LG OLED start niet op, video van de herstelling

Deze video verbaast mij hoe een kortgesloten smd condensatertje gevonden word.
Wordt er hier ook zo hersteld of worden er maar wat printen gewisseld?
https://www.youtube.com/watch?v=WHjJpT77jpY
(admin., mag verwijderd worden als het niet relevant is)

peter

Bedoel je met 'hier' het forum of Nederland/België?

In reparatiecentra voor consumentenelektronica zal er veel op printniveau gerepareerd worden. Manuren kosten nu eenmaal veel, al gauw meer dan zo'n printje waard is. Het lijkt me daarnaast ook lastig om op wat grotere schaal personeel met kennis te vinden of op te leiden.

Mijn ouders hebben enkele jaren terug hun plasma-TV laten repareren bij een zelfstandige. Die man heeft er nog wel voor gekozen om op componentniveau een reparatie uit te voeren. Ik ben zelf bezig geweest aan een reparatie van een wasmachine, die is niet gelukt binnen een redelijke tijd. Het bedrijf die uiteindelijk de wasmachine heeft gemaakt heeft de reparatie ook op componentniveau uitgevoerd.

Ik denk dat hier op het forum vaker een reparatie op componentniveau uitgevoerd wordt. Voor een enkele reparatie heeft de hobbyist niet de luxe dat ze alle printen op voorraad hebben om even te proberen wat er kapot is. Dat zou overigens ook een voordeel zijn om alleen al de diagnose te stellen. Verder gaat het om de prijs en beschikbaarheid van onderdelen. Ik vermoed dat de IC's op sommige printplaten niet eens los te krijgen zijn. Daartegenover staat dat sommige printplaten universeel zijn. Je komt dan een soort print in verschillende merken tegen.

maartenbakker

Golden Member

Dezelfde fabrikant produceert soms voor verschillende merknamen of licentiehouders (OEM/ODM), en heel soms (vooral China) is er zelfs sprake van klonen; verschillende fabrikanten die (ongeveer) hetzelfde ontwerp nabouwen.

Universeel betekent in mijn ogen meer dat een enkel vervangend onderdeel ingezet kan worden op plaatsen waar oorspronkelijk andere onderdelen gebruikt werden. Misschien een wat krappe definitie, maar voor mij begint repareren altijd met duidelijkheid scheppen.

Wat component-level repair betreft: dat gebeurt ook hier nog steeds wel, vooral als het om dure of niet-verkrijgbare apparaten of modules gaat.

Bij mobiele devices is het terughalen van de data van klanten soms ook belangrijk. Bij het plaatsen van een nieuwe print zijn de oude gegevens ook weg.

Probleem bij reparaties aan het paneel van een televisie is wel, dat deze vrijwel nooit door de toestel- of paneelfabrikant gedocumenteerd worden. Er zit dus veel kennis- en uitzoekwerk bij.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 24 juli 2021 13:06:47 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 24 juli 2021 10:28:33 schreef peter60:

Wordt er hier ook zo hersteld

Ik doe niet anders, maar geen consumenten apparatuur. Meet/calibratie apparatuur reparatie is bij mij altijd op component nivo.

Ik repareer regelmatig losse boards die door een service bedrijf uit een machine of schip worden getrokken. Ze plaatsen dan een goed board en ik repareer daarna het defecte board. Voor bijna alles geldt helaas dat er geen schemas zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ Fred101, ik doe ook niet anders...

externe voeding erop, met niet te veel stroom en voelen waar er iets heet wordt, zo heb ik ook al vaker gare tantalen op lcd printen opgespoord.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Daar gebruik ik tegenwoordig een thermische camera voor. Dat is super relaxed, je ziet gelijk dat ene onderdeel opgloeien voordat er dingen te heet worden.

Maar je ziet vaak ook of componenten "iets" doen. Soms heel handig, bij een apparaat werd een deel van het pcb totaal niet warm, bleek er een voeding rail afwezig die dat deel voedde (handig omdat ik er met probes heel moeilijk bij kon).
De thermische resolutie is bij opstarten (alles even koud) heel hoog. Een deel van een IC wat gelijk 1 graad heter wordt na start geeft een witte vlek op de camera alsof hij loeiheet is. Je ziet soms een circuit zo deel voor deel wakker worden. Bij een ASIC die heel heet werd zag ik het bij aanzetten direct naast een pin de boel als eerste heet worden. Die pin bleek short te zijn.
Je kunt ook mooi zien of bv twee parallel gezette mosfets even warm worden (en dus even hard staan te werken).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs