Passerende Auto herkenning

Hallo,

Ik ben met een projectje bezig en heb wel wat ideeen maar wilde eens kijken of iemand hier nog een goed idee heeft..

De bedoeling is passerende auto's te herkennen. de auto's komen 1 voor 1 langs. er kan iets aan boord geplaatst worden maar de detectie moet in het veld geplaatst kunnen worden... (dus geen vaste opstelling of iets in de weg :)) het zijn ongeveer max 300 verschillende auto's..

Het mag natuurlijk geen fortuin kosten :).
Het moet wel betrouwbaar zijn.

Ik zat eerst zelf te denken aan IR. zend een address en ontvang dit langs de weg. de uitlijning en snelheid komt volgens mij de betrouwbaarheid niet te goede.

Daarnaast zat ik nog te denken aan RF. met een picje data ernaartoe sturen die individueel is..

Ik heb al een systeem draaien (iets heel anders) met rfid tags maar krijg je die zo snel en betrouwbaar en door een gate van 5 meter breed uitgelezen?? Dan krijg je een beetje de poorjtes bij een winkel....
alles BT of wifi duurt natuurlijk veel te lang om aan te melden etc..

Ik neig toch een beetje naar de IR methode, maar ben bang voor de betrouwbaarheid...

op een circuit doen ze dat met transponders, maar dan ligt er een lus in de weg.. iemand die daar toevallig de achterliggende techniek van weet??

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
RAAF12

Golden Member

Met een GPS module is de plaats van de auto te zien.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ANPR lijkt me de meest handige optie.

Steeds meer camera's hebben die optie al, en anders kun je dat softwarematig ook steeds vaker doen.

1 goede camera op de ingang, die kan dan meteen ook als bewakingscamera draaien.

Blueiris heeft dat bv als optie: https://platerecognizer.com/blueiris/

En als je handig bent kun je vast ook zelf iets scripten met de data van https://opendata.rdw.nl/
Dan kun je alles van de betreffende auto loggen :)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 23 juli 2021 10:23:10 (10%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met ANPR wordt het alweer een pc die ik moet gaan plaatsen en ik hoopte het aan mijn PIC-controller te knopen.. De nummerplaten kunnen va allerlei formaten zijn, ook belgisch of nog anders.....

Het wordt echt een systeempje wat ik los in het veld moet kunnen zetten en einde dag weer opruimen.

Dat ANPR is trouwens wel heel leuk om te weten en mee te testen voor andere ideeen.....

desalniettemin, zeker het onderzoeken waard.

Ik zat zelf meer richting RFID te denken want dat is toch waar de meeste systemen gebruik van maken als ik dat zo zie..

Weet iemand waar ik (in nederland) een leuke testset kan aanschaffen (was al even aan het rondkijken, maar ik kom enkel op alie uit enzo...)

Het liefst serieel, TTL.. een antenna erbij van enkele meters, en dan allermmoist zou zijn dat er meerdere antennes aankunnen...

GPS trackers zijn niet super nauwkeurig (als er twee autos vlak naar elkaar passeren). Dan moet je die data van de gps locatie koppelen aan waar je bent.. das op zich doenbaar maar je moet die data uit de auto weer gaan rondzenden...dan moet je alweer vlug richting 300 simkaarten voor dataoverdracht. of mis ik iets?

Shiptronic

Overleden

Maar die PC kan toch een Laptop zijn?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 23 juli 2021 11:07:03 (95%)

RAAF12

Golden Member

Op 23 juli 2021 10:41:00 schreef amateurtje:
GPS trackers zijn niet super nauwkeurig (als er twee autos vlak naar elkaar passeren). Dan moet je die data van de gps locatie koppelen aan waar je bent.. das op zich doenbaar maar je moet die data uit de auto weer gaan rondzenden...dan moet je alweer vlug richting 300 simkaarten voor dataoverdracht. of mis ik iets?

Nou ik weet niet wat jij goedkoop noemt dat kan in NL en BE nogal verschillen. Wat mag het kosten? Ik begrijp dat je in Belgie aan rally rijden doet. Met 300 auto's op de weg kan je waarschijnlijk wel wat $$$ besteden....

Nou ik weet niet wat jij goedkoop noemt dat kan in NL en BE nogal verschillen. Wat mag het kosten? Ik begrijp dat je in Belgie aan rally rijden doet. Met 300 auto's op de weg kan je waarschijnlijk wel wat $$$ besteden....

a. Het zijn geen snelheidsrallies, dus geld is er een stuk minder.
b. dat is een maximum wat ik gesteld heb voor mijn ontwikkeling.
c. Er moeten een groot aantal meetpunten in het veld komen te staan (staat trouwens los van de GPS trackers, maar zijn de pportjes die ik probeer te maken).
d. de andere bezwaren van GPS zijn zwaarwegender.
e. abbonementskosten gedurende het jaar kunnen wel oplopen.. tientje per maand per kaart is toch al vlug 120 euro per jaar.... Maal 300.. ik vind 36.000 euro toch echt wel veel geld.

Dus het GPS idee laat ik ff liggen denk ik.

Shiptronic

Overleden

Op 23 juli 2021 10:00:05 schreef RAAF12:
Met een GPS module is de plaats van de auto te zien.

Elke auto zal toch wel een smartphone aan boord hebben? die kan de locatie gewoon doorsturen?

dan hoef je niks te investeren, allen software op de smartphone zetten. Bij die enkel uitzondering kan je een simpele smartphone beschikbaar stellen die kosten ook geen drol meer.

JoWi

Special Member

Op 23 juli 2021 10:41:22 schreef Shiptronic:
Maar die PC kan toch een Laptop zijn?

Of een Raspberry PI met camera module, past in een klein kastje. En een PI-Zero is nog kleiner.

Ignorance is bliss
RAAF12

Golden Member

Op 23 juli 2021 11:10:04 schreef amateurtje:
[...]

a. Het zijn geen snelheidsrallies, dus geld is er een stuk minder.
b. dat is een maximum wat ik gesteld heb voor mijn ontwikkeling.
c. Er moeten een groot aantal meetpunten in het veld komen te staan (staat trouwens los van de GPS trackers, maar zijn de pportjes die ik probeer te maken).
d. de andere bezwaren van GPS zijn zwaarwegender.
e. abbonementskosten gedurende het jaar kunnen wel oplopen.. tientje per maand per kaart is toch al vlug 120 euro per jaar.... Maal 300.. ik vind 36.000 euro toch echt wel veel geld.

Dus het GPS idee laat ik ff liggen denk ik.

Ik heb een vaste sim in de auto die kost niks. Pas als ik een abo ga afsluiten kost dat geld. € 10 per jaar meen ik voor een positiebepaling op de smartfone map. Werkt overal waar een GSM netwerk is.

alleen software op de smartphone zetten

Is ook mijn idee Ship...

Bij een hoop evenementen is het gebruik van een smartphone die aanstaat zelfs verboden... dus daar actief dingen op gana zetten en mensen hem mee te laten nemen is niet echt handig.. Dan zijn er altijd nog mensne die een iphone hebben (of huawei) dus dat maakt het ook niet handiger.

Ten tweede moet ik op 0,05 seconde nauwkeurig weten wie ergens door ene oog rijdt.. Dit werkt. hierbij wil ik enkel herkenning van wie dit is. Dit moet ik dan gaan combineren met een redelijk onnauwkeurig (6-10 meter) GPS plaatsbepaling van die kan haperen, en die van de mensen zelf afhankelijk is (en ze dus kunnen beinvoeden etc).. Nee, dat is allemaal te onnauwkeurig en onhaalbaar en onstabiel.

Ik werk zelf voor wat apps en bouwsels redelijk veel met GPS en het is best leuk maar heeft genoeg tekortkomingen...

Dan nog de dataverbinding.. Je hebt echt niet overal in de ardennen een goede GSM dataverbnding. Zeker niet rijdend.. Rij daar maar eens rond met google maps op je telefoon.. Dan heb je hele gebieden waar de data wegvalt... Laten we nu vooral in zulke gebieden rondrijden.. Dus, op 1 meetpunt van een dataverbinding gebruikmaken is al zorgen genoeg.

Jeh ebt ook van die koopdongeltjes voor GPS.. Die zijn enkel achteraf uitleesbaar. OOk deze hebben we in de praktijk gebruikt maar ook die zijn niet 100% betrouwbaar, maar natuurlijk wel betrouwbaarder vanwege het achterwege laten van het doorzenden van de data. Echter, is dan de verwerking zeer traag en achteraf en dat is wle doenbaar met een 20 autos maar niet met een echt aantal..

Theoretisch leuk maar praktisch helaas niet.. De way to go zal toch ANPR of RFID moeten zijn.. bij vergelijkbare situaties wordt toch vaak voor RFID gekozen...

Ik heb een electronische sim in mijn auto die kost niks. Pas als ik een abo ga afsluiten kost dat geld. € 10 per jaar meen ik voor een positiebepaling op de smartfone map. Werkt overal waar een GSM netwerk is.

Een electronische sim ken ik niet.. Voor een ander idee wat ik heb (betrouwbaarheid vna de verbinding is daar minder belangrijk) Wat wel in combinatie met GPS is, is dat wel interessant....Daar ga ik zeker ook eens naar kijken. Voor testen van dit projectje pas nog een SIMkaart abo gekocht a tientje per maand... Mijn dochtertje is daar wel blij mee, maar toch....

Arco

Special Member

ANPR heeft als voordeel dat er niets in de auto zelf geinstalleerd hoeft te worden, bij RFID wel. (en het bereik daarvan is beperkt)
Bij uitbreidingen wel zo handig. Ook onbekende voertuigen kunnen worden herkend en toegevoegd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sticker met deelnamenummer op de zijkant van de auto en die met een ANPR-achtig systeem herkennen? Zo deden ze het bij ralleys toen de ANPR nog in het hoofd van de staf zat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sticker met deelnamenummer op de zijkant van de auto en die met een ANPR-achtig systeem herkennen? Zo deden ze het bij ralleys toen de ANPR nog in het hoofd van de staf zat.

das wel een fris idee. voor een foto aan zijkant moet wel een snelle camera zijn..(en/of wat verderweg plaatsen..)..

Kan er in ieder geval niemand voor rijden als ze zeer kort achter elkaar rijden...

Zou dan de sticker in vorm van een kentekenplaat moeten zijn?? eens wat proefjes mee doen...

Zodra je stickers op de autos van deelnemers gaat plakken, kan het vanalles zijn. Als je bang bent dat je door hoge snelheid blur gaat krijgen... Dan laat je een "lees van boven naar beneden" barcode d'r op zetten (dus de strepen horizontaal).

(Gebruik: bijvoorbeeld

echo geheimvandedag deelnemer 11 | md5sum

als basis voor de barcode. Dan kan niemand fake barcodes maken. )

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 23 juli 2021 14:35:17 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

QR code sticker?

dan heeft een van boven naar beneden barcode geen zin....

barcodeherkenning... is geen gek idee..

Dan de trigger van lezen op het tijdgestuurde poortje..

Bij mislezing hebben we nog foto van auto dus dan kan manueel gekeken worden wie het was...

En barcode herkenning heb ik in Visual studio al wel gedaan...

Moet er dus wel een klein pctje aan... Jammer dat ik geen foto gemaakt krijg met picbasic en die de tijd met foto in een db kan laten uploaden.... Dan was het echt af....

Een uC is wel het enige wat heel goed gesynct kan worden over een aantal poortjes en nauwkeurig blijft lopen op hondersten van seconden....

[Bericht gewijzigd door amateurtje op vrijdag 23 juli 2021 15:53:37 (31%)

Arco

Special Member

Meeste barcodescanners hebben een seriele of usb uitgang, kun je zo aan eenmicrocontroller knopen zonder PC.

Shiptronic

Overleden

OT, @amateurtje, net weer opnieuw gestart? Ik zie dat het laatste nieuws van 10 jaar terug is (2011)? (en Suzie is gestopt met zingen?)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 23 juli 2021 16:06:58 (14%)

Ik zou een raspberry pi gebruiken. Klein en relatief zuinig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou een raspberry pi gebruiken. Klein en relatief zuinig.

.

Ik had er ooit eentje en heb ik pas weggegeven.. Ik kon daar niet zoveel mee. Ik ben meer van de picjes.. en basic talen.. (ik kom niet ver met accolades)..

Had ik op een PI een camera kunnen aansluiten?

OT, @amateurtje, net weer opnieuw gestart? Ik zie dat het laatste nieuws van 10 jaar terug is (2011)? (en Suzie is gestopt met zingen?)

?? opnieuw gestart?? die vat ik niet goed. laatste nieuws van 10 jaar geleden? ...Suzie, daar heeft ooit een sticker van op de auto gezeten denk ik en was een vriendin van een vriend.. of ze nog zingt, al sla je me dood. ik kan me neit goed herrineren of ik ze eigenlijk ooit heb ontmoet maar ik weet nog wel dat het genre neit mijn genre was :)

Meeste barcodescanners hebben een seriele of usb uitgang, kun je zo aan eenmicrocontroller knopen zonder PC.

ja, een barcodescanner kan inderdaad serieel en is gemakkelijk met een picje uit te lezen.. in dit verhaal lijkt me dat echter niet haalbaar om de scanning gelijk met een barcode lezer te doen.. Ik dacht eigenlijk een foto te maken en deze dan te scannen op een barcode. Dit zorgt tevens voor een foto backup...

Ik heb nog wel scanners liggen om te testen maar ik denk niet dat die zullen focussen op een twee meter afstand waar een auto voorbij komt...