Laadregelaar Buscamper

Beste,

Ik ben bezig met het aansluiten van mijn zonnepaneel in mijn zelfbouw camper. Alleen krijg ik het nog niet helemaal voor elkaar.

Het gaat om een 180W zonnepaneel wat via een laadregelaar (Sunbeam Moonray 160) de huishoudaccu's op moet laden.

Meet ik de spanning vanaf de zonnepanelen is dit ca. 22V.
Meet ik de spanning vanaf de accu is dit ca. 12,8V

Maar zodra ik beide aansluit op mijn laadregelaar en ik de polen op de laadregelaar van het zonnepaneel meet, meet ik maar 0,2V.

Doe ik alles hetzelfde, maar meet ik met een losse accu, dan meet ik nog wel diezelfde 22V vanaf het zonnepaneel.

De fout zou dus ergens in de huishoudaccu's moeten zitten. Het vreemde is dat de rest van de elektra in de Buscamper prima werkt.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

De open spanning van de zonnecel is dus
22 volt.

Jij zegt dat de zonnecel dus 180 watt is maximaal.

Pak is een reserve koplamp uit je auto.
Er van uitgaande dat het nog geen xenon is 8)7

Bekijk hem goed en schakel dan de zonnecel zo dat dimlicht en grootlicht in serie (achter elkaar) staan. Meestal gebruik je dan de 2 klemmen onderaan de lamp.

Je zonnecel zou dit op zijn sloffen aan moeten kunnen bij voldoende licht omdat dit maar 60 watt is. Controleer op een zonnige dag. Bij een winterse (of regenachtige)dag presteert een zonnecel bedroevend slecht.

Afhankelijk van je kennis zou je dit moeten kunnen evenals alles nameten eventueel met de ampère stand.

Pasop met accu's en de ampère stand alles smelt zo weg!!!!!!

HVinduction

Honourable Member

's Winters kan een zonnepaneel ook heel goed presteren juist omdat het dan gemiddeld kouder is en de cellen dan efficiënter werken. De zon staat dan wel veel lager dus is het bij een off-grid systeem die ook intensief in de winter gebruikt wordt verstandiger om de zonnepanelen met een hoge hoek te installeren. Dat heb ik met mijn 80W paneel die voor mijn blokhut staat ook gedaan en ik heb daar in de winter gewoon kunnen solderen.

Nu terug on-topic:

Zitten de accu's wel met de juiste polariteit op de laadregelaar aangesloten en zit er nog een kabel tussen het zonnepaneel en de laadregelaar? Dan zou het daar namelijk aan kunnen liggen. Nou moet ik wel zeggen dat 22V bij laden een wel erg hoge spanning is. De MPP van een 12v paneel ligt meestal rond de 17-18V en bij een PWM-laadregelaar zou deze spanning nog veel lager moeten liggen, meestal accuspanning + spanningsval diode.

Op 23 juli 2021 20:14:31 schreef HVinduction:
's Winters kan een zonnepaneel ook heel goed presteren juist omdat het dan gemiddeld kouder is en de cellen dan efficiënter werken. De zon staat dan wel veel lager dus is het bij een off-grid systeem die ook intensief in de winter gebruikt wordt verstandiger om de zonnepanelen met een hoge hoek te installeren. Dat heb ik met mijn 80W paneel die voor mijn blokhut staat ook gedaan en ik heb daar in de winter gewoon kunnen solderen.

Nu terug on-topic:

Zitten de accu's wel met de juiste polariteit op de laadregelaar aangesloten en zit er nog een kabel tussen het zonnepaneel en de laadregelaar? Dan zou het daar namelijk aan kunnen liggen. Nou moet ik wel zeggen dat 22V bij laden een wel erg hoge spanning is. De MPP van een 12v paneel ligt meestal rond de 17-18V en bij een PWM-laadregelaar zou deze spanning nog veel lager moeten liggen, meestal accuspanning + spanningsval diode.

Ja, het zonnepaneel is nu aangesloten op de juiste polariteit. Wanneer dit niet het geval is geeft de multimeter dus -22V aan, maar zodra de polen juist worden aangesloten val de inkomende spanning terug naar 0,2V.

Doordat de spanning wat in de laadregelaar komt zo laag is, geeft deze aan in 'nachtstand' te staan. Wanneer ik de laadregelaar dan op een andere, losstaande accu aansluit, geeft de laadregelaar wel aan deze op te laden.

Het lijkt mij dus dat het probleem bij de huishoudaccu ligt, aangezien het zonnepaneel in combinatie met de laadregelaar wel werken op een andere accu..

Toch ben ik benieuwd. Wat voor een stroom er loopt als je de werkende accu ( jij noemt het de losstaande accu) oplaad en wat is de spanning van die accu.

Stel. Er is iets defect in je zonnecel.
Gebroken cel. Of defecte diode. Slechte kabel of connector.

Zolang er geen stroom loopt (kracht leveren) levert je zonnecel 22volt
Je multimeter heeft een hele hoge interne weerstand dus er loopt bijna geen stroom.

Je zet hem aan de huishoud accu. En die wil graag geladen worden.
Er moet stroom gaan lopen en je zonnecel zakt in.

Vandaar mijn test met de autolamp.

Nooit een zonnecel voor langere tijd zomaar direct op je loodaccu aansluiten.
Je accu word gegarandeerd overladen en kookt droog. Met als gevolg dat je de accu naar de milieustraat kunt brengen.
Altijd een laadregelaar gebruiken!

Is de zonnecel nieuw.
Is de laadregelaar nieuw.
Je zegt dat je wel stroom uit de accu kan trekken door lampjes tv of een koelkastje er op aan te sluiten zonder dat de spanning dramatisch (onder de 11 volt is ongezond voor de accu) duikt.

Acties.
Kan de zonnecel stroom leveren.
Er staat een oc spanning op. 22volt?
Er staat een mpp spanning op ?
Er staat een kortsluit stroom op. Max current.