Ziggo kabel TV signaal meten

mvdk

Golden Member

Al een dag of 10 doet de TV bij m'n broer het niet meer. Nieuw kastje gekocht de Humax 5300C. Maar er werkt nog steeds niks. Boodschap zender zoeken verschijnt, maar geen zenders gevonden. Hoe kan je met eenvoudige middelen meten of er signaal op de coax aansluiting staat?

heeft er geen internet van dus? fm tuner eraan hangen en zenders zoeken is het simpelste, mits je nog fm hebt. die gaat er uit dit jaar, regio voor regio.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 19 juli 2021 22:35:02 (67%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nee, alleen maar TV
In Delft, bytheway.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Netwerk frequentie, en netwerk code ook ingesteld???

bprosman

Golden Member

Als je ook Intenet hebt kun je de signaalwaarden uitlezen in het modem.
//Je kunt in een 5300 ook de tuner signaalwaarden zien

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 19 juli 2021 22:39:56 (28%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Ik heb thuis xs4all, een goudgerand internet contract, zegt iemand in de familie. Maar als ik een probleem heb helpen ze me, die lui van ziggo laten je bungelen.
OK, m'n oudere broer heeft bij BCC een Humax box gekocht, omdat ie dacht dat er met de oorspronkelijke, ook een humax iets mee is.
De neef die het spulletje kwam aansluiten is nu huistoe.

Netwerk frequentie, en netwerk code ook ingesteld???

Moet ik uitzoeken. Waar, in welk menudeel vind je dat?

joopv

Golden Member

Op 19 juli 2021 22:33:11 schreef mvdk:
Al een dag of 10 doet de TV bij m'n broer het niet meer.

Navraag doen wat men op dat moment aan het doen was in huis. Werd er schoongemaakt? Spullen verschoven? Werkzaamheden aan iets?

Met een elders geteste en ingestelde ontvanger er naar toe, een kort kabeltje meenemen om op de binnenkomende aansluiting te kunnen testen.

mvdk

Golden Member

We gaan donderdag verder. Ik heb em wel aangeraden ziggo te bellen.
Die kunnen toch kijken in hun netwerk tot aan een aangesloten ontvanger?

( overbodige opmerkingen op een forum als deez ? )

Voor coax zijn er vele kwalitatief uitermate teleurstellende stekkers gemaakt.
DE beste methode is een F-connector met een verloopje er op naar Belling-Lee.
( = de normale, gangbare stekker voor in de TV (ontvanger) waar van bijna niemand de naam weet )
Dus als je dat hebt neem het dan mee.
F-connector moet wel overeenkomen met de kabel diameter.

Ik weet niet of het landelijk gebeurt, maar hier in Norg zijn in de straatkasten alle splitters; versterkers alle F- connectoren vervangen om het toekomst gereed te maken. Toen was er bij de buren ook geen signaal meer, ze hadden de kabels van no 6 en 9 verwisseld no 9 zit op het glas en 6 niet. Alle kabels die niet meer in gebruik zijn worden los gehaald.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

In de jaren 90 had ik thuis een tv, op casema, (heette toen nog zo)
Meerdere malen in die jaren meegemaakt dat er geen signaal was. Op een zeker moment bemerkte ik een gelijktijdigheid met het vertrekken of arriveren van buren. Dan had de techneut van casema weer eens tegen de stekkertjes aangestoten, iets wat op m'n werk ook gebeurde, in netwerk patchkasten. Als ik die mannen door de gang zag lopen wist ik al dat ik een paar uur later met netwerkstoring zou zitten.
Maar zoals gezegd, ik kom nog terug.

Zal wel even onderzoeken, als ik weer daar ben, of de muurconnector er nog gezond uitziet. Tis allemaal een zootje daar, geen antennestopcontact, maar een kabeltje wat uit de muur hangt.

Blue Sky

Cableguy

In sommige kasten zitten nummer wissels waardoor je afgesloten kan worden als iemand anders in de straat de boel opzegt. Of de monteur maakt fouten..

Waar rook is, is stroom

Op een analoge TV met een ouderwetse kanalenkiezer kun je bij Ziggo nu nog maar één kanaal bekijken, namelijk een spectrogram met allerlei signalen, zie onderstaande afbeeldingen. Ik weet niet of je dit kanaal ook op je digitale TV kunt zien.

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 20 juli 2021 17:45:08 (34%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 19 juli 2021 22:34:07 schreef testman:
heeft er geen internet van dus? fm tuner eraan hangen en zenders zoeken is het simpelste, mits je nog fm hebt. die gaat er uit dit jaar, regio voor regio.

In veel regio's is FM radio bij Ziggo al niet meer aanwezig.
Dat is dus geen optie meer.
Jaren was dit een van de makkelijkste metodes

Met een spectrum analyseren is een mogelijkheid.

Kun je met de HUMAX geen signaalsterkte meten?

Wat Krelis Vonketrekker aangeeft is een hele belangrijke. Kanaal code etc

Bij de buren vragen die ook Ziggo hebben.

Ziggo bellen. ....of is dat te voordehandliggend? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Ik denk dattie bang is om voorrijkosten voor monteur te moeten betalen..

pa3gws

Golden Member

Waar in het mooie maar arme dorp is het. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Als de monteur voor nop komt, zie je dat op de volgende rekening!

Op 20 juli 2021 17:43:28 schreef dawmast:
Op een analoge TV met een ouderwetse kanalenkiezer kun je bij Ziggo nu nog maar één kanaal bekijken,

Zo, ben ik weer jaloers op jullie Nederlanders... Altijd gedacht dat Ziggo en Telenet beiden onder Liberty Global vielen. Nou, zo global is het toch niet. Hier zijn de analoge kanalen sinds een tijdje er allemaal uit. Niks maar ook niks meer analoog. Niks zo gemakkelijk om snel de kwaliteit van de kabelaansluiting te beoordelen dan op een analoog kanaal.
(en toch hun prijzen maar weer de lucht injagen |:( Helaas geen alternatieven in ons belgenlandje.)

mvdk

Golden Member

Op 20 juli 2021 19:45:23 schreef pa3gws:
Waar in het mooie maar arme dorp is het. ;-)

Vlak naast De Bolk.

bprosman

Golden Member

en toch hun prijzen maar weer de lucht injagen

//Offtopic, maar door het opofferen van de analoge kanalen is er bandbreedte vrijgekomen voor internet waardoor ik in de jaren qua snelheid "meegegroeid" ben tot inmiddels 700MBit.

Niks zo gemakkelijk om snel de kwaliteit van de kabelaansluiting te beoordelen dan op een analoog kanaal.

Das war einmal. Formule 1 en andere sporten kijk ik via Ziggo op 4K. Dan kun je de jeugdpuistjes op Max' gezicht zien zitten zo scherp. En zonder "blokjes", wat vaak de kwaliteit van de coax weergeeft.

Mijn ouders hebben op de camping een Digitenne signaal via de kabel en nog een handjevol analoge kanalen. Daar krijg ik qua kwaliteit echt tranen van in mijn ogen :-(.

Digitale signalen kun je prima beoordelen op de signaalsterkte die een Humax aangeeft en de BER rating.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Maar dan moet je ze eerst inprogrammeren. En als dat niet lukt, waar ligt het dan aan? Zal wel het signaal zijn, maar....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juli 2021 22:26:28 schreef mvdk:
[...]
Vlak naast De Bolk.

Ze zijn zeker een nieuwe trein (spoor) voor de deur aan het leggen. :-)

Ziggo bellen, als ze zelf komen met het ligt aan ons, we sturen iemand, dan is het toch goed. Anders als ze hinten naar dat je de monteur zelf moet betalen, dan zeg je: Ik zoek zelf nog even verder, donderdag is er weer iemand beschikbaar in mijn omgeving met meer verstand van zaken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/