Kosmos Radiomann 2004 nabouwen

Hubie

Special Member

Er was nogal veel kritiek op de jubileum uitgave van 70 jaar Radiomann.
https://www.radiomuseum.org/r/kosmos_radiomann_ecc82_jubilaeum.html
Zo is het geen echte radiokit,de gebruiker moet alleen de batterijen in de houder doen,de MG of KG spoel erin prikken en gaan Het ding heeft geen aparte terugkoppelspoel of antenne-inkoppelspoel.Amper bruikbaar voor een beginner om er geluid uit te krijgen las ik ergens in een review.
Ik heb inmiddels heel veel modificaties en verbeteringen gevonden en uitgeprint maar eerst het basisidee maar is maken en werkend en dan gaan experimenteren.

mel

Golden Member

75 euro vind ik veel geld voor ,zo te zien, een stukje electronica op een plastic voetje...Wat is er mis met de 0-V-1 uit het boek Jongensradio?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Er is natuurlijk niets mis met die 0V1 uit Jongens Radio,ik ben alleen een beetje bunzig van die HSP en ik heb daar ook geen trafo voor.
Die Radiomann kan ik later ombouwen voor de PCL86,daar heb ik er nog een paar nos van liggen.Hoewel,van de 60 Volt die ze daar gebruiken kun je natuurlijk ook een doodsklap krijgen. ;-)
https://www.b-kainka.de/kosmos/radiomannpcl86.htm

Hubie

Special Member

OMG,it's alive ;-)
De bedrading nog een keer nagelopen,buisje,spoel en antenne erin gestoken en spanning erop.Geen rooksignalen en ik hoor ruis in de koptelefoon.Ik krijg nog net een staartje mee van een Engelstalig DX programma van Radio Romania om 00.50
Ik heb geen idee op welke frequentie want de spoel die erin zit bestrijkt iets van 10 tot 30 MHz.Iig, het werkt.

Edit\Audio klinkt uitstekend maar wel iets aan de zachte kant,dat kan ook aan de buis liggen natuurlijk.Ook een 32 Ω koptelefoon aan een 20:1 (voedingstrafo) is natuurlijk niet ideaal.Zal iets van 16 Ω meer volume geven? Of maak ik een rekenfout? zie foto 3.

mel

Golden Member

De dipper brengt uitkomst ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Een dipper heb ik niet meer,ik gebruik meestal een oppikspoeltje met een torretje en dan aan de counter hangen.
Ik heb inmiddels de wikkelgegevens voor een 80 en 40 meterbandspoel met een trimmertje voor bandspreiding,die ga ik eerst maar eens maken.

Op 25 juli 2021 01:40:46 schreef Hubie:Edit\Audio klinkt uitstekend maar wel iets aan de zachte kant,dat kan ook aan de buis liggen natuurlijk.Ook een 32 Ω koptelefoon aan een 20:1 (voedingstrafo) is natuurlijk niet ideaal.Zal iets van 16 Ω meer volume geven? Of maak ik een rekenfout? zie foto 3.

Of wellicht de anodeweerstand van de regeneratieve detectortrap wat hoger maken, zodat er zich meer LF-signaal over deze weerstand kan ontwikkelen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hubie

Special Member

Die weerstand was al verhoogd van 22KΩ naar 100KΩ in het schema van de gemodificeerde versie die ik gebruik.Ik heb ook nog een paar andere buizen o.a. 3 GE 12AU7WA geprobeerd maar de verschillen zijn minimaal.Ook nog een 12AU7 van Heathkit* geprobeerd,bij het inschakelen licht de gloeidraad even op als een vuurpijl.
De UGT ertussenuit gehaald en mijn 2 X 2KΩ kristal koptelefoon eraan,plenty audiovolume,wat uiteraard logisch is. ;-)

* Volgens mij maakte Heathkit zelf helemaal geen buizen,maar alla ;-)

Edit:Het geeft iig aan dat alle ECC82/12AU7(WA)nog goed zijn.

Hubie

Special Member

Ik was toch al bezig met spoelen maken voor de Radiomann ontvanger en heb nog een paar dozen Mullard potkernen.Dat zijn flinke knollen met veel mH's ideaal voor VLF (de kroonsteentjesband) ;-)en je hoeft zelf niet te gaan wikkelen met dat apenhaar.
Met 2 BA10702 van 18,3 elk in serie ca,37 mH aan de varco kom ik uit op 46-185 KHz.Het klopt in de praktijk ook nog.Ik hoor DCF77,RTTY van DDH47 en nog andere RTTY stations.Niet keihard maar luid en duidelijk.
Misschien dat ik ook nog een spoel voor SAQ 18 KHz ga maken.
Met 2 x 130 mH + 320 pF zit ik er net onder op 17,3xx KHz.Kan ook nog die andere sectie van 450 pF van de varco erbij schakelen.
Het is alleen de vraag of mijn actieve antenne dat afgeeft want die gaat niet lager dan 25 KHz volgens de specs.

Edit\ Idioot eigenlijk,ik maak "jongens Radio's" maar heb een keur aan communicatie ontvangers in mijn shack staan.
Toch is er altijd euforie als zo'n simpel zelfbouwontvangertje (soms)hetzelfde ontvangt/presteert als die 4K koopdoos aan de zelfde antenne.