden, echter weet ik nog niet welk merk laadunit het gaat worden.
1 ding weet ik wel dat het 3-fase moet aangesloten worden en dat ik load balancing wil en een socket aansluiting en geen kabel.

Omdat het prive is en ikzelf niet zo'n voorstander ben van toeters en bellen met internet etc zoek ik gewoon een recht toe recht aan laadunit.

Helaas is deze markt nog erg jong en kan ik niet goed zien welke merken gewoon goed zijn en een degelijke kwaliteit leveren.

Misschien kan iemand uit forum wat goede tips geven? er zitten namelijk best wat partijen in deze markt waarbij op internet zeer veel klachten aanwezig zijn.

groet GHC

Wie kan me vertellen welke merken goed en betrouwbaar zijn.

Ik wil prive een 3-Fase aansluiting erbij maken voor een laadpunt.
Maar welke merken zijn gewoon goed of van welke merken moet ik absoluut afblijven.

Graag wat tips.

3-Fase \ load balancing \ socket aansluiting.

Ik ben geen expert, maar ik weet dat je P1 aangesloten palen hebt, die krijgen van de slimme meter elke X seconde het verbruik door (per fase). Kijk of je zo'n meter (met het goede type P1 poort + protocol) al hebt. 'Ouderwetse' versies werken met stroommeetklemmen om je 3 fases.

De 'slimme online' palen met abonnement hebben wat voordelen zoals het simpel aan de belasting of werkgever kunnen tonen wat er naar je auto gaat. Dit kan misschien ook voor particulieren ooit nog eens interessant zijn. Verder kan je ook familie of buren vriendelijk gebaren jouw laadpaal te gebruiken als ze maar betalen ;)

Op tweakers.net is een heel forum met zelfbouwers, als je dat interessant vindt. Normale tips zal je er zeker ook vinden.

Op 9 juli 2021 09:13:34 schreef Sine:
@HD13,
En dan een Chint aardlek aanbieden :/

Het zou bijna grappig zijn als het niet zo treurig was.

Dat van die Chint heb ik gemist, ging me meer om de tekst.

@ GHC, Leg meteen een data/UTP kabel naar je laadstation.
Dit om eventueel met de loadballancer te kunnen communiceren.
Bekabelt is minder storingsgevoelig dan Wifi/bluetooth.

Sine

Moderator

Dat snap ik, dat was ook geen opmerking naar jou, maar naar dat bedrijf.

Die doen overigens enkel Chint en Emat ... dat zegt mij al genoeg ;)

Onder de laadpaalboeren zitten, net als bij zonnepanelen, veel cowboys.

Een Emat groepje, paar draadjes bij een bestaande invrotten en je kan laden....

Degelijk spul, degelijk monteren, type B aardlek ('dat is ie toch, want er staat B16 op').. dat is vrij veel voorkomend helaas.

En straks maar roepen dat laadpalen veel brand veroorzaken, net zoals de zonnepanelen.
Nee, die veroorzaken geen brand, het zijn de cowboys die niet snappen dat je bij dergelijke stromen fatsoenlijk werk moet leveren.

Gelukkig zijn ze niet allemaal zo overigens.

Zelfbouw kan idd, een SmartEVSE ofzo kan loadbalancen, al dan niet via P1, en kun je op je eigen manier bouwen, of in bouwen.

Kant en klare oplossingen kun je ook nog combineren met bv zonnepanelen. Meest flexibele oplossing (naar mijn mening) is bv een Zappi.

Een laadpaalaanbieder: leuk, maar op eigen terrein vind ik dat onzin. Die vragen een leuke bijdrage. Soms zelfs nog met een toeslag op je eigen stroom...

Je kan ook gewoon een MID-certified kWh meter plaatsen en gewoon de standen eens per maand doorgeven als je werkgever het vergoed.

Misschien goed om te weten, de verzekerings maatschappijen zijn bezig om snelladers in inpandige garages en carports waarboven zich een kamer of slaapkamer te verbieden met het oog op verhoogd brandgevaar. Voor gewone laders gebeurt eerst meer onderzoek.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Over je afweging kabel vs stekker: Ik rijd een elektrische motor en heb een tijdje geladen met een buitenstopcontact met EVSE schuko kabel. Het was op de motor een ellende, telkens in motorpak naar binnen om de kabel weg te leggen of te pakken bij thuiskomst, zeker met regen. Ik heb op MP een jong gebruikte Charge Amps Halo kunnen vinden met vaste kabel en ik vind het een genot. Thuiskomen en inprikken of kabel eruit en wegrijden. Je laadkabel kan in de kofferbak blijven liggen. Voor de rest wat anderen zeggen, een UTP kabel is een goed idee, ben ik vergeten, maar mijn laadpaal heeft een zeer stabiele wifi. Ik zou wegblijven van abonnementen en back-office zaken. Zappi is inderdaad goed met load balancing en zonnepanelen.

Anoniem

Voor je aardlek automaat gebruik deze:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/doepke-dfs-4-aardlekschakelaar-41731…

Deze is speciaal geschikt voor laadpalen.
Deze houd ook in de gaten of er eventueel een gelijkstroom terug komt het lichtnet in.
Niet alle laadpalen hebben deze beveiliging ingebouwd.
Uiteraard moet daar nog wel een automatische zekering voor afhankelijk van het type laadpaal van 16 0f 32 Ampere.
Let wel mocht je voor een 11Kwh laadpaal gaan gebruik dan draad van 4mm2
word het een 22Kwh laadpaal gebruik dan 6mm2 draad

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 31 juli 2021 11:20:51 (25%)

Sine

Moderator

Dat is een type A Cobus, dus niet geschikt voor DC fouten.

Deze "speciale detectie tot 6mA DC" geldt voor alle type A aardlekschakelaars.

Een leuk stukje marketing, maar onzin.

-edit-

Ze hebben ook een type B, maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan.

https://www.elektro-wandelt.de/Doepke-DFS4-040-4-0-03-B-SK-FI-Schalter…

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 31 juli 2021 13:01:10 (31%)

je hebt aardlekken voor laders, die zijn niet helemaal B type, maar hebben net genoeg eigenschappen van een B type om te voldoen voor die toepassing. deze zijn dan ook een stukje goedkoper als een volledige B aardlek.

deze oa https://www.elektrobode.nl/products/doepke-fehlerstromschutzschalter-4…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

@Sine,
Klopt mijn excuus was de verkeerde link.
Die in het topic van Testman plaatsen wij inderdaad.

High met Henk

Special Member

Op 9 juli 2021 09:03:34 schreef HD13:
....
https://www.laadpaal24.nl/aardlekschakelaar-type-b?gclid=Cj0KCQjwxJqHB…

....

Deze aardlekschakelaar herkent alle type lekstromen en schakelt om deze reden gegarandeerd uit ongeacht de hoeveelheid lekstroom (foutstroom)

En dat is volgens de tekst een 30 mA aardlek, maar tript dus al bij 1 uA volgens de tekst. ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 31 juli 2021 14:18:57 schreef testman:
je hebt aardlekken voor laders, die zijn niet helemaal B type, maar hebben net genoeg eigenschappen van een B type om te voldoen voor die toepassing. deze zijn dan ook een stukje goedkoper als een volledige B aardlek.

deze oa https://www.elektrobode.nl/products/doepke-fehlerstromschutzschalter-4…

Goedkoper? Ze komen blijkbaar duurder uit. 349 tegenover 378 (ik ga er vanuit beide incl btw)

En dan nog... zoveel goedkoper of duurder blijken ze niet zijn.

Vergeet ook niet in België moet de differentieel voorgaande het type B (de algemene) ook een type B worden als de laadpaal geen 6mA detectie heeft. Het type A stroomopwaarts kan blind worden voor ac foutstromen. Ik schrijf België omdat ze in Nederland weinig tot nooit differentieels in serie plaatsen.