Auto accu meten met een conductance meter.

Tijdens de APK keuring 4 maanden geleden kreeg ik te horen dat mijn accu (4 jaar oud) niet al te goed meer is.

De accu had men gemeten een haalde een stroom van 332 A (EN norm).
De accu is gespecificeerd op 640A EN. Dus hij was op dat moment nog ruim 50%.

Nou kwam ik op mijn werk een conductance meter tegen van het merk Midtronics. Deze is ooit aangeschaft om batterijen van UPS systemen te meten en (ook) geschikt voor lood accu's.

Deze meter meet de accu met een kleine wisselstroom en geeft vervolgens een waarde aan in Siemens.
Hoe hoger deze waarde hoe hoger het nog actieve plaatoppervlak in de accu zo heb ik begrepen. Maar het lijkt me dat je eigenlijk de interne weerstand meet.

Nou komt mijn auto accu tot een waarde van 780 Siemens. Maar ja, is dit nou goed of slecht, het is namelijk een absoluut getal. In de handleiding staat dat je als referentie een de waarde van een nieuwe accu moet invoeren, de meter geeft dan ook aan hoeveel % de gemeten accu is t.o.v. de referentie accu in het geheugen.

Maar ik heb geen nieuwe accu tot mijn beschikking om de geleiding in Siemens te bepalen. Tenzij ik naar de dealer ga om daar in de showroom een meting ga doen.. ;) Zitten ze daar niet op te wachten denk ik.

Nou las ik ook ergens dat er een verband is tussen de conductance en de startstroom.

Weet iemand hoe ik mijn gemeten waarde van 780 Siemens kan omrekenen naar een startstroom of een andere waarde zodat ik alsnog de conditie van de accu kan bepalen?

Specs van de accu: 12V 59Ah 320A.DIN 640A.EN/SAE
Gemeten spanning: 12,29V

Die Midtronics meet geen Siemens, maar CCA volgens een beschrijving op internet.

https://marinehowto.com/are-battery-conductance-testers-worth-it/

En een accu heeft een capaciteit en een wisselstroomweerstand. Waarschijnlijk kun je dat niet altijd omrekenen in elkaar. De capaciteit kun je meten met een ontlading (liefst constante stroom). De inwendige weerstand begrenst de startstroom. En die wisselstroomweerstand moet je maar accepteren zoals die is. Er is vast wel een verband met sulfatering van de platen.

Er komt nog wel een vervolg, want het wemelt hier van de accu specialisten op dit forum!
--------
Toevoeging: wanneer mijn garage een nieuwe accu adviseert wacht ik tot ik dat zelf ook nodig vind.

Als de interne weerstand 780S is, dan kan je uitrekenen dat bij 320A de spanningsval ongeveer 320/780 = ongeveeer 0.5V zal zijn. Dat lijkt me HEEL prima.

Of de meetmethode deugt weet ik niet. En of je daaruit deze conclusie mag trekken ook niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 juli 2021 17:44:54 schreef mfvern:

Weet iemand hoe ik mijn gemeten waarde van 780 Siemens kan omrekenen naar een startstroom of een andere waarde zodat ik alsnog de conditie van de accu kan bepalen?

1: Siemens = Ohms.

Bedankt voor de reply's.

Nog even een toevoeging. De meter in een Midtronics Micro Celltron type CTM-300 en geeft wel degelijk een waarde aan in Mhos / Siemens.

Sine

Moderator

Op 13 juli 2021 17:44:54 schreef mfvern:
Tijdens de APK keuring 4 maanden geleden kreeg ik te horen dat mijn accu (4 jaar oud) niet al te goed meer is.

De accu had men gemeten een haalde een stroom van 332 A (EN norm).
De accu is gespecificeerd op 640A EN. Dus hij was op dat moment nog ruim 50%.

Hij kon nog 50% van zijn spec. leveren, dat is wat anders dan de accu is nog voor 50% in orde.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hier in het morsige zuiden houdt de wettelijk verplichte keuring zich enkel bezig met veiligheid: ophanging, remmen, staat banden, verlichting, dat wordt allemaal grondig gecheckt. Maar naar de staat van mijn batterij(en) is nooit gekeken geweest, en ik zie daar ook geen reden toe.

Nuja, toegegeven, een batterij in zeer slechte staat zou kunnen overladen en daarmee brandgevaar aandragen. Is het de NL-se APK daarom te doen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

De capaciteit van de accu is in NL geen APK-testpunt.

Maar voor de garage wél eenvoudig te checken, als ze toch de bevestiging ervan controleren (wél een APK-punt); en misschien kunnen ze zo een accu verkopen. Afgezien van enig geoorloofd winstbejag zit daar verder niets sinisters achter denk ik. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Check even de plus klem of deze nog mooi lichtgrijs is, indien zwart en met een vijl er nog moeilijk af te krijgen is het bijna einde verhaal, is wel heel erg bepalend voor de Ri . Om wat voor reden ook heeft de min pool daar veel minder last van .

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@FET: O, dankje, ik begreep dat de APK dat gemeten had maar misschien was het de garagist(e) die de wagen voorbereidde voor de keuring? Dat klinkt al heel wat zinniger, jawel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Die komt vanzelf terug als het wat kouder word. Geen APK eis , service van de garagist gedreven door enig winst bejag en een tevreden klant.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 juli 2021 18:35:41 schreef kris van damme:
[...]
1: Siemens = Ohms.

Klopt.
1 Siemens = 1 Ohm, maar 2 Siemens = slechts 0,5 Ohm oftewel (x) Siemens = (1/x) Ohms oftewel (x) Ohm = (1/x) Siemens.

Op 13 juli 2021 18:02:22 schreef Brightnoise:
...
Er komt nog wel een vervolg, want het wemelt hier van de accu specialisten op dit forum!
--------

Mijn auto heeft ook een accu. Ik ben dus ook een accuspecialist!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 13 juli 2021 20:19:26 (35%)

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 13 juli 2021 20:19:13 (99%)

Op 13 juli 2021 20:14:52 schreef ohm pi:
[...]Klopt.
1 Siemens = 1 Ohm, maar 2 Siemens = slechts 0,5 Ohm oftewel (x) Siemens = (1/x) Ohms oftewel (x) Ohm = (1/x) Siemens.[...]

eeu, ben je vergeten hoe het gedeeld door teken eruit ziet? ;-)

ik schreef 1: Siemens = Ohm. : staat nog steeds voor delen.

het kan ook met een breukstreep 1/Siemens = Ohm.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik las het eerst ook verkeerd. Dacht dat je bedoelde 'Ten eerste', of iets in die geest. Maar dan werd de stelling zó fout, dat ik me niet kon voorstellen dat dat je bedoeling was. Na enige seconden viel het kwintje. (20-centsstuk; kwartje is er niet meer)

Ik kan me werkelijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst de dubbele punt als deelteken gebruikte; dat moet op de lagere school geweest zijn. :)
De deelstreep is waarschijnlijk wél zo duidelijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 juli 2021 20:39:15 schreef kris van damme:
eeu, ben je vergeten hoe het gedeeld door teken eruit ziet? ;-)

Ben bang van wel. Voor delen gebruik ik (vrijwel) altijd /
Zelfs zoveel dat de dubbele punt mij niet eens meer als deelteken opvalt.

benleentje

Golden Member

Op 13 juli 2021 20:39:15 schreef kris van damme:
eeu, ben je vergeten hoe het gedeeld door teken eruit ziet? ;-)

Ja eigenlijk wel, ik kan me niet meer herinneren of ik ooit : hebt gebruikt voor delen, dat moet toch al weer meer dan 200 jaar geleden zijn ;), zo ver gaat me geheugen niet meer terug.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 juli 2021 19:18:27 schreef Frederick E. Terman:
Maar voor de garage wél eenvoudig te checken, als ze toch de bevestiging ervan controleren (wél een APK-punt)

Ja? Wist ik niet. Ooit een auto bij Hertz gehuurd waar de accu lekker rond stuiterde op de accu plaat. Toen ik er iets van zei en schetste wat er zou gebeuren wanneer de pluspool tegen de motorklep zou stuiteren en misschien ook nog een benzineleiding zou raken, werd er uiteindelijk iets aan gedaan (kostte me weer 2 uur van mijn vakantie). Maar dit was in Curaçao, dus APK zal daar wel anders gaan...

(We kregen we de keuze uit ééntje zonder werkende achtergordels (met 3 kids) of ééntje die nog niet was schoongemaakt (die genomen). Sowieso mochten we blij zijn dat we nog een auto kregen, want gewoonlijk waren ze al gesloten toen onze vlucht (gewoon op geplande tijd) aankwam... Pakketreis waar je gewoon vanaf aankomst betaald voor de auto en die ook nodig hebt om naar hotel 10km verderop te komen.)

Je mocht nooit met een losse accu rijden. Vroeger toen ik wist dat : een deelteken was (dat is nog voor de verplichte APK) werd ik wel eens staande gehouden door oom agent. Dan moest ik de motorkap opengooien en het eerste wat hij deed was aan de accu trekken om te kijken of die nog vast zat. Ook het chassisnummer werd steevast gecontroleerd en uiteraard de bandjes. Dat was ook de tijd dat de accubakken in de auto wegrotte door gemorst zuur en plasjes water.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Jazeker, dat hoort bij de APK. Uit het APK-handboek voor keurders: (RDW-site)

De accu van personenauto’s moet deugdelijk zijn bevestigd.

Toelichting:
Controle bevestiging accu
De bevestiging van een accu moet u altijd controleren. Ook als u hiervoor bijvoorbeeld onderdelen zoals een deksel of een achterbank moet verwijderen. Het verwijderen van zo’n onderdeel wordt niet gezien als demontage.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ohm PI.. als ik het goed begrijp.. weet, in de jaren 70 roestte de gemiddelde wagen gewoon weg in +- 6 jaar. (een simca klaarde die klus in +- 4 jaar)
de batterijplaat was dan nog niet helemaal doorgerot, maar de rest wel. Aangezien er in NL nog geen keuring was bleef men er nog mee rondrijden en werd voor tante Marie Jose de toestand van de batterijplaat een soort controlemiddel over de toestand van de wagen?
(in BE was er al keuring, wagens met gaten in de dragende delen gingen eruit. In Frankrijk begonnen die dan een tweede leven.. en daarna een derde in Marokko of Algerije..)

De bevestiging van een accu moet u altijd controleren. Ook als u hiervoor bijvoorbeeld onderdelen zoals een deksel of een achterbank moet verwijderen. Het verwijderen van zo’n onderdeel wordt niet gezien als demontage.

lijkt me logisch. een loszittende batterij kan een levensgevaarlijk projectiel worden.

Bij ons was tectyl al uitgevonden en van Franse of Italiaanse auto's moest ik niks weten. Oom agent of tante Marie José controleerde ook wel de uitlaat en kokerbalken, maar de accubevestiging zat er altijd wel tussen. Eigenlijk had je dan een snelle APK.

tectyl ter camouflage of bescherming? probleem is dat dit laatste niet hielp, het vocht raakte de draagbalken lang alle kanten binnen en de wagen roestte van binnen door naar van buiten. kreeg je van die "roestzweren".. (ook op Duitse wagens).

Ik kan me niet inhouden: na het tectyleren van mijn Citroen GS-club in 1979 verviel de garantie op roesten! De dealer verklaarde: het water kan nu niet meer uit de deuren lopen!

En een paar jaar later dacht ik dat de matten voorin nat werden door de gaten in de bodemplaat. Na dichtmaken werd de vloer nog natter: die gaten waren om het lekwater weg te laten lopen!
En na het optreden van roest op de deuren dacht ik gebruik te kunnen maken van 5 jaar garantie op roest van binnenuit. Nee hoor, dit komt van buiten was het antwoord. En na mijn opmerking dat dit erg snel was: "dit is een Citroen, meneer...". Ze maken vast goede auto's ondertussen, maar daar heb ik dus geen weet van!

Maar terug naar de accu: bij het starten is er een DIN norm 320 Ampere en een SAE-norm 640 A voor dezelfde accu. En een cold-current-amperage van 800 Ampere. En een kortsluitstroom die nog hoger ligt. Of is 320 A de stroom bij halvering van de spanning?

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 13 juli 2021 23:52:10 (21%)

Op 13 juli 2021 23:27:16 schreef kris van damme:
tectyl ter camouflage of bescherming? probleem is dat dit laatste niet hielp, het vocht raakte de draagbalken lang alle kanten binnen en de wagen roestte van binnen door naar van buiten. kreeg je van die "roestzweren".. (ook op Duitse wagens).

Op 13 juli 2021 23:48:07 schreef Brightnoise:
Ik kan me niet inhouden: na het tectyleren van mijn Citroen GS-club in 1979 verviel de garantie op roesten! De dealer verklaarde: het water kan nu niet meer uit de deuren lopen!

Je moest het ook door vakmensen laten doen.
Er waren genoeg beunhazen die dachten, als het er maar van buiten goed bruin ziet.

@Brightnoise,
Franse auto's? Zonde van het tectyl.