Combikoelkast Bosch KGN33X48/11 binnenventilator draait niet

Mijn dochter heeft een combikoelkast Bosch KGN33X48/11 waarvan de binnenventilator niet draait met als gevolg geen koeling in het koelkastgedeelte. De ventilator zet even aan maar stopt dan. Met rechtstreekse spanning erop draait hij goed. Iemand een idee waar ik moet beginnen te zoeken? Een schema is zeer welkom. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Eerst zou ik de mkt nameten. Dat is het grijze blokje. Een condensator.

Daarna kun je de ntc's eens nakijken. Als die een dag open staat en beide sensors even warm zijn moeten ze evenveel meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De verdampertemperatuur moet eerst laag genioeg zijn voordat de ventilator gaat draaien, dus achterwand moet goed vast ijzig zijn

Heb je een thermokoppel probe thermometer? Dan kun je meten of de verdamperradiator voldoende koud wordt.
Als je het toestel opstartte vanuit kamertemperatuur. Werd de grill achteraan dan heet?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

warm is beter, te heet duid op vervuild butaan gas...

2 NTC's meten beide ong. 5,5k op kamertemperatuur. Ik heb tijdelijk een jumper gesoldeerd over de triac van de ventilator. Gewoon om te zien of ik een deftige koeling krijg in het koelgedeelte.

Op 20 juli 2021 23:12:54 schreef rdonne:
Ik heb tijdelijk een jumper gesoldeerd over de triac van de ventilator. Gewoon om te zien of ik een deftige koeling krijg in het koelgedeelte.

Dat geeft geen referentie. Als de diepvries -5 graden heeft (veels te warm) dan gaat de frigo nog steeds +5 graden kunnen krijgen.

Best is verdampertemperatuur monitoren. Ook kwh levert niets op. Als verdamper -35 graden heeft en ventilator slaat nog niet op dan gaat kwh alsnog te veel zijn. Ook hier helpt alleen verdamper monitoren.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hier nu een Miele vriezer staan en blijft streepjes geven ( vriezer was -33) terwijl NTC goed meette bij kamertemperatuur, begaf deze het tijdens koelen.. dus dit zegt niets..

Inmiddels staat de combikoelkast een week te draaien met een overbrugde triac. De biertjes zijn lekker fris en de vriezer haalt zijn zijn temperatuur.