Zonnepanelen op omvormer

Hallo,

Ik heb 14 zonnepanelen via een veiling gekocht. Ik ben er redelijk uit hoe ik ze ga plaatsen, maar het stroom deel vind ik toch nog wat lastig. Misschien kunnen jullie me helpen?

Specificatie van de panelen staan op de eerste upload. De specificatie van de omvormer op de tweede.

Ik heb een 3-fase verdeelkast, waar ik er een naast ga hangen voor de zonnepanelen. Ik dacht daar twee aardlek schakelaars 16A B-karakteristiek in te plaatsen, met achter beide een 16A automaat B-karakteristiek. De verbinding in de kast zelf maak ik met 6mm draad.

Vanuit de verdeelkast gaat een 5 aderige kabel van 2,5mm naar de garage, dit is ongeveer 10 meter. (één ader blijft over, wellicht voor later). Op de twee andere aders sluit ik twee omvormers aan, specificatie in de bijlage. Op beide omvormers komt een string van 7 zonnepanelen in serie.

Is dit overdreven? Ik heb niet het idee dat ik de 14 panelen in één string op een 16A automaat kan aansluiten, die achter een 25A hoofdzekering zit.

Mijn vragen:
- Hoeveel zonnepanelen kan ik op één omvormer (zie spec) aansluiten als ik een 16A automaat heb?
- Klopt het dat die automaten en de aardlek B-karakteristiek moeten zijn? En is 30Ma dan goed?
- Is 2,5mm van de verdeelkast naar de omvormers in dit geval voldoende?

- De kabels aan de zonnepanelen zijn 4mm. Ik wil voor de lange kabel tussen de zonnepanelen en de omvormer 6mm gebruiken. De overbrugging is voor beide strings ongeveer 25 meter. Is dat verstandig?

Op een 5x2,5 mm2 Sluitje een 3f+n aardlekautomaat aan. 2 groepen zonder aarde is niet volgens de NEN1010.

Welke omvormer heb je de datasheet staan er 4 genoemd?

Het aantal panelen in serie ligt onder andere aan de max spanning van elk paneel, de mag de Max ingangs spanning niet overstijgen.
Te weinig in serie dan start de omvormer te laat.

Max vermogen moet je ook op letten , soms kun je 2 serie string parallel aansluiten.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op donderdag 22 juli 2021 20:26:55 (59%)

14panelen van dit vermogen levert een 5200W op. als je ze allemaal op 1 dezelfde hoek kunt leggen, dan heb je meer aan een 3F omvormer. anders heb je 2600W op 2 fasen teruggeleverd.

tevens mogen er geen 2 groepen op 1 kabel zitten, dus beter 2 kabels leggen als je 2x 16A wilt maken. tevens zou ik alamatjes nemen, niet op de bestaande aardlek zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juli 2021 20:20:26 schreef Peter112:
Op een 5x2,5 mm2 Sluitje een 3f+n aardlekautomaat aan. 2 groepen zonder aarde is niet volgens de NEN1010.

Welke omvormer heb je de datasheet staan er 4 genoemd?

Het aantal panelen in serie ligt onder andere aan de max spanning van elk paneel, de mag de Max ingangs spanning niet overstijgen.
Te weinig in serie dan start de omvormer te laat.

Max vermogen moet je ook op letten , soms kun je 2 serie string parallel aansluiten.

Oke, maar kan ik dan achter die aardlek wel 2 automaten aansluiten, ieder op een eigen fase?

Op 22 juli 2021 20:22:32 schreef testman:
14panelen van dit vermogen levert een 5200W op. als je ze allemaal op 1 dezelfde hoek kunt leggen, dan heb je meer aan een 3F omvormer. anders heb je 2600W op 2 fasen teruggeleverd.

tevens mogen er geen 2 groepen op 1 kabel zitten, dus beter 2 kabels leggen als je 2x 16A wilt maken. tevens zou ik alamatjes nemen, niet op de bestaande aardlek zetten.

Snap ik, maar bij de set zit één omvormer zoals de specificatie. Ik vind het zonde als die onbruikbaar zou zijn, dus ik dacht er gewoon zo'n zelfde bij te kopen. Meer uit kosten overweging. Is dat wel een optie? Twee strings van 7 panelen per opvormer, ieder via een 16A automaat op een fase.

De datasheet meld 4 type omvormers op nde grootste kun je waarschijnlijk alle panelen in 2 string aansluiten, heb je wel een 1 fase 25A automaat nodig.

Op 22 juli 2021 20:48:26 schreef Peter112:
De datasheet meld 4 type omvormers op nde grootste kun je waarschijnlijk alle panelen in 2 string aansluiten, heb je wel een 1 fase 25A automaat nodig.

Die heb ik dan weer niet, ik heb de tweede: PT-S 3.68

Ik lees nu:
Inmiddels zijn er in Europees en nationaal verband echter normen opgesteld waardoor ook de benodigde conformiteitscertificaten kunnen worden afgegeven aan omvormers voor zonnepaneelinstallaties. Het gaat daarbij om de Europese normen EN 50549-1 voor laagspanningsnetten en EN 50549-2 voor middenspanningsnetten. Beide normen zijn in Nederland geaccepteerd als NEN-EN 50549-1 en NEN EN 50549-2.

Als ik de specs van de omvormer lees dan zie ik deze NEN codes er niet tussen staan. Dat zou betekenen dat hij helemaal niet meer geplaatst mag worden ben ik bang...

Daar ligt niemand van wakker.

Als je 2 omvormers hebt is 7 panelen per omvormer eigenlijk te weinig om de minimale mpp spanning te halen 10 of 11 zou beter zijn.

Vergeet ook niet om de + en - bekabeling van de panelen naar de omvormer overal naast elkaar te laten lopen.

Dus als je een string maakt van meerdere panelen in serie, dan moet de kabel van het laatste paneel, weer dezelfde weg terug lopen langs de kabels van alle panelen. Dit om stoorsignalen te voorkomen.

Zie ook https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-do…

[Bericht gewijzigd door meander op donderdag 22 juli 2021 22:13:01 (13%)

Spanning staat en stroom gaat!

Je hebt 14 tweedehands panelen. Nieuw leverden ze 375Wp per paneel. Hoeveel leveren ze nu?
De 375W leveren ze alleen als ze loodrecht op de volle zon staan. Onder welke hoek plaats je ze?
Als je één omvormer neemt, dan kan je nooit meer dan 3900W winnen. Een tweede omvormer levert dan 1500W. Dat is dus alleen in de zomer tijdens een onbewolkte dag rond het middaguur. Hoe vaak komt dat voor? En belangrijker, kan je die extra omvormer terugverdienen met de extra kWh-opbrengst?
Heel grof geschat denk ik dat de extra opbrengst nog geen 1MWh per jaar is.

Bijna alles staat of valt ook met hoe je het kunt neerleggen.

Ik heb o.a. 10 panelen op zuid en 10 identieke panelen op noord. Zit regelmatig te puzzelen hoe ik het beter kan verdelen (schaduwproblemen, voorbereiden op salderingsafschaffing, etc).

Als jij 10 panelen op Zuid kwijt kunt, zou ik vrolijk dat aansluiten op Marktplaats oid naar een 1000 of 1500W tweede inverter zoeken.

Overigens voor wat betreft rechtstreekse instraling: ik heb totaal
ruim 6000W op een enkele 4600W inverter en het is echt een zeldzaamheid dat ik hem tegen zijn 4600W limiet aan zie lopen. De 2350W strings (één op zuid, één op noord, 20º helling) leveren zelden meer dan 2000W (dat is dan de zuidstring om ~13:00 uur). Panelen zijn ~8 jaar oud en 4 jaar in gebruik. Derde string ligt NW en is 1665W dus gaat pas laat echt meeleveren.

(PS: Ik gooi vaak verschillende nummers rond over mijn zonnepanelen, dat is omdat ik nogal eens wat omplug en op de schaduwpunten ook extra (oude) paneeltjes heb liggen op kleine inverters.)

Wat een slechte informatieverstrekking en wat een verkeerde benamingen weer.
Blijkbaar heb je 14 panelen van 375
blijkbaar heb je 1 regelaar 4,2kWP
(en zoals gebruikelijk hier gaat er weer iemand mekkeren dat je beter een andere regelaar kan nemen. Zo volslagen nutteloos om dat te melden.........maar ja dat is hier de CO gewoonte)

1 string heeft een minimum voltage nodig van 330.
De openspanning van je paneel kan zijn 41,3. dat x 7=289 dat betekent dat je geen twee strings kan maken: 7 stuks is dan te weinig.Bovendien heeft de 3,68 maar 1 ingang.

Neem je 1 string van 14 geeft dat 14 x 41,3 =578 en dat is gelukkig onder de maximum spanning van 750.

Blijft over 1 serie schakeling van 14 panelen op 1 ingang van je regelaar.
Op hele koele en zonnige dagen kunnen je panelen 14 x 375 = 5,2kW leveren.
De regelaar geeft echter maximaal 4,2 af aan het net.
Tussen 11 en 15 zal hij dus afvlakken.Jammer, staat tegenover dat hij voordat hij gaat afvlakken wel iets meer levert dan met minder panelen. Zal dus niet zoveel uitmaken.

Probleem is wel dat 4200Watt bij 240 toch meer is dan de toegestane ampères voor een 16A zekering.

En dat verhaal over de plus en min naast elkaar laten lopen als je een hele grote kring maakt van je seriepanelen heeft niets met storing te maken maar met mogelijke spoelwerking bij bliksem in de buurt. Je zou dan omdat het een kring is en geen C een spanning kunnen opwekken door het magnetische veld dat de bliksem opwekt en daardoor je regelaar kunnen opblazen. Dus leg ook beide kabels naast elkaar en niet de plus aan het eerste paneel en de min naar je regelaar aan het laatste paneel.(dit werd gedaan, dat spaart namelijk een paar meter kabel)

edit.
ik lees dat die omvormer maar 3680W kan leveren.
Rare manier van datablad maken, geen mens interesseert het wat voor DC vermogen er wordt opgenomen.
Alleen wat er uitkomt is belangrijk. 3680 bij 240 blijft voor continuebelasting volgens mij niet prettig voor een 16A zekering. ik meen dat aangeraden wordt op 16A maar 3kW te zetten. (80% van 16A)

Op 23 juli 2021 15:51:10 schreef stortbak:
Wat een slechte informatieverstrekking en wat een verkeerde benamingen weer.
...(en zoals gebruikelijk hier gaat er weer iemand mekkeren dat je beter een andere regelaar kan nemen. Zo volslagen nutteloos om dat te melden.........maar ja dat is hier de CO gewoonte)

Zo, lekker bezig he. Ongesteld of zo?

En dat verhaal over de plus en min naast elkaar laten lopen als je een hele grote kring maakt van je seriepanelen heeft niets met storing te maken maar met mogelijke spoelwerking bij bliksem in de buurt. Je zou dan omdat het een kring is en geen C een spanning kunnen opwekken door het magnetische veld dat de bliksem opwekt en daardoor je regelaar kunnen opblazen. Dus leg ook beide kabels naast elkaar en niet de plus aan het eerste paneel en de min naar je regelaar aan het laatste paneel.(dit werd gedaan, dat spaart namelijk een paar meter kabel)

Hier ga je de mist in. Als je een lus maakt met je panelen en bedrading, dan gaat die hele lus stralen, en wel op de schakelfrequentie vd omvormer. En dan hebben mensen die iets van RF willen ontvangen daar enorm veel last van. Cowboy panelen leggers doen dat zo (uit gemakzucht en inderdaad om kabel te besparen). De tip om de retour altijd dicht bij de aanvoer te leggen is wel degelijk nuttig, en zelfs noodzakelijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 23 juli 2021 15:51:10 schreef stortbak:
Wat een slechte informatieverstrekking en wat een verkeerde benamingen weer.
..maar ja dat is hier de CO gewoonte)

Helemaal met je eens stortbak.
CO is een treurige en tenenkrommende site.
Ik denk er ook over om mijn abonnement op te zeggen. Ik lees bijvoorbeeld het volgende:

1 string heeft een minimum voltage nodig van 330.

Wat moet ik daarmee? Ik heb al medelijden met alle internetlezertjes. Wat zou de schrijver van dit stukje proza bedoelen met 'voltage'? En 330 wat heeft die string nodig? 330 koeien? Ook zoiets raars

De openspanning van je paneel kan zijn 41,3. dat x 7=289

Rare wiskundige formule 41,3. dat x 7=289. En zo ettert dat stukje door. Wie dat snapt is voor mij gelijk een Einstein.
Overigens ben ik niet zo moeilijk. Als ik dat soort onbegrijpelijke onzin voorbij zie komen, dan sla ik dat gelijk over. Wappies sites staan ook vol van dergelijke onzin en onbegrijpelijke teksten. Sla ik ook over. Of ik lees het ter vermaak en ontspanning.

Als je iets zie over 'slechte informatieverstrekking' dan schrijf je in je post de correcte informatie en je schrijft in je post waarom die andere poster 'slechte informatie' verstrekt.
In bovengenoemde slechte stukken tekst moet 'voltage' spanning zijn en er dient eenheden genoemd te worden dus '1 string heeft een minimum spanning nodig van 330V' Ook weet ik niet wie een andere regelaar geadviseerd heeft. 'en zoals gebruikelijk hier gaat er weer iemand mekkeren dat je beter een andere regelaar kan nemen' is voor mij non-informatie. Kan ik niks mee.

@Stortbak heeft volgens mij toch wel een punt.

TS stelt voor om de panelen te verdelen over 2 omvormers met elk 7 panelen.

Maar de genoemde omvormer heeft een minimum MPP spanning van 330V, en met 7 panelen kom je niet in de buurt. Dat plan van TS is dus niet optimaal.

En de hetze tegen 'voltage' hier op CO snap ik ook niet. Dat is gewoon officieel Nederlands, en impliceert al de eenheid van Volt. Niks mis mee volgens mij. En veel duidelijker dan 'spanning', want dat kan van alles zijn.

Spanning kan niet van alles zijn, zeker niet in de context van dit topic. Daar wordt 100% zeker niet de druk in je fietsband bedoeld. Voltage is oud Nederlandsch, of eigenlijk Engels.
In NL gebruiken we spanning (en gaan voltage), stroom (en geen amperage), vermogen (en geen wattage).

Maar goed, het gaat meer om de toon die stortbak aanslaat en vervolgens zelf onzin neertypt. Dan krijg je dit soort reacties.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 24 juli 2021 12:49:12 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 23 juli 2021 23:43:12 schreef ohm pi:
[...]Helemaal met je eens stortbak.
Kan ik niks mee.

Zal ik even op zijn CO's antwoord geven?
Staat in de databladen van de panelen en regelaar.

heeft een voltage nodig van 330.......... tja zou het dan niet gaan om 330 volt?
Bij voltage hoort de letter V dan gaat het niet over koeien, of ohmpies.
41,3 staat in RTFM
hij wil twee strings.
hij heeft 14 panelen
deel die hoeveelheid door 2 krijg je zeven
per string dus 7 panelen die 41,3 volt per stuk aan openspanning geven.
moet ik echt verder gaan?
7 vermenigvuldigen met 41,3 is pfff

andere regelaar: quote: als je ze allemaal op 1 dezelfde hoek kunt leggen, dan heb je meer aan een 3F omvormer.

voltage: Waarom mag je het geen voltage noemen? het is tenslotte aangegeven met een V van volt en niet met een s. dus is het voltage en geen spanning.

je schrijft " dan schrijf je in je post de correcte informatie" , hoe verwacht je dat ik dat ga doen dan, ik weet toch niet welk type regelaar hij heeft? ik weet toch niet welk paneel hij heeft?

je schrijft: dan sla ik dat gelijk over. en is voor mij gelijk een Einstein.
Waarom gebruik je gelijk en niet zoals het hoort meteen? hahaha Niet aan gedacht zeker.

Verder is het erg jammer dat je mijn verhaal nergens corrigeert.
Dus je weet er zelf geen moer van of je snapt niet hoe je zoiets moet aanpakken.

Ik ben benieuwd naar de berekeningen van anderen, want meerderen snappen het blijkbaar niet, maar zeggen niets en kraken alleen een bierviltjes berekening van een ander af.

Ik noem het hier niet voor niets Haat & Nijd Forum 2

Op 24 juli 2021 12:44:59 schreef flipflop:
stortbak vervolgens zelf onzin neertypt.

Zou je willen corrigeren wat er dan allemaal fout is?

Dat heb ik al gedaan hierboven.

330V is met een V, dus voltage en geen spanning. Dus van hier tot de supermarkt is uitgedrukt in "metrage"? En geen druk in je fietsband maar "barage"?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

geen druk in je fietsband maar "barage"

... misschien zelfs "psiage" ;)

@stortbak: als het u hier niet bevalt (wat natuurlijk best mogelijk is, uw volste vrijheid!), dan beter niet posten. Aan gezeik heeft niemand iets. Uw rekenwerk lijkt me (na enige decodering en ontcijfering) wel correct.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 24 juli 2021 13:51:45 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 juli 2021 13:46:06 schreef big_fat_mama:
[...]
beter niet posten. Aan gezeik heeft niemand iets. .

Ik meen dat flipflop en ohmpi zeiken, waarom quote je mij dan?
Ik heb tenminste nog inhoudelijk op de vragensteller gereageerd en die heeft niet gevraagd om uitleg omdat hij iets niet begreep van mijn verhaal. En jij geeft nu ook aan dat mijn berekening en verhaal kloppen. Wat is het probleem? Een min of meer overbodige V te weinig schrijven, of het gebruik van het woord voltage?

Op 23 juli 2021 23:43:12 schreef ohm pi:
[...]
In bovengenoemde slechte stukken tekst moet 'voltage' spanning zijn en er dient eenheden genoemd te worden dus '1 string heeft een minimum spanning nodig van 330V'

Als ik voltage gebruik hoeft er geen V achter, want:

voltage:
Leenwoord uit het Frans, in de betekenis van; spanning uitgedrukt in volt; voor het eerst aangetroffen in 1930
afgeleid van volt met het achtervoegsel -age

[Bericht gewijzigd door stortbak op zaterdag 24 juli 2021 14:49:29 (19%)

Ik reageerde primair (ook Frans) op de ligging vd retourkabel (weer Frans!) he. Dat was volledig on-topic voor de TS. Dat voltage ding was bijzaak.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 24 juli 2021 12:57:43 schreef stortbak:
Verder is het erg jammer dat je mijn verhaal nergens corrigeert.
Dus je weet er zelf geen moer van of je snapt niet hoe je zoiets moet aanpakken.
Ik noem het hier niet voor niets Haat & Nijd Forum 2

Hierbij laat ik het anders wordt het inderdaad een Haat & Nijd Forum 2. Laat TS maar de krenten uit deze topic-brij vissen.

Op 23 juli 2021 15:51:10 schreef stortbak:
1 string heeft een minimum voltage nodig van 330.

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze waarde te lezen (en dan doel ik niet op het woord voltage, gebruik ik zelf volgens mij ook wel eens).

MPP spanningsbereik is 170V tot 600V, dus wat betekent die 330V?

In onderstaande kopie van MIJN inverter (Eaton 4600) staat dit getal helemaal niet genoemd, dus hoe weet ik dan wat voor minimum MPP spanning ik moet hanteren? Moet ik het 'nominal DC voltage' (600VDC) gebruiken als 'min MPP spanning'? Ik hoop het niet want dat gaat 'm nooit worden... Al mijn andere (minimaal 6 jaar oude) inverters noemen ook alleen een MPP spanningsbereik (waar ik dus altijd tussen blijf) maar nooit een MPP minimum spanning ergens halverwege het MPP spanningsbereik..