Met het uitzicht op stijgende prijzen voor fossiele brandstoffen(aardgas) en verandering in de manier van factureren voor elektriciteit (bv capaciteitstarief, dynamische prijzen) zou ik willen experimenteren met het ombouwen van mijn vloerverwarming van aardgasketel naar elektrisch.
In eerste instantie wil ik een testopstelling maken en registreren/analyseren. Denk aan verbruik, kamertemperatuur, uitgaande/ingaande temperatuur, buitentemperatuur,...
In bijlage een foto van de huidige opstelling. In het midden de evenwichtsfles met links de aansluiting van de cv-ketel. Rechts richting vloerverwarming met pomp en driewegklep om retourwater te mengen.
Mijn bedoeling is om de evenwichtsfles elektrisch te verwarmen door er een verwarmingselement rond te bouwen. Op die manier moet ik niets wijzigen aan de huidige installatie. Enkel de aansturing van de circulatiepomp vv moet ik kunnen omschakelen tussen verwarmen met cv-ketel en elektrisch.
Ik registreer al jaren mijn energieverbruik. Daaruit schat ik dat ik op de koudste dagen van het jaar iets van een 30kWh/dag nodig heb om het huis warm te houden (merk op: indien zeer koude periode of economisch interessanter kan de aardgasketel nog steeds bijspringen)
Daaruit volgt dat ik met 2000W al een eind zou moeten komen.
De vraag is dan: hoe kan je die 2000W zo efficiënt mogelijk overbrengen naar de evenwichtsfles?
Momenteel heb ik volgend idee:
1. de verf verwijderen van de voor- en achterzijde van de evenwichtsfles.
2. geleidende pasta aanbrengen
3. 4 van deze bestellen: https://www.conrad.be/p/thermo-tech-silicone-verwarmingsfolie-zelfklev…
4. Die folies per 2 kleven op een alu-plaat. 2x alu-plaat met telkens 2 folies dus.
5. alu-plaat op voor- en achterzijde van de evenwichtsfles vastklemmen.
6. Het geheel op veilige wijze elektrisch aansturen; beveiliging tegen overtemperatuur en dergelijke.
Ik heb geen ervaring met dergelijke folies, is dit iets dat kan werken?
Eventueel alternatieve voorstellen?
Opmerking: ik weet dat met de huidige prijzen dit idee niet interessant is maar ik denk zelf dat dit gaat veranderen. Op voorwaarde dat je er in slaagt om elektriciteit af te nemen wanneer deze goedkoop is. Ik zou op het meest interessante moment elektriciteit kunnen omzetten in warmte en deze opslaan in de vloer.