Voor HF welke meet apparatuur gebruiken jullie?

rob007

Yarr, Matey!

Welke HF Meet apparatuur gebruiken jullie?

Ik ben eerlijk gezegd nieuwsgierig naar wat jullie gebruiken om HF te meten?
Ik heb dan een universeel meter, SWR meter, Dipmeter en 2 ouwe scoopjes –
Waar ik eerlijk gezegd zo min mogelijk mee doe,
Ik vertrouw ze niet, en eerlijk, ik kan er ook niet goed mee omgaan! (anders zou hier nieuw staan!)
Die NanoVNA was nu even een beetje in de mode dus ook eentje gekocht!( of het een blijvertje is??? )
Een paar zelfbouw veldsterkte metertjes ( ze zien er niet uit maar doe er veel mee! )
Nu weet ik wel HF is HEEL erg breed (frequentie hoog tot laag)
Maar toch, wat gebruiken jullie?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Voor H.F. gebruik ik een Power meter/spectrum analyzer/H.F. probe/Counter/ network analyzer/ verzwakkers/tig verloop snoeren/keramische trim sleutels/keramische pincetten/ anti static materiaal/tig verloop pluggen/directional couplers/sweep generator, en nog div. klein materiaal.Maar een grid dipper heb ik niet!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Vergeet ik nog, Funtie generator/timer-counter/en de kasten vol klein materiaal, zoals trimmers condesatoren ringkernen mixers varactor diodes, enz. enz. Mijn vrouw is met alles wat ik weg doe blij!!

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Krelis,
Ik stel voor dat je alles naar mij WEG DOE!
Alleen,…. Word mijn vrouw dan weer minder blij!!! |:( LOL :+
.
spectrum analyzer/network analyzer Totaaaal geen verstand van maar ik zou ze wel eens in actie willen zien!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op vrijdag 9 juli 2021 14:21:40 (29%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als je iets met elektronica doet is een oscilloscoop een MUST. Zonder gaan dingen heel erg veel onhandiger. Voor RF is het dan weer minder relevant, hoewel je HF wel kunt meten natuurlijk.
VNA is wel super handig (in de mode???!?!!!!).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 9 juli 2021 17:39:33 schreef flipflop:
Als je iets met elektronica doet is een oscilloscoop een MUST. Zonder gaan dingen heel erg veel onhandiger. Voor RF is het dan weer minder relevant, hoewel je HF wel kunt meten natuurlijk.
VNA is wel super handig (in de mode???!?!!!!).

Och, ik heb nog een bejaarde PM3295 scope van Philips, maar tot 350MHZ kun je er goed mee meten.

Ha rob007,

Het is een beetje afhankelijk waar ik mee bezig ben.
Maar een aantal standaard apparaten heb ik altijd wel op de bank staan zoals een scope 400 MHz analoog, voedingen, RF powermeter, signaalgenerator tot 2,4 GHz, multimeter 5,5 digit, functie generator.

Maar ik heb twee 19"kasten links en recht van mijn tafel die kan ik naar mij toe rijden.
Ik kan in een ander 19"rek eventueel een meet combinatie bouwen incl. IEEE488 controller van Rohde & Schwarz.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

wat ik mij af vroeg eerlijk gezegd of jullie de scoop ook zouden noemen.
LET OP!!! Ik ga niets ondernemen want vind mijzelf het niet waard!
Vind ze erg mooi: hantek dso5102p… hantek dso5202p
Mooi beeld, 100…200MHz lekker klein…
Ik heb er 2 staan(ouwetjes) maar ze zijn alle twee niet meer 100%
Eentje tot 30 en eentje ( nooit getest ) tot 100MHz (heeft gerookt!) al bij al gloof er niet zo in.
Wat ik trouwens ook jammer vind dat je zulk duur spul via internet moet kopen tegenwoordig,
Dat staat mij HEEL erg tegen!
(ik koop het liefst in een winkel, dan kun je het door de ruit gooien als het een slechte deal was)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi rob007,

Ik heb vier scoops voor verschillende toepassingen, de Hameg gebruik ik het meest en deze is 400MHz.
Ook is hier een moderne spectrum analyzer beschikbaar met tracking generator.

Verder twee breedbandige RMS meters die vrij vlak zijn tot zo'n 20MHz.
Vele 50Ω verzwakkers in BNC en N-type met ook goede coax kabels.
Ook nog een reciprocal 9-digit frequentie counter die aan mijn Miedema 10MHz Ref. gekoppeld staat of aan mijn Rubidium Ref gekoppeld kan worden.
En ook een anatal zelf gemaakte SWR brugjes.

Dat lijkt allemaal veel, maar ik denk dat Henk en andere hier mij flink de RF oren kunnen wassen :+

Groet,
BRam

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

voor het "fijne loodgieterswerk" heb ik nog de philips sample scoop. die gaat vlot tot 1,7 GHz en dat ondanks zijn hoge leeftijd.

mel

Golden Member

Een tek en een Philips scoop,griddipper 2 counters tot 500 MHz,5!analoge multimeters, 3 digitale meters, hf generators, 2stuks, lf toongenerator, labvoeding, en diverse gecalibreerde rf-verzwakkers, en de nodige meetsnoeren..en een doos vol met hf verloopjes,rf dummyloads,swr meters,2 stuks,
En nog een mobilofoontestset,welke veel te lomp is, maar wel werkt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Soms kun je een bejaarde professionele digitale scoop kopen voor weinig.
Daar zijn echter een aantal addertjes aanwezig , dus je moet nog meer dan anders heel goed weten waar je mee bezig bent, ook al zou het apparaat perfect werken.

1) Vaak is er geen bijpassende probe meegeleverd en dit is wel erg belangrijk. Goedkope vervangprobes hebben vaak niet de de juiste eigenschappen. Men zal je hier wel meer over kunnen vertellen en ook waarom dat extra pinnetje op de BNC connector dient.

2)Uitkijken met de BNC impedantie. Met een willekeurig BNC snoertje 'om eens te proberen' kun je de ingangsconnector forceren.

3) De oudere digitale scopen hebben vaak een lage of niet automatische samplingrate.
Simpel gezegd komt het erop neer dat je dan aliassing krijgt waardoor de frequentie van je meting van geen kanten klopt.
Je moet dus heel alert zijn en je instrument goed kennen.

4) Met analoge scopen kun je tot een stuk boven de opgegeven frequentie meten, maar je moet beseffen dat op de grensfrequentie al op -3dB zit. Je meet dus maar 70% van je werkelijke waarde. Met een (oude)digitale scoop heb je dan aliassing en ga je de mist in.

5) Om een analoge golfvorm correct te kunnen weergeven moet je scoop een maximale frequentie hebben die een veelvoud is van je te meten signaal. Analoge modulatie bekijken gaat wel.

6) Breedbandsignalen zijn een verhaal apart.
Daarom werken moderne scopen meestal volgens een compleet ander principe. De 'inverse fast fourrier transformatie'.

Enfin, alleen het gezegde dat al 70 jaar op de muur van mijn oude
klaslokaal stond houdt stand.
'Meten is weten....als je weet wat je meet.'

Bij hoogfrequent komt nogal wat kijken, maar alles is beter dan een natte vinger natuurlijk.

Op 9 juli 2021 23:43:51 schreef rob007:
...Wat ik trouwens ook jammer vind dat je zulk duur spul via internet moet kopen tegenwoordig,
Dat staat mij HEEL erg tegen!

Waarom? (de reden die je noemt is hopelijk een grapje). Ik vind het juist voordelig om dat online te kunnen. Kun je op je gemak de spec's naast elkaar leggen, nog eens rustig een nachtje over slapen, prijzen vergelijken, en zo. En retourneren gaat tegenwoordig bijna makkelijker dan terug naar een fysieke winkel (die gek genoeg nooit in de buurt zijn).

Wb scoop: je vraag gaat specifiek over RF. Daarvoor is een scope iets minder relevant omdat je daarbij minder geïnteresseerd bent in de golfvorm, maar meer in dingen als spectrum en amplitude. Daarvoor heb je beter geschikte meetapparaten. Maar een scope heb je sowieso al nodig voor andere zaken (zoals bv voeding).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

RF is een breed begrip. (letterlijk tegenwoordig :-) ),
Als het gaat om een AM gemoduleerd signaaltje kun je met een scoopje wel de modulatiediepte bepalen.

Maar de toegestane harmonische onderdrukking van een ongemoduleerd signaal is onbegonnen werk met een scoopje. Als je vervorming met het oog ziet zit je al ver boven wat toegelaten is.

Er zijn tegenwoordig wel scopen die ook een bertrouwbare SA functie hebben, maar of die binnen het budget vallen?
En je hebt vaak ook een (instelbare) externe attenuator nodig. Als je een SA overstuurt doe je foute metingen of erger.
En tis maar wat je wilt doen.
Een minibugje dat de straat niet uitkomt is iets anders dan een krachtige eindtrap.

Ondoordachte impulsaankopen leiden vaak tot teleurstelling en geven een vals gevoel van veiligheid.
Op een forum kun je wat interessante tips geven, maar geen hele cursus RF meettechniek.

Even belangrijk als het meetinstrument is het correcte gebruik ervan.

Je mag ook niet vergeten dat zendamateurs doorgaans een flink instrumentarium hebben en vaak ook professioneel met hf bezig zijn of waren. En dus eea kunnen verifieren tidens de lunchpauze. Bovendien zijn er in de clubs altijd wel personen die je willen helpen met wat jij tekort komt of hebt.

fred101

Golden Member

Voor een laser RF gebruik ik andere spullen als voor bv een 2 meter ontvanger.
Voor radio: scoop, VNA, SA, frequency meter, meetzender, dummyload en een LCR meter. Verder talloze adapters, kabels, verzwakkers, directional couplers, splitters, power dividers, SWR/power meter etc. Ook gebruik ik regelmatig TDR (time domain reflectie metingen) om bv een breuk in transmissie lijn te vinden of om een cavity filter af te regelen. Ik heb vorig jaar een R&S VNA ter reparatie. Daarvoor moest ik een nieuwe invoer N connector maken Middenpin was gebroken en R&S leverde geen nieuwe ingang-verzwakkerunits. Nieuwe pin gemaakt uit een hoge kwaliteit HP N connector mbv oa draaien en tappen. Daarna had ik echter nog geen signaal. De oorzaak was een stukje rigid coax. Toen TDR gebruikt om te kijken waar het fout ging. Dat bleek de overgang rigid naar SMA te zijn. Dankzij TDR wist ik welk van de twee uiteinden. Ook gebruikt om problemen in coax naar antennes te vinden.

En soms is het leuk om met dingen als een slotted-line, impedantie en admitantie bruggen of bv een mechanische frequentiemeter te spelen waarbiuj ik dan weer een berg GR spul gebruik, van mixers tot trombones, van balun tot inline probe adapters. Helaas schiet RF er de laatste jaren bij in. De tijd dat ik actief kan zijn in mijn lab heb ik nodig om te werken en de dingen die ik nog bouw zijn hulpmiddelen voor reparatie/component test werk. Maar ik mis dat wel, ik vind het erg leuk om radio gerelateerde dingen te bouwen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
harry64

Golden Member

Digitale vermogensmeter tot 4 GHz
LC meter
Multimeter
Spectrum analyzer
Scoop (40 MHz)
RSP duo met SDRplay
Sony ST-2950F tuner
Diverse verzwakkers/dummyload
Internet voor documentatie, onderdelenspecs enz

Anoniem

Rob, ik mis in je assortiment van apparatuur een load/attenuator.
RF zaken uitproberen doe je zo weinig mogelijk on-air.

Je kan anderen storen, of sommige meetinstrumenten beschadigen of foute metingen doen als je overstuurt.

Een VNA is een fantastisch instrument maar vervangt geen SA.
Had ik er thuis één gehad toen ik nog werkte was ik een gelukkig man.
Nu is mijn vlam helaas gedoofd.

Bij relatief lage frequenties is in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt de connectorimpedantie van ondergeschikt belang.
Het zijn geen harde weerstanden met een bruuske overgang.
Bij middengolf bijvoorbeeld zijn de afmetingen van de plug zo klein tov de golflengte dat ze nauwelijks reflecties veroorzaken.

Maar gebruik toch liever geen 50 en 75 Ohm door elkaar. Vaak forceer je het vrouwtje of maakt andersom het mannetje slecht contact. de diameters van de pennen zijn anders. En de kabels passen slecht op een plug met verkeerde impedantie. Bij BNC bestaan er zgn universele sockets.

Als je absoluut on-air wil testen, overweeg dan een bescheiden Faraday kooi te bouwen. Voor lage frequenties goedkoop te realiseren.
Of richt je testruimte in in het kippenhok. ;-) Je kenwijsje wordt dan pokpokpok poreuk...

De meeste meetapparatuur bouw ik zelf, naar eigen ontwerp.
Zoals een HF impedantie meter, meetzender, HF spanningsmeter, HF antennestroom meter, dipmeter, dummyload, SWR powermeter, ontvangers, frequentiecounter, alleen mijn scoop heb ik niet zelf gebouwd.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Sorry ben een beetje druk momenteel!
Ik ben druk met…..(ik zou bijna zeggen onzinnigheid) MAAR das nie waar!
De aandacht gaat momenteel erg veel naar de vrouw, familie enz….
Ben er wel maar…. Zeg toch sorry!
Hallo Flipflop nouhouwww grapje… natuurlijk wel MAAR,
Wat ik bedoel is als ze je via het internet een pootje lichten ben je klaar,
En als je een adres heb kun je er nog naartoe om verhaal te halen zeg maar...

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 10 juli 2021 21:53:24 schreef rob007:
...Wat ik bedoel is als ze je via het internet een pootje lichten ben je klaar,
En als je een adres heb kun je er nog naartoe om verhaal te halen zeg maar...

Als je bij een oplichter koopt ben je sowieso de sigaar, ook als het bij een fysieke winkel is. Of wilde je er met een knokploeg heen? Gewoon bij betrouwbare winkels kopen, ook online.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 10 juli 2021 20:40:04 schreef Martin V:
De meeste meetapparatuur bouw ik zelf, naar eigen ontwerp.
Zoals een HF impedantie meter, meetzender, HF spanningsmeter, HF antennestroom meter, dipmeter, dummyload, SWR powermeter, ontvangers, frequentiecounter, alleen mijn scoop heb ik niet zelf gebouwd.

Wordt wat lastiger om een scope te bouwen of het wordt zo'n zelfbouw Ali ding van €20, overigens óók leuk om te bouwen voor oa. de echte beginners.
Mijn eerste scope was er eentje met een DG7-6 CRT van dumphandel Quakkelstein. Een paar maanden later had ik een nieuwe Philips DG7-32 op de kop getikt met voet en µ scherm en daarmee een scope gebouwd. De kast was van een oude buizenversterker in de lengterichting gebruikt zodat de toeter er mooi in paste en gevat in een rubberen ring aan de kijkzijde.
De scope had geen trigger maar synchronisatie voor de twee X plates. Meen dat het schema van de Hameg HM107 was, met buizen.
Ik was 19 jaren oud toen ik een sinusspanning op dat ding zag. Daarna een zaagtand en een aangesneden sinus geproduceerd door een zelfbouwdimmer met een SC45D metalen triac die waren toen net op de markt en duur! Een scope is onmisbaar als je pulsen en zo gaat meten in KTV's en die wilt vergelijken met de plaatjes in de service manual. Ik heb nu twee scopes staan. Geen bijzonder spul, een oude Hameg en een Hameg clone en een batterij gevoede Fluke 867B Graphical meter, die laatste doet max 200kHz.
De laatste keer dat ik een scope gebruikte was om een oscillerende gestabiliseerde voeding te repareren. Dipmeter had ik ook zelf gebouwd een voor de hoge en een voor de lage banden. Een keer een echte zelfbouw kit de tweede met een losse varco en wat spul er omheen.

harry64

Golden Member

Op 11 juli 2021 09:07:34 schreef flipflop:
[...]
Als je bij een oplichter koopt ben je sowieso de sigaar, ook als het bij een fysieke winkel is. Of wilde je er met een knokploeg heen? Gewoon bij betrouwbare winkels kopen, ook online.

Dat gevoel belazert te zijn had ik vroeger nog al vaak met de Tandy shop. :P

rob007

Yarr, Matey!

Quakkelstein breek me de bek niet open, heel vaak geweest!
(En ook de buurman)
Naar Tandy ging ik alleen maar om te kijken!
Conrad Rotterdam mijn vrouw werd er zuur van! (had geen boodschappen lijstje nodig!)
ZO jammer dat die weg is!
Zijn er eigenlijk nog wel winkels waar je zulke spulletjes kunt kopen zoals een scoop?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Tandy was erg duur met componenten (2 weerstanden in een blister, tja), maar die kocht je daar natuurlijk niet. Verder hadden ze veel leuke dingen. M'n eerste computer kwam er vandaan :-) Van oplichting door Tandy heb ik nog nooit gehoord.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Tandy had zeker zn verdienste, maar je moest wakker zijn.
Ze waren hun tijd een beetje vooruit en hadden vaak exotische en interessante onderdelen die in de andere elektronicazaken nog niet te krijgen waren. En je had de voor zn tijd toch wel interessante computer TRS80.
En de ordinaire componenten waren idd in kleine blisters verpakt, iets wat je toen ook zelden zag en daardoor extreem duur.
Ze hadden dan wel weer pakketjes goedkope onderdelen speciaal voor de hobbyist.
Niet getest stond erbij, maar het was steevast uitval die niet aan de specs voldeden.
Maar ze waren wel zo eerlijk het te vermelden zij het in bombastische bewoording..'Voordeelpakket 2N3055 speciaal voor de amateur!!!
versterking tot 20.!! (terwijl 20 de ondergrens is voor een 3055)

Op 11 juli 2021 15:30:36 schreef rob007:

Conrad Rotterdam mijn vrouw werd er zuur van! (had geen boodschappen lijstje nodig!)
ZO jammer dat die weg is!
Z
VrGr Rob

Euh, Conrad of je vrouw? Of je vrouw mét Conrad? :-)