Schema AM/FM radio bouwdoos gezocht

https://rukminim1.flixcart.com/image/416/416/learning-toy/a/6/w/elenco-maxitronix-am-fm-radio-science-kit-original-imaefrc7ayp26v49.jpeg

Ik ben op zoek naar het schema van de FM module van deze bouwdoos. Ik heb deze jaren geleden eens gehad, en voor een superreg FM was de ontvangst best te tolereren.

Nu ben ik op zoek naar een stabiel FM superreg schema dat op print op te bouwen is. Tot nu toe heb ik maar weinig succes. Dit bouwdoosje heeft de FM module dus compleet op print opgebouwd, en het liefst zou ik die gewoon 1:1 kopieren qua schakeling en layout.

Wie heeft er toevallig een, en kan het schema en de print layout (of een goeie foto daarvan) sturen?
Ik weet dat in de handleiding of op de module zelf, het schema afgedrukt was.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

De handleiding staat op de site van de handelaar:
https://www.electronickits.com/elenco-mx901af-am-fm-radio-kit/

Blijkbaar was dat superregje een apart printje, waarvan je alleen de draadjes aansloot.
Het schema ervan staat wel in het boekje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah juist, over het hoofd gezien. Stom, ik heb de foto precies van die site volgens mij.

Dat FM dingetje was inderdaad een los printje. Werkte niet fantastisch (naar objectieve maatstaven gewoon een kutding), maar van alle superreg ontwerpjes die ik tot nu toe heb geprobeerd, wel het best, in de zin van herkenbaar als echte radio met verstaanbaar geluid en herkenbare muziek.

Ik ga proberen of ik hier een 'sure fire' printje/kitje van kan maken.

Heeft die diode in het rechterdeel hier eigenlijk nog een rol? Of zit die er gewoon omdat ie bij AM ontvangst daar hoort te zitten?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 11 juli 2021 20:45:17 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 11 juli 2021 18:42:41 schreef Frederick E. Terman:

Blijkbaar was dat superregje een apart printje, waarvan je alleen de draadjes aansloot.
Het schema ervan staat wel in het boekje.

Ja, heb er hier zo een kitje staan in de collectie. Is een prima ruisgenerator, maar voor het weinige aantal onderdelen komt er redelijk FM uit.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 juli 2021 20:40:50 schreef Ledlover:
Heeft die diode in het rechterdeel hier eigenlijk nog een rol? Of zit die er gewoon omdat ie bij AM ontvangst daar hoort te zitten?

Als AM-ontvanger is het een reflex-ontvanger, best interessant gedaan eigenlijk. De ingangstor wordt tweemaal gebruikt: eenmaal HF, dan detectie met die diode, terug via de loopstick, en dan opnieuw door de tor, nu als LF.
Als FM-ontvanger wordt die tor alleen voor LF gebruikt. De diode hangt er zomaar zo'n beetje bij, maar kan ook geen kwaad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op AM was ie erg onselectief, niet verrassend natuurlijk. Verder herinner ik me er niet zoveel meer van.
Hij klonk wel beter op AM dan op FM.

Misschien bouw ik de AM variant ook wel even op :)
Leuk, even 15 a 20 jaar terug in de tijd. Maar het FM deel werkend krijgen is het belangrijkst.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!