Oase aqua oxy Transformator defect, welke vermogen nodig?

Hallo,
Door een flinke regenbui ging de oase aqua oxy luchtpomp kapot, tenminste de adapter. Het is al een oude pomp en waarschijnlijk water in de transformator.
De pomp geprobeerd op een 12volt met 1.5 ampere maar dat lukt niet. Ik hoor wel wat maar waarschijnlijk te weinig vermogen.

Wie kan me helpen met welke vermogen nodig is van de transformator, zie bijlage
Ik kan het niet goed bepalen, te weinig kennis :)

Bedankt, groet Ben

EricP

mét CE

Het staat er toch letterlijk op? 16VA.
Met je experiment... Was dat wel AC?

Ja er staat Max 16VA op.

Ik heb met een accu lader van 6 en 12 volt dit geprobeerd, ik dacht dit moet mogelijk zijn met 12 volt.

Als er ergens op staat 12 volt dan gebruik ik een adapter/transformator van 12 volt. En als er bij staat dat het 12 volt is met 2 ampere dan zoek ik erheen die 2ampere is.

Heb ik nu een 12 volt nodig met 16 ampere?

pa3gws

Golden Member

De lader is 12 gelijkspanning je moet er eentje hebben van 12 VOlt wissel spanning en 16 VA.
Zoek de verschillen tussen gelijk en wissel spanning. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Als je nog een trafo hebt voor halogeenverlichting kan dat ook prima.

De trafo van het zware type, niet de blokjes van het formaat twix.

Arco

Special Member

Heb ik nu een 12 volt nodig met 16 ampere?

Nee, VA en A zijn heel verschillende eenheden...
Je hebt een trafo van 12 volt en minimaal 1.33A nodig (grotere stroom is ook geen bezwaar)

Testen met een lader of DC voeding zal niet werken waarschijnlijk omdat je AC nodig hebt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 juli 2021 17:08:15 schreef pa3gws:
De lader is 12 gelijkspanning je moet er eentje hebben van 12 VOlt wissel spanning en 16 VA.
Zoek de verschillen tussen gelijk en wissel spanning. :-)

Ok, hier dacht ook aan, maar ik had dit mogelijk kunnen zien op het etiket van de transformator

Ok, dit helpt mij om te zoeken naar een transformator, klasse.

En ook niet onbelangrijk om het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom beter te onderkennen/ begrijpen

Ik zal mijn vorderingen terugmelden ook als ik geen transformator kan vinden :)

Heb je de uitgang van de trafo al gemeten?, ik denk eerder dat de pomp zelf stuk is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hallo,
Ik het de uitgang van de trafo gemeten en deze is nul.
Het is dus echt de trafo en als ik naar de winkel ga kan ik uiteraard een nieuwe trafo kopen.

Vandaag met een aantal adapters wat geprobeerd en de pomp leeft nog maar de adapters hebben een te laag vermogen. Dus nog even kijken volgende week bij een kringloop winkel :)

Ik stuur wat foto’s mee van de gebruikte adapters die de pomp lichtelijk tot leven wekken

Bedankt voor de reacties!

Sine

Moderator

Niet alleen hebben die een te laag vermogen, die zijn ook allemaal DC

Dit symbool staat voor DC:

code:

_____
- - -

AC is een slinger: ~

Luchtpompen werken op wisselspanning maar ik vermoed dat ook de spoel in de pomp kapot is..eens doormeten met een ohmmeter...spreek van ondervinding

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 16 juli 2021 08:22:51 (13%)

LDmicro user.

Als je er te lang gelijkstroom op zet is/gaat hij inderdaad kapot.

Terugmelding en afsluiting van mijn vraag:

Heb eerst even bij een kennis de pomp laten werken op zijn transformator. Hij heeft dezelfde pomp en een transformator dus om de testen is dit handig. De pomp werkt nog goed en alleen de transformator is dus defect.

Ik heb een nieuwe transformator besteld en nu heb ik weer veel lucht, voor in mijn vijver :)

Hartelijk bedankt voor het meedenken en ik heb weer wat bijgeleerd. ????

Voor mij kan deze discussie worden afgesloten.