E27 leds blijven kapot gaan. Badkamer

als de lampen zo vaak stuk gaan ( iig ledlampen) dan check eens of je ventilatie op de badkamer ook via het licht wordt geschakeld. de piek van de motor die afschakelt stookt makkelijk een ledlamp op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 juli 2021 09:50:01 schreef Lucky Luke:
Ik weet niet eens of het voor de koeling beter is zonder glas, er zit mogelijk een gas in dat warmte beter geleid dan lucht.

Ik denk niet dat /dat/ het is.

Leds gaan volgens opgaaf 50000 of 100000 uur mee. In drie maanden zit nog niet eens een tiende daarvan, dus de leds zullen nog wel ok zijn.

Wat wel stukgaat is de aansturing elektronica in de voet van de fitting. Die help je dus nauwelijks met het weghalen van het glas. Dus als het kapot gaat door warmte, dan is het de electronica die kapot gaat.

Sommige fabrikanten richten de boel gelijk en gebruiken dan een lineare regelaar om de rest van de spanning weg te regelen. (Dat kan bijvoorbeeld met een LM317: Sluit een 60 Ohm weerstand aan op de uitgang (en GND), adj aan GND, en de leds tussen voeding en IN. Voila! een 20mA stroombron!) Er zijn chips met precies dit doel, dus met een hogere toegestane ingangsspanning en dat soort dingen.

Anyway, deze lineaire constructie heeft als nadeel dat ie veel moet stoken als je netspanning hoog is. Gebruik je de badkamer misschien regelmatig als de zon actief is en de wijk veel zonnepanelen heeft?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Testman heeft een sterk punt.

Ledlampen gaan vaak voortijdig stuk door inductieve pieken op hetzelfde circuit dichtbij zoals het afschakelen van een ventilator. Ook een versleten lichtschakelaar die wat vonkt kan dat veroorzaken.

Verder is dit een ongeschikte armatuur als je wat licht wil.
Te compact en te luchtdicht voor efficiente warmteafvoer.
Eigenlijk bedoeld voor gloeilampen die daar minder last van hebben.

Donkere binnenafwerking neemt de helft van je licht weg. Zo'n filamentlamp straalt rondom.
Ik heb dat weleens opgelost met zelfklevend alufolie.

Kleine Opaal kap houdt veel te veel licht tegen. Er bestaan diffuse armaturen die niet verblinden en egaal licht geven met een veel groter glasoppervlak met betere transmissieeigenschappen.

Start met een beter armatuur te kopen. Heb je voor lang en mag dus wat meer kosten.

Enfin, mijn argumenten zijn dezelfde als van de andere beantwoorders.
Het zal dus wel kloppen.

Stop met zelf te experimenteren. Zeker in een badkamer. levensgevaarlijk. Remember Claude François.

Het glas van filamentleds kapotslaan en in een metalen armatuur stoppen.
Het inwendige van een bouwlamp transplanteren in zo'n plafondlamp.
Vergeet het. Je brengt jezelf en mogelijk anderen in gevaar met dat geknoei.

Turbokeu

Golden Member

Voor wat het waard is:
Ik heb goede ervaringen met Lidl-webshop LEDarmaturen/plafondLEDspotarmaturen.
O.a. 2 LEDplafondarmaturen van 30cm diameter (15€/stuk) in het washok en de dressing die een bak licht produceren, een 5-spot LEDarmatuur (40€) in de slaapkamer en een 3-spot LEDarmatuur (20€) in de nachthall (allemaal actueel niet meer in hun gamma).
Onnodig te vermelden dat het allemaal 3000K LEDlicht betreft.

Ik denk er nu aan om deze 60x60cm LEDbak aan te kopen voor mijn bureau, en één van deze plafondlampen voor de inkomhall.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De led strips staan parallel en zijn met de ruggen tegen elkaar gefabriceerd. En onderling ook parallel geloof ik. De voeding naar de leds is ook met 2 draadjes.

Er is altijd 1 strip die begint te knipperen. Niet beide met de ruggen tegen elkaar.

De strips worden na 3 minuten onzettend heet. Niet meer aan te raken.

Ik heb onderstaand besteld. 3200lumen. Er mocht nog wel wat meer licht zijn namelijk.

De lichtschakelaar is 1 jaar oud. Het hele huis trouwens. Haha

Er zit ook geen ventilator op. Alleen een relais wat een 12v spanning schakelt zodat de woonhuis ventilator op volledige snelheid gaat draaien en de badkamer afzuigt.

EricP

mét CE

Relais: ook goed voor een nare piek. Daar zou je ellende zomaar wel eens vandaan kunnen komen.

Die ledlamp claimed dus 3200lm/22W = 145 lm/W aan efficientie.

Uit m'n hoofd dacht ik dat 150 wel ongeveer top-of-the-line was, maar een snelle google zegt dat meer dan 120 tricky zal zijn. Hmm. Ondertussen een "philips claimed 200 te halen" bericht van philips gevonden en ergens anders een "allerbeste" van 149. Dus misschien kan het net.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Tis weer al boter aan de galg.

Alienbliep bestelt weer net zo'n soort armatuur met klein opaal glasoppervlak en gaat het ledvermogen nog wat opdrijven.

Wat baten kaars en bril...

Anoniem

Het is weer net zo'n soort armatuur, misschien wat groter.
Maar omdat ie ervoor gemaakt is zullen de mogelijk wat langer meegaan.

Ik vind een dergelijk model armatuur ongeschikt als je veel licht wilt in een ruimte.

Nee deze heeft een ingebouwd led paneel.... waarschijnlijk een pcb

Zo kunnen we ook gaan twijfelen aan philips systeemplafond pabelen van led. Nog meer lucht uit een iets groter oppervlak.

Onderstaand relais zit er op.
Maar ik denk niet dat dat het is. Die 11w lampen led strips worden loeiheet.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zondag 25 juli 2021 13:22:31 (23%)

Anoniem

Je doet maar. Deze is in elk geval voor leds gemaakt; dus zal vermoedelijk wat langer meegaan en beter licht geven dan dat onding met gecombineerd met rondstralende filamentleds. Een paneel straalt tenminste naar voor.

Tenzij spanningspieken toch de oorzaak zijn.

Ik ben al blij dat je niet verder gaat met gevaarlijk knutselen in een vochtige ruimte.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 25 juli 2021 13:33:55 (14%)

pa3gws

Golden Member

Tja je kan beter allerlei zooi op het net bestellen in plaats van een keertje je licht opsteken in een echte winkel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

30.000 uur.
40 jaar bij ons. Haha. Je moet toch ergens op vertrouwen.

Mijn afzuigkap heeft ook leds en een motor. Mijn boormachine ook. Wasmasjien. Slecht vooruitzicht. :) ;)

Edit: ik houd mij aan de nen 1010 met verbouwen. Dat doen de meeste niet. Aardmat. Alle kranen, radiator etc geaard. Stopc9ntact hoog uit de buurt van de kraan. (De projectbadkamer wilden ze deze 30cm vanaf de kraan plaatsen.)
Ik zoe hier ook in dat het plafond zone 3 is en dis ip20

Mijn zelf geinstalleerde zonnepanelen zijn ook de meeste veilige van nederland. _/-\o_

Maar als een lamp stuk gaat door hitte sla ik het bolletje stuk om de leds beter te laten koelen en dit hielp wel 2 maanden. Terwijl het ~hoogspannings gedeelte geseald zit in de fitting. Zo kan ik de originele kroonsteen ook wel afkitten.

EricP

mét CE

Mijn afzuigkap heeft ook leds en een motor. Mijn boormachine ook. Wasmasjien. Slecht vooruitzicht. :) ;)

Eigenwijs is ook wijs. Ik zeg ook niet dat het niet KAN, maar als ze parallel staan, je schakelt ze gelijktijdig EN je doet niks om die piek op te vangen, DAN zou het zomaar fout kunnen gaan. Je opmerking slaat dus nergens op.

Edit: ik houd mij aan de nen 1010 met verbouwen.

Lekker belangrijk. Norm-denken...

Ok.

Even terug. Er gaat 1 led stripe knipperen. De andere ~9 niet(5setjes van 2)

Wat gaat er stuk als er een motor of relais de boosdoender zou zijn?

PE9SMS

Special Member

Ja, eens dat dat relais je probleem wel eens zou kunnen zijn. Haal die als test maar los. Ik heb hier ook diverse ledlampen in gesloten armaturen, geen problemen mee. Mogelijk heeft dat wel wat negatieve invloed op de totale levensduur, maar dit soort korte termijn defecten wordt niet door een gesloten armatuur veroorzaakt, daar geloof ik niks van. En al helemaal niet structureel. Dus nee, dit is geen warmte issue.

This signature is intentionally left blank.
EricP

mét CE

Dat is geheel afhankelijke van de opbouw. Zo goedkoop mogelijk: de voeding is een seriecondensator. Dat voldoet redelijk als de spanning min of meer sinus vormig is. Bij een 'spike' bij het uitschakelen van het relais heeft dat niks meer van een sinus, de condensator zal zich min of meer als sluiting gedragen. De stroom door de LEDs wordt even ruim hoger dan bedoeld --> de LEDs zullen buiten spec gebruikt worden tot er eentje ellende op gaat leveren.

Zit er iets mooiers (switching) in, dan is het maar net afhankelijk van hoe die switcher in elkaar zit. Daar zou wat stuk kunnen gaan (dan is het dus de spanningsvoorziening die gaat hemelen), maar het zou ook prima kunnen dat er iets 'doorslaat' (dat hoeft niet altijd destructief te zijn), waardoor de stroom ook de hoog op loopt. Dan gaan de LEDs dood.

Ik heb ff in een schuurtje bij iemand geklust. Daar hing wat LSC LED-meuk. Het heeft nog geen week gebrand. Elke keer dat je een boormachine of slijptol uit zette, even een lichtflits. Daar bleek, na enig destructief onderzoek, inderdaad een condensator voeding in te zitten. Blijkbaar gaat er door de niet-sinus periode op het net dan toch ff teveel stroom lopen. En dat kan hard gaan.

Bloedheet is niet goed, laten we dat voorop stellen. Aan de andere kant: dat gaat vaak verrassend lang goed. Ik ga niet zeggen dat warmte de oorzaak niet is. Maar het is niet mijn eerste verdachte als er ook een relais aan hangt.

Ohja... En waarom na verloop van tijd? Nou, het is waarschijnlijk een kwestie van op een onhandig moment in de sinus uitschakelen en dat vaak genoeg doen. Dat kost wat tijd :) .

Ik heb een foto bijgevoegd van het relais en de led lamp print.

Ik weet niet wat er allemaal exact op zit.

Anoniem

Op 25 juli 2021 13:57:20 schreef Alienbliep:
Ok.

Even terug. Er gaat 1 led stripe knipperen. De andere ~9 niet(5setjes van 2)

Wat gaat er stuk als er een motor of relais de boosdoender zou zijn?

Hangt af van hoe de stroom door de leds gestabiliseerd wordt. Waarom het slechts één strip is? De zwakste zal eerst stukgaan zeker?
Als de oorzaak spanningspieken zijn, is het niet zeker dat een ledpaneeltje daar dezelfde hinder van zal ondervinden. De schakeling kan volledig anders uitgevoerd zijn.

Merk op dat bij goedkope budgetrommel vaak bespaard wordt op ontstoringscondensatoren, MOV's en dergelijke wat ze kwetsbaarder maakt.

Blijft dat je combinatie van dit ook voor gloeilampen slecht ontworpen armatuur, met rondstralende filamentleds een ongelukkige keuze was.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 25 juli 2021 14:53:04 (12%)

En het belangrijkste. Wat kan ik doen op het relais om deze geen lampen meer te laten mollen als dat zo zou zijn?

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zondag 25 juli 2021 15:15:33 (33%)

Zou een rc supressor zoals onderstaand een oplossing voor mijn problemen en anders voor de zekerheid voor de nieuwe lamp?

Bij farnell is deze ook leverbaar in een andere vorm.

Ondertussen heb ik een appeltaart gebakken.... De folie scheelt iets qua lichtopbrengst maar ik had meer verwacht.

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zondag 25 juli 2021 17:00:14 (15%)

Maargoed. Iedereen heeft nu het probleem aangekaart. Waarschijnlijk het relais.

Maar hoe los ik dat op?

Deze armatuur gaat in ieder geval vervangen worden. Door diegene die ik besteld heb. Maar hoe ga ik die beschermen?

Weghalen van het relais is geen optie want mijn afzuiging word er mee aangestuurd.

ledlampen waar die strips inzitten zijn iig weinig goed op plekken waar ze hun warmte niet kwijtkunnen of trillen. neem dan beter een lamp met 1 grote ledpit erin die op een alu plaatje zit en dus beter koelt.

je kunt het relais ook de lamp laten schakelen, en op een ander contact de fan. wandschakelaar schakelt dan alleen de relaisspoel nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dat word iets lastiger. De schakeldraad gaat naar het lichtpunt en van daaruit helemaal naar zolder naar het relais fan combo box.

Het relais is 240v geschakeld en schakelt een 12v voeding vanuit de fanprint naar een positie ernaast op de fan print om op te toeren.

Misschien een solid state relais? Hebben deze een indictieve piek? Er loopt nagenoeg geen stroom door

probeer een 2 polige lichtschakelaar, met 1 knop dus geen serieschakelaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer