Fm antenne 75 ohm

Ik heb de stereo met speaker in de tuin gezet maar het blijft gewoon het zelfde. Van een afstand klinkt het wel oké maar van dichtbij totaal niet zuiver (bij muziek wel bij nieuws bijvoorbeeld)

Ik weet niet als ik een antenne 75 ohm bestel of dat nog invloed heeft maar volgens jullie op het forum moet stukje coax of zelfs losse ader al helpen.

Ik heb het idee dat ik gewoon bereik heb want hij stoort niet maar dat gebrom noem ik het meer maakt het niet mooier op.

Oh, er is nu dus gebrom? Dat heb ik nog niet eerder gelezen. Beter vermeld je dat soort dingen meteen, want nu zit iedereen oplossingen voor een ruisprobleem te verzinnen terwijl het dus om een totaal ander probleem gaat...

Controleer met een andere radio of je de brom ook oppikt. Zo ja, dan heb je een storend apparaat in de buurt. Bijzonder slecht aangelegde zonnepanelen kunnen dat veroorzaken, en grijze import chinese telefoonladers ook. Komt niet heel vaak voor, maar het kan wel.

Zo niet, controleer dan met een multimeter hoeveel rimpelspanning er op de diverse voedingslijnen in je ontvanger staat.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 11 juli 2021 15:53:57 (47%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad; we hebben nu 'ruis', 'niet zuiver' (vervorming), en 'gebrom'.
Nu snap ik dat vervorming in sommige gevallen aan toegevoegde ruis kan doen denken, maar brom is echt iets anders.

In elk geval denk ik nu dat de antenne het probleem niet (meer) is.
Veel CO'ers zouden de radio met liefde even aan een meetzender (een testapparaat) hangen denk ik, om te zien wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Waar ongeveer is het? Ook om even te zien welke FM-zenders daar het beste zouden moeten doorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja sorry het is gewoon lastig te omschrijven. Het is geen constante brom (zo ervaar ik het dan) maar gaat met het nummer mee vooral wanneer er een bas in het liedje zit hoor je het erger...

Als ik de cd speler aanzet is het geluid mooi helder.

Zojuist dus buiten geprobeerd en antenne diverse kanten op gericht maar daar veranderd eigenlijk weinig aan dus signaal lijkt wel goed. Ik heb het op alle zenders eigenlijk wel. Wellicht is het de elektronica hij is al best oud maar zover ik weet weinig gebruikt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Best mogelijk dat een goede afregeling al voldoende zou zijn. Maar om dat goed te doen moet het ding eigenlijk even 'op de pijnbank'.

Het kan zo simpel zijn als het opnieuw afregelen van de discriminatorspoel. Maar ook daarvoor moet je eerst weten waar die zit, én hoe je dat bepaalt. :)
Wat voor radio is het?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hier een foto van het type plaatje. Ik heb de kap er ookal afgehaald om een hoop stof weg te blazen met de compressor en kom toch een hoop potmeters tegen op diverse printplaten maar ga daar niet zomaar aan draaien haha...

Hoor je niet gewoon de (zendlijn)compressie?

Ik ben zelf elektrotechneut alleen qua radio 0,0 verstand ik weet niet of ik een klein video fragment kan delen zodat jullie het kunnen horen

Ik ben zelf elektrotechneut alleen qua radio 0,0 verstand ik zal kijken of ik een stuk geluidsfragment kan laten hoor

Heeft de ontvanger een schakelaar voor mono ? Waarschijnlijk wel gezien de leeftijd, de "moderne" ontvangers hebben dat vaak niet meer.
Op mono zou de ruis "weg" of in ieder een stuk minder moeten zijn.

Je kan ook een test doen met een andere geluidsbron, met (verloop) kabeltje op de CD of AUX ingang, niet op de platenspeler ingang.

Het is overigens helemaal niet vreemd dat een FM ontvanger een beetje ruist, ook al omdat er tegenwoordig veel meer zenders in de lucht zijn, de selectiviteit van die vroegere ontvangers laat nog wel wat te wensen over en kan ook nog ontregelt zijn door veroudering.

Je kunt 'm voor de test ook nog ergens (!/?) op de kabel aansluiten om te zien of dat beter werkt.
Zo heb ik hier 2 FM ontvangers, 1 op de kabel en een op een hark, ook al heb ik op de hark een sterke ontvangst toch kan ik op afstand horen welke er aan staat, via de kabel is het een stuk beter.

NB, in mijn tijd als "professionele" probleem oplosser van dit soort problemen ben ik toch vaak bij een ruis probleem geroepen terwijl het om brom of ratel ging of anders om.

NB2, verdiep je niet in de impedantie vd antenne, dat is meer theorie dan praktijk.
Met 75cm draad heb je in theorie een "perfecte" GP (groundplane) maar wordt direct weer verstoord door alles wat er omheen staat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 juli 2021 17:06:34 schreef Miked1992:
Ik ben zelf elektrotechneut alleen qua radio 0,0 verstand ik zal kijken of ik een stuk geluidsfragment kan laten horen.

Ja, een geluidsfragment zou heel behulpzaam zijn. Dan weten we meteen om welke soort fout het gaat.

Er valt trouwens weinig af te regelen zie ik; alleen de discriminatorspoel. De filters zijn keramisch en kunnen dus alleen goed of defect zijn. :)

Het handboek is met googelen te vinden; zie hieronder de pagina met de bedoelde afregeling. Er is vast iemand in je buurt die dit voor je kan controleren en T105 eventueel naregelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op 8 juli 2021 18:32:03 schreef Frederick E. Terman:
Van een stukje coax kun je prima een antenne maken.
Het plaatje hieronder gaat over een coax-antenne in een kunststof buis en met beugels en zo voor een zender, maar om even te proberen met je fm-radio kan het natuurlijk ook los.
Het hoeft ook geen dikke coax te zijn. Gewone tv- of fm-coaxkabel zal het prima doen.

Haal over een lengte van 75 cm vanaf het uiteinde het plastic eraf. Sla daarna de 75 cm afscherming (de buitenmantel) terug over de rest van de kabel.

Nou liep ik toevallig ook tegen dit advies aan via een ander en achteraf kwam er nog een vraag in me op, dus ik ging even op CO zoeken zoals je dan doet... Heeft de teruggeslagen afscherming nog toegevoegde waarde als de coax al goed afgeschermd is? Je kunt toch ook gewoon de afscherming afsnijden en de coax over 112,5 cm recht en vrij houden in plaats van 75cm terugslaan en 37,5 cm vrijhouden? En als hij langer is heb je toch geen kwartgolf meer?

EDIT gekruist met het antwoord van Hubie: En toen ging ik verder zoeken op slappe Arnold en vond dit voor band III: http://www.pi4wal.nl/bestanden/slappe_Arnold.php

Daar eindig je van onderen met een spoel om de onderste helft op een kwart golflegte te houden. Hoe belangrijk is dat voor band II FM-ontvangst? En de vraag blijft of het nuttig is om de afscherming binnenstebuiten te trekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik denk dat dit gedaan is om meer tegencapaciteit te krijgen,meer 'groundplane' zogezegd.

Als je het helemaal goed wilt doen, gebruik je bij je open dipool nog een balun om daarmee mantelstromen in de coaxkabel van de antenne naar de ontvanger te vermijden. Zie topic "Baluns voor FM kamerantenne".

[Bericht gewijzigd door dawmast op vrijdag 30 juli 2021 07:59:37 (23%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 juli 2021 02:19:14 schreef maartenbakker:
Je kunt toch ook gewoon de afscherming afsnijden en de coax over 112,5 cm recht en vrij houden in plaats van 75cm terugslaan en 37,5 cm vrijhouden? En als hij langer is heb je toch geen kwartgolf meer?
[...] En de vraag blijft of het nuttig is om de afscherming binnenstebuiten te trekken.

Ik begrijp niet goed waar die 112,5 en 37,5 cm vandaan komen.

De simpele antenne die ik voorstel is qua werking gewoon een (verticale) dipool: ¼λ omhoog (gevormd door de binnenader), en ¼λ omlaag (gevormd door de teruggeslagen buitenmantel. De lengte van beide 'polen', dus zowel a-b als b-c, is dus 75cm (voor de FM-omroepband). Het plaatje hieronder is natuurlijk gekanteld, je moet het je rechtop voorstellen.

Op een dipool staat de hoogste spanning aan de beide uiteinden: dus aan het einde van de binnenader bovenaan (bij c), en aan het einde van de teruggeslagen mantel onderaan (bij a). Het is dan ook niét de bedoeling, die teruggeslagen buitenmantel strak tegen de eigenlijke kabel aan te houden. Beter is het, daar wat ruimte tussen te hebben. Heel nauw komt het niet, en gewoon losjes om het buitenplastic van de kabel laten vallen is voldoende in de meeste gevallen. Maar je moet de onderste 'pool' dus echt als een stralend onderdeel van de antenne zien.

code:


                      75cm
               --------------------+
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|
-----------------------------------+          75cm                           75cm                 75cm
========================================================             --------------------O====================
-----------------------------------+
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx|                                          overeenkomstige dipool
               --------------------+                                           (voeding bij de 'O')

               a                   b                   c

--- mantelvlechtwerk
=== binnenader met isolatie
xxx buitenplastic van de kabel

De voeding gebeurt, wat de dipoolwerking betreft, effectief op de plaats waar je de terugvouw hebt gemaakt; in het midden van de dipool dus (bij b). De impedantie is daar laag, en past prima aan op de kabelimpedantie.

--
Wat 'stralende kabel', 'mantelstromen', of 'golven op de buitenmantel van de kabel' betreft, dat loopt wel los. Een golf die over de buitenkant van de kabel zou willen lopen, ziet een heel hoge impedantie op het punt waar hij het uiteinde van de teruggeslagen mantel tegenkomt (bij a). Voor een mantelgolf is het onderste gedeelte van de antenne, buitenmantel plus teruggevouwen dipoolhelft, zélf weer een 'dikke coax'. De constructie werkt daar als 'bazooka' mantelstroomisolator: de kortsluiting bij b betekent een hoge impedantie bij a.

(Ten overvloede, de - gewenste - 'binnengolf' heeft daarvan dus geen last. Het gaat alleen om de effecten rond eventuele stroom aan de buitenkant van de kabel.)

Toch is er, al naar de kabellengte, nog een klein risico op mantelstroom. Als dat belangrijk genoeg is, wordt bij dit type antenne (er bestaan ook 'echte' uitvoeringen van) weleens een tweede bazooka of een kwartgolf 'kegel' rond de kabel gemonteerd, weer een kwartgolf lager.
De 'Ringo', en later ook de 'Ringo Ranger' (later overgenomen door Cushcraft), waren optioneel met zulke kegels uitgerust. Hun stralingspatroon heette daardoor vrij schoon te zijn; de kabel was praktisch 'koud' aan de buitenkant.
Maar dan hebben we het inmiddels al over zenders. Voor deze thread is het onbelangrijk.

De ringkernspoel in de 'slappe Arnold' beoogt dáár hetzelfde, maar is bij ons dus niet nodig.

--
Die 75cm is natuurlijk een kwartgolf voor 100 MHz 'in vacuum' (of lucht). Voor antennes gelden verkortingsfactoren; daarom is ook uitgegaan van een wat hogere frequentie dan het midden van de FM-band.
Zou je het helemaal precies nagaan, dan is de factor verschillend voor de teruggeslagen mantel dan voor de binnenader.
Dit is voor ons doel allemaal totaal onbelangrijk (alleen al omdat de FM-band maar liefst ruim 20 MHz breed is).
Ik vermeld het alleen omdat ik anders ongetwijfeld weer op de vingers wordt getikt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de uitgebreide uitleg! Ik snap achteraf niet waarom ik niet vermoed had hoe de stroom loopt, maar dat is natuurlijk het kenmerk van een heldere uitleg ;)

Nouja, dan heeft mijn klant morgen als het meezit een slappe arnold in zijn kamer hangen. Maar even op zoek naar een mooi stukje coax.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 juli 2021 15:56:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik begrijp niet goed waar die 112,5 en 37,5 cm vandaan komen.

Die 37,5 cm heeft misschien wat met DAB ontvangst te maken?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mijn eigen post nog eens teruglezend is het nu opeens geen simpele antenne meer... nou ja, eigenlijk wel, maar de uitleg is een beetje overboard gegaan in mijn enthousiasme. :)
Ach, in elk geval klopt het zo'n beetje.

@kris: in die DAB+-post staat wel dat ze uitgaan van 200 MHz als het midden van die band; dat zou kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Inplaats om de mantel van de coax te vouwen over de buitenkant van de coax, kun je ook een stuk aluminium of koper waterleidingbuis gebruiken van een kwart labda.
Ik denk dat zoiets een "bazooka" heet of ik heb dit wellicht verkeerd.

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Op 30 juli 2021 16:23:05 schreef kris van damme:
[...]

Die 37,5 cm heeft misschien wat met DAB ontvangst te maken?

Dat was de minstens 1/8 golflengte afstand tot de bevestigingsbeugel zoals in het plaatje dat FET in zijn eerdere bericht plaatste.

@FET: overboard en niet meer eenvoudig is prima. Ik heb geen HF-achtergrond maar sprokkel al die informatie langzamerhand wel een beetje bijelkaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 juli 2021 19:56:34 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 juli 2021 15:42:54 schreef Miked1992:
Ik heb de stereo met speaker in de tuin gezet maar het blijft gewoon het zelfde. Van een afstand klinkt het wel oké maar van dichtbij totaal niet zuiver (bij muziek wel bij nieuws bijvoorbeeld)

Ik weet niet als ik een antenne 75 ohm bestel of dat nog invloed heeft maar volgens jullie op het forum moet stukje coax of zelfs losse ader al helpen.

Ik heb het idee dat ik gewoon bereik heb want hij stoort niet maar dat gebrom noem ik het meer maakt het niet mooier op.

Het is gewoon de FM detector die er naast staat, een veel voorkomend probleem.
Modulatie ruis en vervorming.

Afregelen detector spoeltje zal het probleem zeer waarschijnlijk verhelpen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, daar lijkt het wel op; zie ook de posts hierboven. De beschrijving van de afregeling ervan heb ik daar al gepost.
Ben benieuwd of dat lukt, dat zou wel leuk zijn.
Maar intussen is een goede 'tijdelijke' antenne ook nooit weg. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Ik heb inmiddels een televisie-aansluitkabeltje, uit de tijd dat er nog een echte afscherming omheen zat in plaats van 3 draadjes, omgetoverd tot een slappe Arnold. Ik ben er even mee langs Display geweest voor een mooi stukje krimpkous en om hem aan de analyser te hangen, voordeel als de lokale elektronicawinkel ook verstand heeft van HF ;-). De verkortingsfactor moest aangepast worden naar 0,66 zodat ik bij een 75cm spriet een 50cm teruggevouwen afscherming nodig had. Inclusief misaanpassing (75 ohm coax op een 50 ohm analyser) kwam ik op een SWR van ruwweg 1:3 uit. Goed genoeg voor een ontvangstantenne en eenmaal bij de klant aan de deurpost getimmerd was het resultaat ook goed (zolang je er niet zelf voor ging staan). Dit ontwerp is wel een aanrader.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ziggo biedt gratis FM antennes aan, heeft iemand daar al ervaring mee.
De antennes zijn als oplossing voor de (schandalige) afschakeling FM op de kabel.