AM stekker (naam) gezocht Philips radio

Heeft iemand stekker liggen of weet benaming / nummer van AM stekker voor Philips radio jaren 80?
Zie foto.
Het moet iets zijn met 2 pinnen. Vermoedelijk wordt daarmee de eigen toestel antenne tegelijkertijd uitgeschakeld.

Wie heeft er schema, documentatie ed.?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Dat is zo'n IEC geval,nu het nummer nog.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even zoeken op 'FM/LMK antenne filter'.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Is er nog wel te ontvangen? :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

AM ontvangst via kabel of daarvoor CAI stelde nooit veel voor. Begin jaren '80 was dat al knudde geworden.
De 'betere' hadden zo'n Hirschmann mast met fm kruisdipool en am spriet annex bliksemafleider... ;)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/13997/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 juli 2021 14:09:54 schreef Frederick E. Terman:
Ha ha, ik vond deze, da's exact dezelfde zo te zien.

https://www.amazon.nl/Transmedia-antennezachte-voor-historische-appara…

Nee, dat is 'm jammer genoeg niet. Onderlinge afstand moet zo'n 13mm. (van hart tot hart) zijn. Rechter pen waarschijnlijk groter. Als ik schema zou hebben kan ik zien of toestel ferriet antenne wel / niet uitgeschakeld wordt door stekker

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 21 december 2022 19:43:50 (8%)

Op 24 juli 2021 15:56:08 schreef Shiptronic:
Is er nog wel te ontvangen? :)

Met goede antenne wel (volgend project: antenne zonder afstem conde sator, die net zo groot is als gemetselde schoorsteen (op dak). Wil m erachter 'verstoppen'.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 juli 2021 17:37:06 schreef Dirk Inductie:
[...]
Nee, dat is 'm jammer genoeg niet. Onderlinge afstand moet zo'n 13mm. (van hart tot hart) zijn. Rechter pen waarschijnlijk groter.

Hoewel ik Amazon met klem zou afraden als leverancier, zou ik eerder verwachten dat de aangave van de maten op hun foto niet klopt. De schaal op het oog, en de 90 graden draaiing tussen de pennen, klopt met IEC.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 24 juli 2021 18:41:29 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lijkt een beetje op deze afbeelding en wat in dit forum gezocht wordt.

Zou het kunnen dat de ingang voor 2 typen connectoren geschikt is?

Als je op vintage Philips of B&O antenna connector zoekt vind je nog wat opties.

Dat is toch zon vlakband kabel stekker waar de een pin 90 graden gedraaid is? Zaten ook op antieke oude ZW TV's.
Vroeger had je van die coax naar 2 plugjes waarvan een zo'n assymetrische plug.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 24 juli 2021 19:28:21 (27%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
eSe

Honourable Member

Ik heb een oude Philips radio met dezelfde antenne ingangen (zonder de 75 Ohm plug) type 22RH690

Ik heb daarvoor, toch al wat jaren geleden, zo'n 75 Ohm coax naar 300 Ohm lintkabel omzetter gekocht. Als ik het goed heb bij Brico (bouwmarkt)

1 stekker (FM) heeft hart/hart afstand van 10mm, de andere (AM) 13mm.

Behalve FM029 staat er nergens wat op van info/fabrikant...

Dit zijn toch standaard dingen dacht ik zo, waarschijnlijk wel te vinden bij Conrad, Reichelt... zelfs bouwmarkt.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Bedankt allemaal, moet nu vast gaan lukken.
Iemand misschien nog in bezit van schema e.d. ?

KGE

Golden Member

Op 24 juli 2021 13:30:46 schreef Dirk Inductie:
Heeft iemand stekker liggen of weet benaming / nummer van AM stekker voor Philips radio jaren 80?
Zie foto.
Het moet iets zijn met 2 pinnen. Vermoedelijk wordt daarmee de eigen toestel antenne tegelijkertijd uitgeschakeld.

Wie heeft er schema, documentatie ed.?

Die radio heeft een metalen behuizing en dan dus zeker geen ingebouwde AM antenne (kooi van Faraday).

Wanneer je een (lange) draad in de aansluiting met het antenne symbool prikt (luciferhoutje..) dan kun je vrij snel de ontvangst testen.

door wat stukjes koperdraad plat te slaan en dan bij te vijlen op de juiste dikte en dan op de juiste afstand op een stukje print de solderen kan je zelf zo een stekker maken, in geval van nood.

Op 24 juli 2021 20:49:04 schreef KGE:
[...]

Die radio heeft een metalen behuizing en dan dus zeker geen ingebouwde AM antenne (kooi van Faraday).

Wanneer je een (lange) draad in de aansluiting met het antenne symbool prikt (luciferhoutje..) dan kun je vrij snel de ontvangst testen.

Antenne zit op achterzijde, aan een soort arm. Kan daardoor naar beneden geklapt worden.

das de ferrietantenne. In principe moet je daar mee ook wat kunnen ontvangen. (vroeger veel meer, maar heel wat zenders zijn uit de lucht)
deze antenne is rictingsgevoelig, kan zijn dat je met de receiver wat moett draaien om bvb de BBC te ontvangen.

Op 26 juli 2021 09:07:56 schreef kris van damme:
das de ferrietantenne. In principe moet je daar mee ook wat kunnen ontvangen. (vroeger veel meer, maar heel wat zenders zijn uit de lucht)
deze antenne is rictingsgevoelig, kan zijn dat je met de receiver wat moett draaien om bvb de BBC te ontvangen.

Vraag is of deze uitgeschakeld wordt als ik MG stekker er in doe. Vandaar ook zoektocht naar schema.

de 694 heeft blijkbaar geen ferrietantenne.

TS . je kan hem toch even openmaken om te kijken of er al dan niet een schakelaar aan de AM stekker zit? of, even in het gaatje prikken terwijl je afgestemd bent. als de ferriet onderbroken wordt valt de ontvangst weg.