Covid Leveringproblemen - Waar (nog) te koop?

Arco

Special Member

Ik wilde dit niet bij 'waar vind ik dit onderdeel?' zetten, omdat de leveranciers meestal wel duidelijk zijn.
Alleen nu in de Covid-hausse staan de meeste voorraadtellers bij leveranciers op nul.

Nu zullen meer mensen vaak kleine aantallen halfgeleiders nodig hebben voor kleine series, prototypes of ontwikkeling.
Het is dan prettig als iemand weet waar/hoe die componenten te bemachtigen...
Ik zal met deze beginnen:

2 stuks ACS733-KLATR-40AU-T van Allegro Microsystems.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Corona of niet, ik bestel altijd bij Reichelt,die hebben tot nu toe alles wat ik nodig had.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Reichelt verkoopt veelal alleen 'mature' spul, zoals de pic16f628a.
Dat die nog te leveren zijn is logisch: het wordt bijna niet meer verkocht en blijft langer op voorraad. (in nieuwe apparaten kom je dat spul niet meer tegen)

Voorraden van alle enigszins gangbare halfgeleiders/ic's zijn bij de bekende leveranciers allang leeggeroofd... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dan neem je voor het gemak even aan dat leveranciers nog enorme voorraden hebben.

Alles wat op de plank ligt is dood kapitaal, dus dat wordt zoveel mogelijk vermeden.

Arco, kijk hier even: https://www.digipart.com/part/ACS733-KLATR-40AU-T

Digipart of netcomponents is vaak nog wel wat te vinden.

RTFM, dan pas vragen...

Digipart of netcomponents is vaak nog wel wat te vinden.

Digipart is geen leverancier maar een broker, die levert zelf niets maar verwijst je gewoon door voor de kliks.
Dat betekent dat ze geld krijgen van een leverancier wanneer je via hun site wordt doorgestuurd.
Klik maar eens op de link van Farnell (Newark), en je ziet dat die ook niets meer kunnen leveren.
Andere links zijn eveneens op aanvraag, en niet op voorraad.

Op 14 juli 2021 09:53:58 schreef Brainbox:
[...]
Digipart is geen leverancier maar een broker, die levert zelf niets maar verwijst je gewoon door voor de kliks.
Dat betekent dat ze geld krijgen ven een leverancier wanneer je via hun site wordt doorgestuurd.
Klik maar eens op de link van Farnell (Newark), en je ziet dat die ook niets meer kunnen leveren.
Andere links zijn eveneens op aanvraag, en niet op voorraad.

klopt, maar daar kun je in ieder geval nog wel vinden wie er wel kan leveren. bij Newark/Farnell staat ook keurig 'out of stock'

RTFM, dan pas vragen...
Totale beginner

Golden Member

Ik heb zelf ook enorm te maken met de leverproblemen van allerlei componenten, niet alleen halfgeleiders. Zo ben ik op dit moment opzoek naar

  • Panasonic EEVFK1H102M
  • MCP1825S-330E/DB
  • SN65HVDA1050AQDRQ1
  • VOM617A-4X001T
  • STM32F072C8T6

Ook Elko's, spoelen, ... het is allemaal op. De enige opties die soms lukken maar duur en risicovol zijn, zijn de alternatieve circuits met niet officiele distributeurs vrees ik.

GJ_

Moderator

Nadat het bedrijfsleven ruim een jaar niet veel heeft uitgegeven word er nu ineens weer volop geinvesteerd. Voorraden werden minimaal gehouden, productie laag en personeel aan het lijntje.

En dus zijn nu ineens alle voorraden op. Zelfs de stomste dingen zit levertijd op. Met elektronica die ik normaal de volgende dag, of maximaals na drie dagen heb zit ik nu ineens met levertijden van weken en maanden. Ik heb spullen die pas in november komen.

Ik heb geen oplossing voor je ongemakjes, maar kan je wel melden dat je niet de enige bent met ernstige problemen.

Een ander verschijnsel die de situatie alleen maar slechter maakt, is dat bedrijven nu meer en meer zelf dingen in stock beginnen nemen.
Waar ze vroeger erop konden vertrouwen dat ze binnen 1-3 dagen onderdelen uit de stock van een distributeur konden halen, nemen ze nu zelf in stock, ook al hebben ze die niet onmiddelijk nodig.

Op 14 juli 2021 12:02:49 schreef GJ_:
...zit ik nu ineens met levertijden van weken en maanden. Ik heb spullen die pas in november komen.

Mwah, dat is dan nog dit jaar. Enkele van onze componenten hebben momenteel een minimale levertijd van 64 weken! ;(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Alles wat op de plank ligt is dood kapitaal, dus dat wordt zoveel mogelijk vermeden.

Dat is het aloude dogma, ik heb nooit anders geweten, we zullen er allemaal wel van doordrongen zijn. Maar klopt het eigenlijk nog wel vandaag? De overheden, vooral de Europese Centrale Bank, stellen reeds jarenlang kapitaal ter beschikking aan een uiterst draaglijk tarief, dus dood kapitaal is eigenlijk geen bezwaar meer. Er is natuurlijk nog wel de kost van opslag en behandeling van al die voorraad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Ik heb altijd Rente Ruimte Risico geleerd. De rente valt goeddeels weg. Blijft Ruimte en Risico over. Ofwel: eigen voorraad moet voordelen hebben, anders kun je het beter laten. Lange levertijd is zo'n voordeel.

Arco

Special Member

Bij het zien van zulke lange en exacte levertijden bekruipt me toch een 'unheimisch' gevoel.
Je krijgt dan toch een gevoel van 'matchfixing': dat de levertijden onnodig lang worden gehouden om de prijs op te kunnen drijven...

(ik kan me ook niet voorstellen dat bedrijven als Farnell helemaal achterin de rij aan moeten sluiten zonder enige deelleveringen)
Je moet voor smd opslag (> 6mnd) wel goede geacclimatiseerde warehouses hebben, maar ik neem aan dat dat bij Farnell wel snor zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Zou het? Aan de andere kant: never waste a good crisis! Er wordt aan alle kanten dankbaar gebruik van gemaakt...

Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat een chip bakker die de boel stil heeft moeten leggen en z'n personeel ontslagen heeft... gewoon niet vol kan produceren op het moment. Nieuwe mensen vinden, inwerken... machines die een tijdje 'uit' gestaan hebben willen ook niet altijd zomaar weer 'aan'.

Voor wat betreft storage praat je denk ik over MSL en de tijden die daarvoor gelden. Die geldt - normaal gesproken - vanaf productie (zo je wilt: verpakking, maar dat zal nauwelijks schelen). De sticker staat erop. Farnell zal het wel netjes bewaren, maar het telt natuurlijk niet mee voor de sticker die er op zit.

GJ_

Moderator

Op 14 juli 2021 13:15:22 schreef Arco:...dat de levertijden onnodig lang worden gehouden om de prijs op te kunnen drijven..

Ik zie geen enkele blije leverancier anders. Niet leveren is ook geen geld. Bovendien heb ik geen enkele prijs omhoog zien gaan.

Op 14 juli 2021 14:26:04 schreef EricP:
Zou het? Aan de andere kant: never waste a good crisis! Er wordt aan alle kanten dankbaar gebruik van gemaakt...

Absoluut. En, het ergste moet nog komen, distributeurs met wat zicht op de toekomst hebben maanden geleden al de productie die nu loopt opgekocht van sommige populaire producten, wat maakt dat zij alleen kunnen leveren...

Als producent hebben wij dezelfde leverings problemen.
MLCC gaat nu weer, maar we hebben heel veel projecten naar 0402 moeten "Om schalen" al met al met heel wat man uren.
Mede dankzij Covid hebben wij heel veel orders, maar het is heel erg moeilijk om B.V. MCU's te krijgen, nu hetzelfde met IGBT bridges.
Op nieuw moeten we projecten "Om bouwen" om alternatieve componenten te kunnen gebruiken.
Onze schatting is de tweede helft van 2022 voor het weer als normaal loopt, dat is tenminste als het klimaat, Covid of wie weet wat er nog tusen in komt.

Het word een lastig jaar vanuit het componenten opzicht.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Het blijft vreemd dat (minimale) levertijden vrij exact gegeven kunnen worden. (bij sommige MCU's bijv. 374 dagen)
Ik neem aan dat fabrikanten ook hun best doen zoveel mogelijk te produceren, en geen vaste aantallen.
Dan zou zo'n levertijd toch op zijn minst 'natte vingerwerk' moeten zijn.

Het lijkt ook dat de veroorzakers van de 'onderdelencrisis' wel weer als eerste geholpen gaan worden. (grote afnemers gaan nu eenmaal voor)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Misschien word mijn oude stock 74xx/40xx/bcxxx... nog wat waard, toch nog even wachten om ze naar het recyclage park te brengen :+ >:)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Totale beginner

Golden Member

@walkura dat ombouwen is 1 iets maar hoe doen jullie dat met de CE en/of FCC keuring dan? Een andere DC-DC of MCU is volgens mijn inzicht dan niet toegestaan zonder opnieuw te moeten meten.

Het zou mij niets verbazen als opnieuw laten keuren en dergelijke nog goedkoper is dan de schade van gewoon helemaal niet kunnen leveren.

Op m'n werk is het ook een ding aan het worden om maar terug te grijpen op oudere, nieuwere, grotere of kleinere onderdelen om de 'onleverbaarheid' het hoofd te bieden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Ik vind het daarin een probleem, dat nu leverbare onderdelen er over een paar maanden ook niet meer zijn.
Je blijft bezig op die manier met redesignen en herkeuren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb vorige week een "ga maar maken" opdracht ingediend. En dan komen ze met een paar: Deze niet verkrijgbaar, mag die?

Weerstandjes en zo.

Ik heb direct betaald en de volgende dag zijn ze bij hun leveranciers de order gaan "inlocken". En toen waren er ondertussen drie volgende onderdelen problematisch... Van 1 heb ik ze dan maar bij Farnell besteld en die zitten nu in de farnell-shit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

juist ja, dat word weer handwerk..
8)7

[Bericht gewijzigd door wielklem op vrijdag 16 juli 2021 12:37:22 (18%)

RTFM, dan pas vragen...