SL1200 target light

Ik kreeg een SL1200 ter reparatie want het lampje voor de naaldverlichting doet raar.

Het blijft heel zacht wit licht uitstralen ook als het buisje van het lampje ingedrukt zit.

Dit vond ik erin, wie weet wat dit kan zijn?

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/6nc7pt.jpg

Dat ziet er uit als een ledje. Er lijkt ook een ingebouwd serieweerstandje in te zitten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 28 juni 2021 20:06:59 (49%)

pa3gws

Golden Member

Dat is gewoon een led maar over de schakelaar die in het mechaniek zit staat er een weerstand van 1K5 over het schakel contact.
Een lampje zal dan niet branden maar een led blijft dan op lichten.
Twee opties de weerstand er uit halen of weer een lampje er in zetten.
Bij deze de service doc.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Maar het LEDje heeft dezelfde intensiteit met en zonder schakelaar geschakeld. De schakelaar werkt prima en de weerstand wordt hiermee kort gesloten maar geen extra licht.

Ik ben benieuwd of dit een soort modificatie lampje is dat je ergens kan kopen voor SL1200s wat ik op de foto heb.

Sine

Moderator

De voeding is 20V en de weerstand over de schakelaar is 1k5, dat zal niet heel veel verschil in lichtintensiteit geven inderdaad.

pa3gws

Golden Member

Maak die weerstand maar eens aan 1 kant los grote kans dat de led dan uit is. :-p
Ik heb er overigens nooit led's in gezet maar gewoon een draadlampje.
Even meten welke spanning er op staat en een passend lampje erin.
20 Volt lees ik hierboven dus een 24V lampje van om en nabij de 50mA zal het prima doen.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op maandag 28 juni 2021 20:35:37 (17%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 28 juni 2021 20:31:24 schreef Sine:
De voeding is 20V en de weerstand over de schakelaar is 1k5, dat zal niet heel veel verschil in lichtintensiteit geven inderdaad.

Maar met null zero ohm geeft het geen verschil in licht sterkte op de LED "unit" met 20VDC

Mijn vraag is of iemand deze modificatie herkend. Zit er chip in?

er wordt al héél lang een vervangled aangeboden voor de SL1200 (zelf nooit toegepast).

Nu , dat lampje ging dan ook geen eeuwigheid mee, zeker eens het dempvet voor de lift verdwenen was. (heb hier nog origineel dempvet staan voor die liftjes)

Sine

Moderator

Op 28 juni 2021 21:01:45 schreef nijhuisr:
[...]

Maar met null zero ohm geeft het geen verschil in licht sterkte op de LED "unit" met 20VDC

Mijn vraag is of iemand deze modificatie herkend. Zit er chip in?

Ik begrijp niet wat je schrijft?

Nul ohm is een korstluiting, dus dan verwacht je het ding aan inderdaad, ofwel schakelaar dicht.
Als je die weerstand los maakt (niet overbruggen dus) dan kan het niet anders dan dat de LED uit gaat, simpelweg omdat hij geen spanning meer krijgt.

Een chip zal er niet in zitten? Ik zou ook niet weten waarom?
Enkel een stroombeperkende weerstand.

Het lijkt overigens een T5 led vervanger te zijn op 24V zoals je ze tegenkomt in vrachtwagens.

Arco

Special Member

Griffon siliconenvet werkt voor de meeste frictieliften en deurtjes ook goed.
Voor meer keus: Friction damper grease van Tamiya. (is er in soft, medium en hard)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 juni 2021 21:47:10 schreef Sine:
[...]

Ik begrijp niet wat je schrijft?

Je begrijpt precies wat ik schrijf zo te zien.

Je legt het goed uit wat er zou moeten gebeuren met het kontakt dicht EN je legt uit wat er zou moeten gebeuren zonder de 1K5 weerstand, zonder weerstand zal de led uitgaan idd.

In deze situatie maakt niks uit voor de licht opbrengst, 1K5 of kortsluiting in serie met de LED. Dat vind ik wel bijzonder.

Bedankt voor de "modificatie" info van de T5 LED, kende deze nog niet.

ik zal het ding eens open maken en een foto maken.

Die 1,5K is het "voorgloei" weerstandje, voor het lampje.

voor de LED, die zeer weinig verbruikt, is dat voldoende om op volle sterkte te blijven branden. (althans, dat lijkt me zo te zijn)

@Arco : bedankt voor de tip, maar zoals ik al schreef, heb hier nog een pot origineel dempvet staan, zoals het ooit gebruikt werd aan de lopende band. Daar kom ik nog enkele levens mee toe :-)

Ik heb een 1N4148 diode gevonden maar de rest is weg "gesprongen", zal wel een verbrande 1/8 watt weerstand zijn geweest.

De LED en de diode zijn nog prima, blijkbaar was er nog een klein stroompje aanwezig via de zwarte tape die om de soldering zat.

De 1K5 weerstand is idd voor het voorgloeien zodat het lampje niet meteen stuk gaat met het uitschieten.

Bedankt voor de info over de T5 LED unit, dat is geen goede vervanging of modificatie voor het gloeilampje.

Sine

Moderator

Het is wel mogelijk een led vervanger te maken die werkt zonder de pickup te modificeren, de beperking is wellicht alleen de ruimte die je daarvoor hebt.

Of gewoon een gloeilampje er in natuurlijk, een 24V lampje op 20V moet het heel lang uithouden.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 28 juni 2021 23:12:14 (24%)

Op 28 juni 2021 23:11:27 schreef Sine:
Het is wel mogelijk een led vervanger te maken die werkt zonder de pickup te modificeren, de beperking is wellicht alleen de ruimte die je daarvoor hebt.

Of gewoon een gloeilampje er in natuurlijk, een 24V lampje op 20V moet het heel lang uithouden.

Ik heb zelf een mooie oplossing, dat komt helemaal goed.

Dat was niet de vraag, de vraag was of iemand het LED dingetje herkende en dat is mij nu duidelijk. Het ligt nu keurig in de afval bak, bedankt.

gezien het oneindige schroefwerk in de SL1200 om bij dat lampje te komen (ja, het sublieme ontwerp is nog uit de jaren 70 toen arbeid in Yokohama nog goedkoop was)is het nu, na 40 jaar, beter om een goede LED oplossing toe te passen (die toen nog niet bestond) dan om de +- 3 jaar dat lampje nog maar eens te vervangen, waarvan het originele al lang niet meer bestaat.. (dus die 3 jaar is "in het beste geval")

Op 29 juni 2021 18:54:46 schreef kris van damme:
gezien het oneindige schroefwerk in de SL1200 om bij dat lampje te komen (ja, het sublieme ontwerp is nog uit de jaren 70 toen arbeid in Yokohama nog goedkoop was)is het nu, na 40 jaar, beter om een goede LED oplossing toe te passen (die toen nog niet bestond) dan om de +- 3 jaar dat lampje nog maar eens te vervangen, waarvan het originele al lang niet meer bestaat.. (dus die 3 jaar is "in het beste geval")

Haha, ja de schroeven. Daar ga je wel aan wennen hoor.

Ik heb in de tijd zoveel van die target lampjes vervangen, ik had op het laatst een jam potje vol voor de gein 10 jaar geleden ofzo en toch maar weg gegooid. Als ik nu op de reparatie mat kijk zie ik alweer een klein handje vol van de witte plastic dingen ;-)

Ik heb nog wel een stuk of 10 originele lampjes maar die gebruik ik nooit, LED is nu beter.

Ik had deze T5 LED mod nog niet gezien, het is waardeloos.

Op 29 juni 2021 23:15:51 schreef nijhuisr:
[...]

Haha, ja de schroeven. Daar ga je wel aan wennen hoor.

Ik heb in de tijd zoveel van die target lampjes vervangen, ik had op het laatst een jam potje vol voor de gein 10 jaar geleden ofzo en toch maar weg gegooid. Als ik nu op de reparatie mat kijk zie ik alweer een klein handje vol van de witte plastic dingen ;-)

Ik heb nog wel een stuk of 10 originele lampjes maar die gebruik ik nooit, LED is nu beter.

Ik had deze T5 LED mod nog niet gezien, het is waardeloos.

Eens, deze troep is zo korstsluit gevoelig, en als je kortsluiting op juist die voeding krijgt is het direct eind verhaal en kan je 2 transistoren en zenerdiode gaan vervangen.

Ja, dat kon ook gebeuren met een origineel lampje als je het niet juist installeerde, niet de bedoelde bochten met de draadjes volgde en het dempvet weg was. na een tijdje was het dan licht + draaitafel uit (en geen spot aan) door het "guillotine" effect.