Ha Martin V,
Late reactie maar de schade valt mee @Frederick E. Terman heeft het al opgelost 
Dat komt omdat ik de reactie van @rob007 had gelezen en ik even geen aandacht aan het draadje heb geschonken !
Totdat ik nieuwe resultaten heb....... voor Rob absolut geen punt je had al aangegeven even rustig aan te doen, het is warm genoeg dus lekker in de tuin zitten 
Wat ik probeer is zo nu en dan een beetje richting je meettoestel te wijzen zodat je die V.N.A. misschien iets meer kan gebruiken.......
En niet vergeten het is jou draadje, maar zolang je de info nog interesant vindt prima ook al zal het soms iets te snel gaan gewoon vragen er is altijd wel iemand die je kan antwoorden.
Even voor @Martin V ik had een kleine uitleg gemaakt voor @rob007 als je nog vragen heb naar aanleiding van de uitleg die Frederick heeft gepost kan ik het alsnog posten.
Het is een stap voor stap handleiding uitgaande van een meetzendertje en een veldsterkte meter dus geen moeilijke apparaten.
Waarom heb ik een aantal kristallen precies gemeten ? ik zit nu overigens.... dit ook even voor @rob007 op 10 MHz, Martin heeft kristallen rond de 10 MHz en als jij die niet in de toolbox heb liggen dan heb ik er voor je.
Mijn ruis analyzer werkt rond de 10 MHz hiermee kan ik de zijbandruis van de oscillator meten maar ook van een kristal appart of van de varicaps dit voor later......
Wat ik gisteren en vandaag gedaan heb is de temperatuur bekeken van -10 tot 80 graden.
Dat is niet spannend die curve kan iedereen wel, bij 20°C en met de belasting waarop de fabrikant je kristalletje geslepen heb keurig op frequentie.
Het verhaal wordt anders als je er ook varicaps bij gaat gebruiken deze veranderen het verloop van het Tc van het kristal.
Dit wordt veroorzaakt doordat de belastingscapaciteit op het kristal veranderd.
Waar door in tegenstelling tot de V.F.O. van @Martin V een en ander iets ingewikkelder wordt een kristal heeft geen lineare regressie maar zo'n slinger van positief naar negatief hierdoor wordt de temperatuur compensatie een stuk ingewikkelder.
Ik kom er niet met een N.T.C. condensator!
Verder heb ik een ontwerpje klaar voor de vermenigvuldiger deze heb ik aangepast van een eerder ontwerp van mij.
Het is een universele vermenigvuldiger in mijn situatie tot 4 GHz en minimaal 10 MHz in, maximaal 2 GHz dat is duidelijk denk ik het laagste vermenigvuldigtal is 2 
Dus bijvoorbeeld 10 MHz in is om de 10 MHz een signaaltje tot 4 GHz 100 MHz in is om de 100 MHz een signaaltje tot 4 GHz enz enz.....
De gewenste signaal frequentie wordt er uit gefilterd en verder versterkt.
Groet,
Henk.