RSPduo bias Tuner 2 werkt niet meer

harry64

Golden Member

De 5 volt bias van mijn RSPduo doet het niet meer. Bij het inschakelen van de bias in de software zie ik op de scoop heel kort een puls die direct weer naar 0 gaat. De ingang zelf meet als een soort diode of transistor. Tot nu toe alleen een blokschema gevonden. En uit de smd's die er aan hangen wordt ik ook niet veel wijzer. Ik weet ook niet of het echt een hardware of software(driver) fout is. Op de SDRdx werkt de 5 volt bias i.i.g. wel gewoon. Kan tot nu toe met m'n telefoon ook niet een echt scherpe foto maken van dat stukje.

Alleen tuner 2 heeft toch bias? Tuner 1 niet.

Edit
Waarschijnlijk bedoel je dat ook ... Niet goed gelezen.

Heb je de Bias niet gewoon uitgezet in het menu van SdrUno?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 23 juli 2021 16:12:50 (24%)

Ha harry64,

Kan je op poort 1 meten of daar de spanning staat het kan zijn dat er een swap is opgetreden........

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Had ik al gedaan ivm misschien per ongeluk gewisselde aansluiting, maar die zat goed.

harry64

Golden Member

Op 23 juli 2021 16:07:04 schreef Rd12tf:

Heb je de Bias niet gewoon uitgezet in het menu van SdrUno?

[bijlage]

Nee, want dan heb je gewoon die optie niet in het menu. Ik kan hem wel aanzetten, dan krijg ik kortstondig eenmalig een 5 volt puls van een paar milliseconden.

Ik vermoed dat dat samenhangt met het diode achtige verschijnsel. Dat hij in de 100 mA beveiliging vliegt. Ik zie alleen nergens een diode. Dus ik vermoed dat het zes potig smd'tje de boosdoender is. Alleen geen flauw idee wat het is want ik kan geen goede foto maken.

Oranje is een lc of rc combi, rood is het zespotige dinges en de witte pijl is een meetpunt/via waar de 5 volt wel constant aanwezig is.

zespotig geval lijkt CA1 en dan zijdelings iets van F2? op te staan.

harry64

Golden Member

Met het verwijderen van de CA1 smd is de diodesluiting weg.

Het C17 smd ben ik absoluut niet zeker van, deze is zéér slecht leesbaar. Verder spanningen aanwezig als op de foto vermeld indien tbias aan.

Ha harry64,

Ik zie dat je weer een stukje verder ben mooi, het meten op afstand gaat moeilijk ;)
Dat chipje de F2 dat zou een TC1072 / 73 kunnen zijn is een L.D.O. klinkt aannemelijk als kleine voeding richting de antenne.
Hierbij de data dan ken je de functie misschien herleiden

tc1072,_tc1073_microchip.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Hoi Henk.

De pinning komt niet uit met deze. Van de CA1 is linksboven de massa. Ik vermoed dat smd c17? ook niet goed meer is omdat deze op zijn pin linksonder slechts een korte puls geeft.

Ha harry64,

Als het CA1 zou zijn, dat is een dubbel mos-fetje, dat kan ook als schakelaartje.
Kan je misschien eens kijken hoe een en ander geschakeld is hierbij het fetje

si1912edh_vishay.pdf

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

In dat geval hangt source 1 aan massa, krijgt gate1 3 volt aangestuurd van het c17? dinges, hangt drain1 aan gate2 en gaat die via de onderlaag naar de achterkant van de weerstand die tegenover die twee zit die weer een rc-combi vormt die naar source2 gaat. Drain2 zou dan de 5 volt uitgang zijn die naar de RL-combi gaat.

Op source2 staat ook die puls die van het C17? mysterie komt.

Ha harry64,

Daar wordt ik duizelig van kan je een tekeningetje fotograferen !
Die twee bussen zijn dat de aansluitingen voor de antenne ingangen.
Het lijkt mij handig om vandaar uit het apparaat in te werken......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha harry64,

Vraag de C 17 dat zou de CH 17 kunnen zijn dit is een P.I.C. waar komt deze vandaan het IC er boven ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Geen idee. Het geheel vormt een voeding met een elektronische 100 mA zekering.

Ha harry64,

Ik bedoel kan je lezen wat daar op staat !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Die C17? is zo goed als onleesbaar. Verschillende lichtinvalhoeken en UV geprobeerd, maar niets duidelijks helaas.

Zou best kunnen dat het een speciaal functie is is zo iets als dit:
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/935120/TI1/TPS2553DBV…

Ha harry64,

Wacht even dit gaat niet goed ik ben in de veronderstelling dat je op de chip C17 heb gelezen maar dat is niet zo :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Ik meende C17 te zien. Maar dat kan ook stofjes o.i.d. zijn geweest. Ik dacht op gegeven moment dat even nat maken misschien een duidelijker beeld zou geven. Maar toen stond er niets meer op.

Ik heb ondertussen m'n RSPdx even opengemaakt. Daar zitten dezelfde componentjes rond het bias t circuit. En de C17? daar is de opdruk op zeker verwijderd. Kennelijk mogen we van RSP niet weten wat voor component dat is.

Ha harry64,

Dan zou het kunnen dat het de PIC10F200/202/204/206 is en die er achter zit een dubbel mos-fetje.
Hoe kan je de spanning besturen per frequentie aan / uit zetten of een aantal voorkeuze ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha harry64,

Ik kan het niet lezen wat er op staat dan wordt het heel lastig, zeker als je het idee heb dat het er bewust afgehaald is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Van de dx is ook onleesbaar gemaakt. Ik zal die eens gaan meten hoe die reageert omdat die het nog wel doet.