dubbele varicap

mel

Golden Member

Waar vind ik tegenwoordig een dubbele varicap,welke GEEN smd is?
Die smd dingen zie ik niet eens,laat staan dat ik ze kan solderen... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

BB212 o.i.d.? Is hier en daar nog wel verkrijgbaar,bij van Dijken momenteel uitverkocht.
Edit\Die KVxxxx varicaps die veel in oude Elektuur ontvangers/ontwerpen gebruikt werden moet je met een lampje zoeken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog 1 gebruikte bb212 , zal vast nog wel goed zijn , anders had ik hem niet bewaart . heb je daar iets aan ?
groeten Jan Hoeve.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Ik heb dacht ik enkele stuks (Elektuur-)KV1235. Ooit een handjevol gekocht van Dick Best. Is vergelijkbaar met BB212. Laat maar horen.

Kijk anders eens even bij Dutch RF Shop.
Eventueel heb ik de BB304 (4 stuks) of de BB212 (1 stuks) of de BB204 (1 stuks) hier liggen voor een zacht prijsje.

Ha mel,

Voor de goede orde van twee enkelen kan je ook een dubbele maken :P ;)
Welke capaciteit zou je willen bereiken ?
Dan kan ik kijken ik heb hier Siemens, Telefunken, Toko, Philips, Valvo....
Maar ook hyper abrupt versies !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Op 13 juli 2021 19:21:55 schreef jan hoeve:
Ik heb nog 1 gebruikte bb212 , zal vast nog wel goed zijn , anders had ik hem niet bewaart . heb je daar iets aan ?
groeten Jan Hoeve.

graag, al is het alleen maar om te experimenteren :)En iedereen bedankt, ik zal eens kijken op de genoemde websites :)

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 14 juli 2021 08:35:09 (10%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ik vond nog 18 stuks splinternos Telefunken BB304 groene stip,die werden voornamelijk gebruikt in autoradio's (FM gedeelte),ze doen iets meer dan 1 pF per Volt.

rob007

Yarr, Matey!

Was er zelf ook mee bezig geweest!

Waarvoor perse een dubbele? Moet dat echt?
Is Twee keer een enkele ook niet een dubbele?
https://www.on1bes.be/varicaps_meten.html

VrGr Rob

(sorry zie nu wat Henk heeft geschreven!)

https://www.zl2pd.com/Varicaps.html

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

2 varicaps in 1 behuizing is natuurlijk (temperatuur) stabieler dan 2 losse gebruiken.

RAAF12

Golden Member

Dat is gunstig voor het temperatuursverloop. In een Revox A720 tuner zitten 6 dubbele varicaps en spoelen en trimmers. Ik meen dat het voordelen heeft zo'n kring symmetrisch af te stemmen met 2 diodes in serie. Maar ik ben de theorie daarachter een beetje kwijt. Er is niet-lineairiteit en zo gauw iets afwijkt van de 'ideale' condensator bekent dat trouble in Paradise. Ah Hubie was iets vlotter met het componeren van zijn betoog ;-)

Ha Hubie en RAAF12,

Het ontstaan van de dubbele varicap is niet om de elektrische eigenschappen van het component an sich te verbeteren, tenslotte staan beide diodes in serie en wordt je capaciteit gehalveerd |:(
Het is meer een industriële vraag en komt voort uit de noodzaak om een bekent probleem met de varicap in een AC omgeving op te lossen.

Als je een enkele varactor in een AC omgeving gebruikt dus in een oscillator of filter resonantiekring ontstaat er gedurende een halve periode voorwaartse geleiding dit veroorzaakt vervorming........
Om dit te voorkomen gebruiken we twee diodes in serie.

Dus elke situatie waarbij de AC amplitude boven de knie van de varactor uitkomt moet op die manier geschakeld worden in een FM modulator, oscillator of filter.
Maar uiteraard zal er een voordeel zijn op een die hoewel,
daar niet op wordt geselecteerd er ontstaat uiteindelijk een vervanger :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mocht iemand ze kunnen gebruiken, ik heb 20x triple varicap BB113 , nos.

Niemand een BB199 in het bezit? Daar is voor zover ik weet geen bruikbare nieuwe vervanger voor. Stuurspanning van dit ding zit ergens tussen de 0 en 4 volt. Bij alle andere varicaps is dat meestal veel hoger.

Ha hendrikw,

Die ken ik nog wel voor de middengolf, van Siemens maar die ruisen wel weet ik nog, nu is dat in die band niet zo erg......

@Ex-fietser,

Misschien is een 1SV323 van Toshiba bruikbaar of anders twee of drie parallel dan hoef je maar een klein gedeelte te gebruiken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

ik heb wel iets teweeggebracht.. :P
Maar inmiddels heb ik een vervanger, een bb 30zoveel, moet werken :)
iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het hangt er maar net vanaf wat de toepassing is; in een oscillator of een pré selectie kring.
Welke waarde waarde enz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Het is een 10 MHz oscillator die in de pas moet lopen met DCF,geen rocketscience hoor ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Thanks electron920.

Ga het proberen.

Ha mel,

Leuk project, ik ga straks ook mijn mastje buiten zetten en ook mijn D.C.F. 77 antenne.
Ik heb mijn eigen ontvanger maar ook een van Braun met een deler print waar een paar frequenties uit komen.
Misschien kan ik die ontvanger ook wel vergrendelen eens kijken.
De varactor ga je uiteraard gebruiken om de oscillator te sturen heb je de oscillator ook zelf ontworpen ?
Als je een paar varactors heb zou je kunnen overwegen er parallel te schakelen let uiteraard op de capaciteit welke je nodig heb..... maar het parallel schakelen verbeterd de laagfrequente ruis aanzienlijk wat de fase ruis ten goede komt en dus de short time stabiliteit.
Zo'n tijd zender is een Cesium klok en dus niet echt voor de korte tijd gemaakt......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

je moet proberen om de oscillator zo goed mogelijk op frequentie te krijgen,zodat de regellus zo weinig mogelijk hoeft te regelen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..