Tijdens de APK keuring 4 maanden geleden kreeg ik te horen dat mijn accu (4 jaar oud) niet al te goed meer is.
De accu had men gemeten een haalde een stroom van 332 A (EN norm).
De accu is gespecificeerd op 640A EN. Dus hij was op dat moment nog ruim 50%.
Nou kwam ik op mijn werk een conductance meter tegen van het merk Midtronics. Deze is ooit aangeschaft om batterijen van UPS systemen te meten en (ook) geschikt voor lood accu's.
Deze meter meet de accu met een kleine wisselstroom en geeft vervolgens een waarde aan in Siemens.
Hoe hoger deze waarde hoe hoger het nog actieve plaatoppervlak in de accu zo heb ik begrepen. Maar het lijkt me dat je eigenlijk de interne weerstand meet.
Nou komt mijn auto accu tot een waarde van 780 Siemens. Maar ja, is dit nou goed of slecht, het is namelijk een absoluut getal. In de handleiding staat dat je als referentie een de waarde van een nieuwe accu moet invoeren, de meter geeft dan ook aan hoeveel % de gemeten accu is t.o.v. de referentie accu in het geheugen.
Maar ik heb geen nieuwe accu tot mijn beschikking om de geleiding in Siemens te bepalen. Tenzij ik naar de dealer ga om daar in de showroom een meting ga doen.. Zitten ze daar niet op te wachten denk ik.
Nou las ik ook ergens dat er een verband is tussen de conductance en de startstroom.
Weet iemand hoe ik mijn gemeten waarde van 780 Siemens kan omrekenen naar een startstroom of een andere waarde zodat ik alsnog de conditie van de accu kan bepalen?
Specs van de accu: 12V 59Ah 320A.DIN 640A.EN/SAE
Gemeten spanning: 12,29V