Op 24 juli 2021 23:06:40 schreef Sine:
Die zwart gecoate binnenkant is ook geweldig, dan weet je zeker dat je al de helft van het licht kwijt bent voordat je vertrokken bent.
Er valt hier een kwartje. Ik kon er al niet bij waarom er zo weinig licht uit kwam...
Anyway. Mijn 2 cent, in gebiedende-wijs adviesvorm (maar gewoon vriendelijk bedoeld):
- glas om de lampjes heel laten. Is ook stevigheid en bescherming tegen vocht (en tegen aanraking, maar daar heb je ook gezond verstand voor). (Een garantieclaim wordt ook lastig met "ik sloeg 'm stuk en drie maanden later gaf 'ie geen licht meer" -> "sla 'm dan ook niet stuk! Daar gaat 'ie stuk van!". Gaan ze niet snappen, vrees ik, bij de garantiebalie. Ik weet niet eens of het voor de koeling beter is zonder glas, er zit mogelijk een gas in dat warmte beter geleid dan lucht. )
- Zorgen dat binnenkant van armatuur beter reflecteert (Dus, ander armatuur, of binnenkant wit verven, of aluminium tape in plakken (maar dan wel uit de buurt van de bedrading houden en wellicht aarden)).
- Zorgen dat lampen beter hun warmte kwijt kunnen (Dus ander armatuur). (Of lampen met minder vermogen, zodat je minder warmte hebt om kwijt te moeten.)
- En probeer er een beetje gevoel voor te krijgen wat "lumen" zijn (want alles in Watt terwijl de ene "Watt" het vermogen van je lampje is en de andere "Watt" het equivalente gloeilampvermogen... is niet erg duidelijk. Het aantal lumen staat tegenwoordig ook gewoon op de verpakking).
Begin maar met een ander armatuur, eventueel gelijk met ingebouwde LED's. Of goedkope optie: De binnenkant van dit armatuur beter laten reflecteren met een stuk aluminiumtape of wat witte verf.
Voordat je straks alleen nog maar met een zonnebril op onder de douche kunt omdat je èn een beter reflecterend armatuur èn 3000 lumen aan lampen erin gedraaid hebt... In een goed armatuur kun je waarschijnlijk met minder dan de helft al toe. Hoeft er ook minder warmte uit.
Op 24 juli 2021 17:02:53 schreef Alienbliep:
Of moet ik overstappen op halogeen 100w vervanger van 100w gloeilamp.
Die geeft ongeveer net zo veel licht, maar veeeeeel meer warmte. Dus tenzij je een plafondkachel wilt... win je daar niks mee. (En uiteraard moet die warmte ergens vandaan komen, dus kost meer kwh. Plus dus dat dit huidige armatuur max 60W mag. De draadjes kunnen wel meer, maar het kan de warmte niet kwijt.)