dubbele varicap

mel

Golden Member

nee, dit is echt een pll gestuurd geval :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ben erg benieuwd naar de schakeling waar @mel zich mee bezighoudt. Zelf ben ik eens met deze schakeling <- klik ] begonnen, maar dan niet met een OXCO, maar met een 'gewone' kristaloscillator zoals mel kennelijk ook toepast. Die was beslist niet goed genoeg om binnen het bereik van de regellus te kunnen blijven.

Hubie

Special Member

Ok,maar in principe is een PLL ook een vorm van'bijsloffen'

(Een bijsloffer met erg veel haast) ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 21 juli 2021 00:28:46 (24%)

mel

Golden Member

ik ga lekker experimenteren,als het gelukt is(of niet)laat ik het weten :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is het concept dan zo bijzonder dat je het nog even geheim wilt houden?

Ha tin.soldier,

Vraag welke stabiliteit bereik je met de kristal oscillator :?
Ik heb zelf ook ooit een ontvanger en referentie sturing ontworpen jaar of 45 geleden.
Dat is nu zeer verouderd maar goed een kleine microprocessor was er in die tijd nog niet......
Ik heb ook een bouwpakket van Braun ook dit is T.T.L. wel met een paar frequentie uitgangen en segment display voor het klokje !

Bij mijn eigen ontwerp lock ik de 10 MHz door middel van vaste delers en mixers, dat is geen probleem kan tegenwoordig met een controller maar dan liever geen swallow counter gebruiken.
Het belangrijkste is net als met de G.P.S. de korte tijd stabiliteit die zal door je eigen lokale klok verzorgt moeten worden.
De korte tijd stabiliteit zal rond de 0,05 Hz op 10 MHz moeten liggen, dit komt omdat het regelsignaal zeer laagfrequent is daarom duurt een kleine fase afwijking erg lang om een regelspanning te maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Ik heb denk ik geen last van langegolf fading, ik woon tegen de Duitse grens aan, het signaal is hard zat hier.Maar idd, de oscillator moet zeer stabiel zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Dat is helder een gunstige locatie helpt mee :)
Maar het punt zit hem meer in de fase meting op welke manier je die dan ook uitvoert je praat over zeer laagfrequente signalen ( na deling ) dus het duurt even ( dit is afhankelijk van de resolutie die je wil bereiken ) om een regelspanning te creëren die een stabiele afgeleide is van 2π radialen zeg maar cirkeltje rond :P

Ik heb de tijdstations een beetje links laten liggen ook de W.W.V. stations WW0WWV maar ik vraag mij af of er voordeel in zit om in plaats van omlaag om hoog te converteren dit om de fase resolutie te vereenvoudigen en de meettijd te verkorten :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.