voltage regulator vraag

hey ik heb een vraag over mijn voltage regulator. ik heb ergens gelezen dat daar een mosfet (q1) tussen moet zodat ik hem met usb of via extern voeding hem kan voeden. maar er gebeurt niks als ik usb aansluit wel via j5. ik vroeg mij af of het wel klopt mijn schakeling.

als je meer wilt weten kan je deze thead volgen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/154877

Nee, foutje in het circuit. De Vgs van de MOSFET is nul volt en die moet plus 4 volt zijn om in geleiding te komen.

edit: je wilt voeden via de gate? Dat kan helemaal niet. Daar zit de kern van het probleem. En de twee GND circuits zijn in het schema niet verbonden.

De diode in de FET staat al in voorwaartse richting te geleiden. Schakelen aan/uit verandert weinig tot niets.

J5 plus aan GND?

Waarom schakel je niet via de ENABLE op het linkse IC?

op ik zal eerst uitleggen waarom ik zo iets heb geprobeerd.

in me vorige versie van me pcb had ik het probleem dat als ik usb aan sloot op te programmeren terwijl hij ook extern gevoed werd, dan gebeurde er iets waardoor de stappenmotors op hol sloegen en de microcontroller nergens op reageerde. de oplossing was toen dat ik de 5v van de ftdi kabel los makte.

in me nieuwe pcb is alles anders en kan dat niet. dus dacht ik als ik nou zorg dat als usb is aangesloten dan voed hij alleen de microcontroller en niet de stapper drivers als ik alleen de microcontroller wil programmeren maar als ik extern voeding en usb aan sluit wil ik dat het ook gewoon werk.

dus dat is een beetje mijn gedachte gang, en de enable uitzetten van de 5v(jc2) zou zorgen dat de stappen motors geen spanning krijgen en ik niet kan debuggen. dat is als ik het goed begrijp.

Dus een diodefunctie voor de 3,3 volt: twee mogelijke voedingspaden? Heb je dan 2 uitgangen: een voor je micro en een voor je motor-drivers?

ja 3.3v voor de micro en 5v voor de steppers en de rasperry pi

als ik eerlijk ben heb ik geen idee wat ik aan het doen ben ;} ik knutsel maar wat. en voeding heb ik altijd moeilijk gevonden.

wat zou jij doen als je 2 verschillende bronnen hebt die tegelijkertijd aangesloten moet kunnen worden en ook los van elkaar zonder dat er storing is.

als ik naar een shema van een micromod print op sparkfun kijk die ook 2 ingang voegingen heeft https://cdn.sparkfun.com/assets/9/7/b/3/c/MM_qwiic_carrier_single_sche…

die heeft allen een diode zou dit voor mij kunnen werken op de storing weg te halen? als ik usb5v --> diode --> 5v zou doen? Maar dan ben ik nog steeds me stappers aan het voeden via usb en ik weet niet of ik wel zo veel kan trekken.

Arco

Special Member

Er zijn diverse regulators met ingebouwde Powerpath switches voor dat doel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou Q1 vervangen door een diode,
En daarnaast een 2e diode om de USB spanning naar de 3V3 regelaar te sturen.

Dan wordt de 3V3 gevoed vanuit 5V of vanuit de USB, maar kan de USB nooit naar de motoren.

En een extra ontkoppelcondensator op de ingang van de regelaar.

Ik zou altijd voorzichtig zijn met USB voeding en experimentele schakelingen. En nooit motoren aan koppelen.

De details ontgaan me.

Twee Shottky diodes vanaf je 2 voedingen naar een gemeenschappelijke uitgang, die dan ca. 4,7 volt wordt. Dat denk ik te zien in het schema van de link. Die diodes zorgen er voor dat de 2 voedingen elkaar niet zien en de uitgang kan gebruikt worden voor de 3,3 volt stabilisator.

USB ---->|----|
|----(=+4,7volt)-->(5 naar 3,3 volt SMPS)->(uit3,3V)
5 volt-->|----|
|
V
via schakelaar naar voeding motoren

Edit: Dat gaat dus nietzo; tekenen....

En dan een handmatige schakelaar die de stroom naar de motoren kan onderbreken?

Zo tekenen in ASCII gaat wel als je code tags toevoegt.

En de motoren zou ik niet achter de dioden zetten, maar rechtstreeks op V1. Die wil je niet op je USB voeding.

Brightnoise & deKees: had je het zo in gedachte? zo sit te motors achter de diode. en de 4,7 moet 5 zijn ik had de verkeerde weerstanden in de tekening nog zitten zal het aan passen.

top dan ga ik het even testen op me pcb ;} gat nog best een knutselwerk worden hehe

ik heb een aantal ss14 dodes hier liggen zouden die werken?

[Bericht gewijzigd door Precious roy op zaterdag 24 juli 2021 20:44:42 (28%)

Dat zijn toch SMD diodes? Zou ik niet doen op een breadboard.
Maar verder wel geschikt zou ik zeggen.

nou dat werkt in ieder geval. er is wel iets van een spanings val wat normaal is maar dat is geen probleem denk ik :}

het is wel bijna de eerste keer dat ik iets zo klijn soldeer dus ziet er niet supper netjes(pcb verbrand) uit maar werkt wel. bedankt iedereen voor de hulp!