Power amplifier AMC A4X120D geen voeding

Hoi,

Ik heb een versterker van AMC waarvan de voeding geen spanning geeft
Het is een SMPS met PFC

Er zitten de volgende IC:
U1 L6562N
U2 L6598
U3 VIPer22A
U5 en U6 referentie 431

De zekering zit niet op de print
De brugcel is ok
Het schema lijkt enigzins op

Nu mis ik de ca 400V op de bulk condensator
Deze is 329V
Ik heb de verdenking laten vallen op IC U1
Op pen 7 zou je toch een spanning kunnen verwachten
Iemand een suggestie?

vergeten

Golden Member

Ik heb de verdenking laten vallen op IC U1
Op pen 7 zou je toch een spanning kunnen verwachten

Dan zal U1 toch eerst zelf voeding moeten krijgen op waarschijnlijk pin8, is slecht te zien in het schema, al gemeten?
Op pin 7 staat een PWM signaal dat is slecht te meten met een multimeter.
Staat er spanning over C8, 10µF dat zal ±15 volt moeten zijn.

EDIT:
Het is een 4x 120 Watt versterker, de bufferelco met 33µF lijkt me wat klein, schema is niet gelijk aan de werkelijkheid. In principe werkt het zo, maar wat licht uitgevoerd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Controleer de voeding van de IC's.
Naar mijn ervaring nogal eens kleine elco'tjes zoals -moeilijk leesbaar- C29 en C8 of de startweerstanden R4, R5.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 16 juli 2021 10:55:09 (29%)

Dank voor jullie input
De spanning op pin8 is 9,7V die komt van U3
Ik heb een beetje reverse enginering gedaan
Er zullen ongetwijfeld bugs in zitten
C46 meet 39µF
C3 en C25 laten zich niet meten in circuit
Ik kan ze eruit solderen en dan meten
Welke opstart weerstanden moet ik checken?

Ik heb pin7 gemeten met dutycycle en frequentie met resultaat 0
Als die er zou zijn dan denk ik dat ik de 400V ook zou krijgen.
Verder staat op een elco waar +5VS staat een spanning van 1,6V

Tijdens demontage kwam ik een kort afgeknipt draadje van een transistor tegen dat onder een onderdeel lag
Helaas heb ik geen foto gemaakt en niet goed gekeken waar dat zat omdat ik dacht dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn

schema

a4x120d.pdf

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2021 13:39:26 schreef ZeHa:
Dank voor jullie input. De spanning op pin8 is 9,7V die komt van U3

Volgens de datasheet is de minimum spanning 10,3 volt dus dat is te laag, dan start hij niet eens.

Ik heb een beetje reverse enginering gedaan

Een beetje? dat heb je mooi gedaan is wel ff werk :)

Er zullen ongetwijfeld bugs in zitten, C46 meet 39 µF, C3 en C25 laten zich niet meten in circuit.
Ik kan ze eruit solderen en dan meten. Welke opstart weerstanden moet ik checken?

Alle "hoogohmige" zeg boven de 500KΩ die kunnen wel eens hoger zijn geworden door de tijd.
C46 zit in zijn eentje aan de pin 4 (VDD) van de Viper die krijgt volgens je schema geen voeding zo. Daar moet een spanning staan van tussen de 9 en 38 volt. Zie datasheet.

Condensatoren beter eruit solderen en meten op een echte capaciteitsmeter die niet alleen de capaciteit meet maar ook de ESR. en eventueel lek.

Ik heb pin7 gemeten met dutycycle en frequentie met resultaat 0. Als die er zou zijn dan denk ik dat ik de 400V ook zou krijgen.
Verder staat op een elco waar +5VS staat een spanning van 1,6V

Lijkt wat laag maar welke elco, C..?  Ik vermoed eerder dat de L6562 niet start.

Tijdens demontage kwam ik een kort afgeknipt draadje van een transistor tegen dat onder een onderdeel lag
Helaas heb ik geen foto gemaakt en niet goed gekeken waar dat zat omdat ik dacht dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn

Als dat een beetje "vastgeplakt" lag in de flux bijvoorbeeld, dan kan het meevallen. Als het los lag dan kan het ergens schade hebben aangericht, maar dan is er meestal wat ontploft/opengebarsten, maar hoeft niet per se :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heel hartelijk dank voor jullie steun
De fout zat in C25 die was nog maar 1µF
Vervangen door eentje met een ESR van 0,21Ω
Verder waren er een paar die een verlaagde cap. hadden deze eveneens vervangen
Nu is de spanning op pin8 14,52V en op de bulk condensator 396V
De verlichting gaat weer aan en de uitgang spanningen zijn plus en min 28,5V Ik ga er vanuit dat hij gerepareerd is

Groetjes
Harrie

vergeten

Golden Member

Dat is goed nieuws, ook heel goed dat je het meld! :)

Maar ik zit toch wel een beetje met het feit dat de plus van C46 als enige aan poot 4 van de viper zit.
Het schema is niet volledig.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ben het helemaal met je eens het schema is onvolledig
Als antwoord kan ik geven dat die gevoed wordt via de auxalary winding van T3 via D8 (eigenlijk een heel kort horizontaal lijntje vanuit pin4 naar verbinding D8 PC2)
Ben bang dat ik de versterker weer teruggaat naar eigenaar en dat de rest niet meer afgemaakt gaat worden
Alleen het PFC deel is dan gemaakt
Ik wil je toch heel erg bedanken voor je hulp en ik heb weer het nodige geleerd

Groetjes
Harrie

vergeten

Golden Member

Ziet er een stuk beter uit zo!
De rest van het schema is nu minder interessant.

Bedankt voor je aanvulling, zo is het echt een mooi afgerond topic einde. :)   :Z :z

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.