Elektromotor voor compressor

Hoi,
Ik heb mijn compressor motor doorgebrand door verkeerd aan te sluiten |:( nu wil ik hem vervangen met n motor die ik toevallig heb liggen , nu wil ik graag weten hoe aan te sluiten want er zitten teveel aansluitmogelijkheden zie foto
Alvast bedankt

Hij zou deze moeten vervangen

3 vragen:

Je gebruikt 3 fase neem ik aan en woont in NL (400V)
Bestaande motor is 1.1kW en draait 1400 rpm
De donormotor is 2.2kW en draait 2800 rpm

Jacques van Montfort

Eigelijk andersom maar hoe dan ook zal t niet gaan werken .. opzoek naar n andere donor motor 8)7

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2021 13:31:03 schreef Freak83:
Eigelijk andersom maar hoe dan ook zal t niet gaan werken .. opzoek naar n andere donor motor 8)7

Wat is er eigenlijk mosredna ? (lees van rechts naar links) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

de bestaande motor is 2,2kW

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je nieuwe motor heeft maar de halve kracht als je oude, maar hij draaid ook maar half zo snel.
Het zal wel werken, maar je luchtopbrengst zal veel lager worden.

Aansluiten:
In Ster.
Meest rechtse 3 boven elkaar liggende aansluitklemmen doorverbinden
De 3 klemmen ernaast voor je 3 fasen.
De 3 klemmen daarnaast zijn zo te zien nergens voor
Van de meest Linkse 3 klemmen zit op de bovenste en de onderste klem wat
Dat zou een klixon kunnen zijn.
Die kun je gebruiken als beveiliging.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
jerome

Golden Member

De donor motor zal ondanks zijn lager vermogen wel ong hetzelfde koppel kunnen leveren want heeft 4 polen. Kan volgens mij wel, als ts tevreden is met minder lucht opbrengst.

Op het type plaatje van de nieuwe (1,1kW) motor staat een opgegeven rpm van 10-1380 rpm.
Dit houd waarschijnlijk in dat deze motor ooit achter een frequentie regelaar heeft gewerkt.
En dan meestal is voorzien van een separate elektrische fan en thermistor(s) tussen de wikkelingen.

Vandaar zoveel aansluitingen.

Wat voor compressor is het? Hoeveel liter per minuut doet de pomp bij welk toerental? Zit er een ster/driehoek op? Is de oude motor de originele of is dit ook al een vervanger? Een motor met de helft van het vermogen en de helft van het toerental zal je nog meer moeten vertragen om te overleven.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 17 juli 2021 22:56:57 schreef Hunebedbouwer:..Zit er een ster/driehoek op?..

dat kan niet met deze motor. Bovendien erg ongebruikelijk bij 2,2kW. Over het algemeen gaat men pas bij 4kW aan een ster-driehoek denken en vanaf 5,5kW is het redelijk gebruikelijk.

Een motor met de helft van het vermogen en de helft van het toerental zal je nog meer moeten vertragen om te overleven.

Half toerental en half vermogen is precies het zelfde koppel. Beide motoren hebben dik 7Nm koppel.

Wellicht overbodig maar belangrijk en een oorzaak, laat de pressostaat de cillinders wel leeglopen tot aan de terugslagklep?
De meeste gaan defect door een defecte vervuilde terugslagklep of het niet ontlasten van de cillinder bij de behaalde druk.
Een brommende motor en hitte tot het einde nadert bij een nieuwe start.

Suc6 met het repareren

GJ_

Moderator

Als dat de oorzaak is zou ik gelijk een motorbeveiliging er op bouwen.

De werking van de pressostaat kun je horen. Na het stoppen van de motor, hoor je het afblazen van de drukleiding tussen compressor en pressostaat.

Jacques van Montfort

Ik vermoed dat de eerste motor ook niet de originele is, omdat het mis is gegaan met aansluiten. vandaar dat ik enkele vragen stelde. Als er eerder een een sterkere motor op heeft gezeten die wel ster/driehoek was is het geen wonder dat de hier als eerste genoemde motor is verbrand.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 18 juli 2021 13:36:11 schreef Jacques1956:
De werking van de pressostaat kun je horen. Na het stoppen van de motor, hoor je het afblazen van de drukleiding tussen compressor en pressostaat.

Dat doet hij zeker

Op 19 juli 2021 00:01:22 schreef Hunebedbouwer:
Ik vermoed dat de eerste motor ook niet de originele is, omdat het mis is gegaan met aansluiten. vandaar dat ik enkele vragen stelde. Als er eerder een een sterkere motor op heeft gezeten die wel ster/driehoek was is het geen wonder dat de hier als eerste genoemde motor is verbrand.

Waarschijnlijk wel de originele motor, was niet aangesloten en ik had hem de eerste keer verkeerd aangesloten (nul draad aangesloten) toen heb ik hem n paar keer aangezet en hij ging toen gelijk bijzonder hard, en sloeg n aantal x uit , gloeiend heet .. toen goed aangesloten en hij deed t toen heel netjes maar was blijkbaar telaat ..

Op 17 juli 2021 21:26:01 schreef Toeternietoe:
Je nieuwe motor heeft maar de halve kracht als je oude, maar hij draaid ook maar half zo snel.
Het zal wel werken, maar je luchtopbrengst zal veel lager worden.

Aansluiten:
In Ster.
Meest rechtse 3 boven elkaar liggende aansluitklemmen doorverbinden
De 3 klemmen ernaast voor je 3 fasen.
De 3 klemmen daarnaast zijn zo te zien nergens voor
Van de meest Linkse 3 klemmen zit op de bovenste en de onderste klem wat
Dat zou een klixon kunnen zijn.
Die kun je gebruiken als beveiliging.

Zou je nog n keer willen uitleggen hoe aan te sluiten doormiddel van deze duidelijkerder foto

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 29 juli 2021 14:53:58 schreef Freak83:
[...]

Zou je nog n keer willen uitleggen hoe aan te sluiten doormiddel van deze duidelijkerder foto
[bijlage]

Als jij dan de foto een kwart slag naar links wilt draaien.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

onderste blokje zijn de motoruitlopers,(aansluiten in ster),bovenste KAN een thermistor zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 juli 2021 14:53:58 schreef Freak83:
[...]

Zou je nog n keer willen uitleggen hoe aan te sluiten doormiddel van deze duidelijkerder foto
[bijlage]

Aansluitingen staan er bij
U1---U2 is een wikkeling, net als V1---V2 en W1---W2

blz12:
http://www.windmolensite.be/windmolen_PLC/driefasige%20asynchrone%20mo…

hier nog meer:
http://www.rogierhaas.com/els/ka/PracticumKA-motormet_mp2016.pdf

Op 29 juli 2021 14:53:58 schreef Freak83:
Zou je nog n keer willen uitleggen hoe aan te sluiten doormiddel van deze duidelijkerder foto

De motor is redelijk duidelijk. Dan de vraag: wat heb je voor stroom-voorziening? 230V enkelfase? 230V driefase? 400V?

Als je 400V hebt dan zou dit moeten werken:

http://prive.bitwizard.nl/motor.jpeg

Dan zit er op het bovenste blok nog eea, waarschijnlijk een beveiliging, maar ik weet niet precies wat dat is, daar moet aan gemeten worden, of je moet de originele handleiding van deze motor weten te vinden.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 1 augustus 2021 13:04:17 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry voor de extreem late reactie, maar ik kreeg geen email van jullie reacties helaas..
Ik heb 3 x 230 in me shuur

Op 8 augustus 2021 16:40:25 schreef Freak83:
Sorry voor de extreem late reactie, maar ik kreeg geen email van jullie reacties helaas..
Ik heb 3 x 230 in me schuur

mel

Golden Member

Dan moet de motor in driehoek

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..