E50 AEG warmtepompdroger

Dragi

Golden Member

Ik ben bezig met een AEG warmtepomp droger waar trommel niet meer draait. Er zit een inductiemotor in die wordt aangestuurd door electronica (omvormer) die net boven de aandrijfmotor zit. Er komt wel 230V naar de printplaat maar er komt geen spanning uit de printplaat naar de motor. Motor heb ik doorgemeten, gewoon in orde. In de behuizing zitten 2 printplaten, met elkaar verbonden mwt een flatcable..os er iemand hier die dit probleem herkent en wellicht ooit zo iets hersteld? Nieuw printplaat kost bij AEG 200 euro en dat vind ik te duur voor zo een droger..

Al enkele van deze defect gehad, helaas nog niet hersteld gekregen wegens defecte microcontrollers. Het goede nieuws is dat het bij jou zo niet per se hoeft over hetzelfde euvel te gaan. Een verse start dus. Op de ene print (met dikke elco) zit een voedinkje, werkt dit? Krijg je hier secundair spanning uit? Meet op de 3 elco's. Ik zie een LNK364 en een "programmeerbare" zener TL431. R1 ziet er raar uit? Meten alle vermogen transistoren hetzelfde (6 grote op ander print)? Wat is die rare vlek bij R90? Schaduw? Op de onderkant niets abnormaal? Wel weinig info betreffende de droger zelf hé? Kun je mss een foto vh typeplaatje posten? Meestal bij aeg is de fout op het scherm een customer foutmelding groepsfout E50 erachter zit meestal iets specifiekere info bv E53.... Enkel via de service mode uitleesbaar. Je hebt de motor uitgelezen, hoe en wat?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dragi

Golden Member

Ik zal zo typeplaat er bij voegen.. Ik heb nog niks gemeten op de printplaat. Motor heb ik doorgemeten, weerstand tussen alle 3 wikkelingen is hetzelfde en dat soort motoren gaan eigenlijk elektrisch nooit stuk..

Dragi

Golden Member

Jij had wel gelijk Eric..weerstand R1 is idd stuk. Ik heb print net onder microscoop gezet en er is wel goed te zien dat R1 defect is.

LET OP!!!!! Bij deze module IC U1 EN U3 beide vervangen!!!! Als je dat niet doet, heb je een getoaste processor!!! 3,3V word plm 9V....Weerstand vervangen voor 22Ohm/3W.. Laatste tijd deze met bosjes hersteld

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 15 december 2020 18:32:47 (11%)

Dragi

Golden Member

Weet jij wat de waarde is van R1? Hij zo beschadigd dat ik het niet af kan lezen...? Groeten

Op 15 december 2020 18:31:47 schreef smd:
LET OP!!!!! Bij deze module IC U1 EN U3 beide vervangen!!!! Als je dat niet doet, heb je een getoaste processor!!! 3,3V word plm 9V....Weerstand vervangen voor 22Ohm/3W.. Laatste tijd deze met bosjes hersteld

Het smdtje is een 10 ohm. Maar ik zou zelf er ook een andere inzetten. @smd deed al een prima voorstel. Ik heb een doos 100ohm 2,5w veiligheidsweerstanden dus voor mij is de keuze snel gemaakt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dragi

Golden Member

Dankjewel voor antwoord.. Ik heb ook gewone weerstandjes liggen, 100ohm, diverse wattage's.. Lnk 364 en TL 431 heb ik besteld dus dat moet goed komen..

100 Ohm is ff te veel van goede en stort spanning te ver in elkaar tijdens start motor.. 22 Ohm is max eigenlijk..

Ah. Idd is de weerstand na de elco hier. Niet ervoor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?